Míg az országos közoktatási kompetenciamérés tavaly publikált adatai alapján városi szinten a Kőrösi iskola nyolcadikosai érték el a leggyengébb eredményeket, az idei jelentésben első helyen szerepel az oktatási intézmény.
Idén májusban már harmadik alkalommal méri fel az általános és középiskolás diákok tanulási készségeit, képességeit, azaz kompetenciáit az Oktatási Minisztérium. A mérések eredménye az idei tanévtől már nemcsak az oktatási intézmények és a fenntartók, hanem mindenki számára nyilvánosak. A részletes jelentések az Oktatási Hivatal honlapján olvashatók.
Mivel országos szintű vizsgálatról van szó, közel egy év, mire a feldolgozott, analizált mérési eredmények napvilágra jutnak. A tavaly májusi felmérés alapján született statisztikákat idén márciusban hozták nyilvánosságra.
Ezek szerint mind matematikából mind pedig szövegértésből a Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és AMI nyolcadikosai produkáltak a legjobban. Az intézmény eredményei magasan felülmúlják az országos, sőt a fővárosi átlagot is. Tamás Emília igazgató elmondta, annak ellenére, hogy tavaly minimális pontkülönbségekkel maradtak le a többi városi iskolától, nagyon lesújtotta őket az eredmény. A változtatás érdekében kiemelt teendőként kezelték a kompetenciafejlesztést. Típusfeladatokat töltöttek le az internetről, amelyeket a gyakorlóórák keretében oldanak meg a diákok, és arra is nagy hangsúlyt fektetnek, hogy a szövegértés fejlesztése minden tanórán megvalósuljon. A kulcskompetenciák – mint a szövegértés vagy a matematikai képességek – fejlesztését egyébként a Nemzeti Alaptanterv is prioritásként rögzíti. Az iskolában a nyolcadikosok motiválására is nagy hangsúlyt fektettek. A májusi időpont – amikor az országos méréseket tartják – ugyanis az ő szempontjukból a lehető legrosszabb. Ekkorra már eldől, kit hova vettek fel, a gyerekek leeresztenek, és nem feltétlenül adnak bele mindent egy név nélkül kitöltendő feladatlapba.
Az összes százhalombattai nyolcadikos tavaly májusban megírt matematika feladatlapjai alapján 511 pont lett a városi átlageredmény, amely magasabb az országos átlagnál (491), de valamivel alatta marad a megyeszékhelyeken mért teljesítménynek (513) és a fővárosnak is (520). A négy általános iskola vonatkozásában 563 pontos átlaggal a Kőrösiben mérték a legjobb kompetenciákat, második az Arany János lett 512, harmadik az I. Számú 502 és negyedik az Eötvös iskola 485 pontos átlageredménnyel.
Hasonló statisztikát hoztak a szövegértés feladatlapok is. A városi átlag 510 pont lett, magasabb a 497 pontos országos átlagnál, de alacsonyabb megyeszékhelyeken (522) és a fővárosban mért (531) teljesítménynél. A legjobb feladatlapokat az anyanyelvi képességek területén is a Kőrösi végzősei írták (549), második helyre került Arany János iskola (512), harmadikra az I. Számú (499) és negyedikre az Eötvös (491).
Kiemelkedően jó eredményeket hozott a tízedikes évfolyam tavalyi mérése az Arany János Általános Iskola és Nyolcosztályos Gimnáziumban. Szövegértésből 12, matematikából pedig 17 százalékkal teljesítettek jobban az országos átlagnál. Jó eredményeket tud felmutatni a Széchenyi István Szakközépiskola és Gimnázium is, hiszen az ottani tízedikesek átlageredménye szövegértésből 6, matematikából pedig 9 százalékkal magasabb az országos átlagnál. A gimnáziumi és szakközépiskolai osztályok tesztjeit külön vizsgálva, a gimnazisták szövegértésből 2, matekból 6, a szakközepesek szövegértésből 3, matematikából pedig 5 százalékkal múlták felül a gimnáziumi, illetve szakközepes átlagot.
A központi kompetencia-felméréseket egyébként nemcsak a nyolcadikosok és tízedikesek körében végzik el, hanem a negyedikesek és hatodikosok tudását is mérik, azzal a különbséggel, hogy nem minden osztály feladatlapjait dolgozzák fel központilag. A tavalyi méréskor például a negyedikesek feladatlapjait csak a Kőrösi iskolából kellett beküldeni az Oktatási Hivatalba. Az eredmények mind elemi gondolkodásból, mind szövegértésből és matematikából jobbak lettek az országos átlagnál – tájékoztatott Takács Béláné igazgatóhelyettes.
Az idei kompetenciamérésekre május 28-án kerül sor az ország általános és középiskoláiban.

