Nehéz döntés előtt áll sok szülő, és sok kisgyerek. Városunkban még a bőség zavara is nehezíti helyzetüket. Mi alapján döntsön a szülő, és egyáltalán: a szülő döntsön-e? A téma legérintettebb szakembereitől, a pedagógusoktól kértünk segítséget.
Az Eötvös Loránd Általános Iskolában három tanítónő készül fogadni az iskolakezdőket. Egyetértettek abban, hogy ajánlatos végiglátogatni minden iskolát, megismerni a környezetet, a tanítókat. Érdemes részt venni a beiskolázási fórumon, ahol többek között az iskolák specialitásairól is tájékozódhatnak. Emellett jó alkalom arra is, hogy a szülők információkat cseréljenek. Rigó Katalin, az iskola alsósainak igazgatóhelyettese is a minél szélesebb tájékozódást hangsúlyozta. Manapság a szülők sokkal aktívabban részt vehetnek az iskolai életben, ezért azt is át kell gondolni, melyik pedagógussal tartja elképzelhetőnek a megfelelő partneri viszony kialakítását.
Az írás-olvasás elsajátításának, az ismeretek megszerzésének módja jelentősen befolyásolja a gyerek jövőbeni viszonyát a tanuláshoz. A szülők elsősorban tanítót választanak ilyenkor, pedig az iskola egészét érdemes nézni, hiszen valószínűleg nyolc évig az lesz a diák meghatározó háttere.
Szabó Zoltán, az Arany János Általános Iskola és Nyolcosztályos Gimnázium igazgatója a leendő tanítók megismerését tartja a legfontosabbnak. Bár a többi iskolától némileg eltérő felépítésű rendszer (pl. Zsolnai-program) részeként nem a hagyományos – egy tanító-egy napközis – felállásban működnek az alsós osztályok, az ún. „teamvezető” karaktere mindenképpen meghatározó a tanulással ismerkedő gyerekek számára. Farkasné Balogh Andrea leendő elsős tanítónő véleménye szerint is a különböző oktatási programoknál fontosabb szempont, hogy a majdani elsős szimpátiája melyik iskola, melyik tanító felé fordul. Jó tanácsként hozzátette, hogy azzal is sokat segíthet a szülő, ha saját kellemes emlékeit felidézve igyekszik kedvet hozni az iskolai évekhez.
Matisz Jánostól a Körösi Csoma Sándor Általános Iskola tágas aulájában sikerült néhány újabb szempontot begyűjteni. Szerinte is fontos, hogy az iskolai környezet milyen benyomást kelt, de óva int, hogy egy-egy népszerűsítő rendezvény alapján döntsünk. A pedagógus szakmai felkészültségét és nevelési elveit nem lehet megítélni egyetlen jól sikerült bemutató óra alapján. Vannak, akik az angolszász liberális elveket preferálják, míg mások a „kontinentális”, szigorúbb módszerek hívei. A leendő elsős osztályfőnök szerint a pedagógus feladata az, hogy megismerve diákjai teherbíró képességét, azt kihasználva oktassa őket. Hozzátette: a már tapasztalatokkal rendelkező szülők véleménye lehet a legmegbízhatóbb forrás.
Végül minden szülő beíratja gyermekét a megítélések szerint legmegfelelőbb iskolába. Nem könnyű a döntés, de adjon erőt, hogy jó esetben legközelebb nyolc év múlva kell gondolkodni az iskolaválasztáson.


