Csillaghullás - Nissan Navara, kontra EuroNCAP

  • img
  • img
  • img

A Nissan Navara ütközéses tesztje drámai eredménnyel zárult, hiszen a népszerű pick-up elégtelen osztályzattal, azaz egy csillaggal került ki a zúzdából, …már ami a felnőtt utasvédelmet jelenti.

frontális ütközés….
Nézzük mi is történt! A 2.5 literes dízel motorral szerelt Nissan Navara csúcsfelszereltségű változata, 64 kilométer/órás sebességgel csapódott bele az előtte elhelyezkedő akadályba. A 2036 kilogramm össztömegű négyajtós pick-up, karosszéria struktúrája első ránézésre jól viselte az ütközést, azonban a műszerek mást jeleztek, nem is szólva az ajtó kinyitása után feltáruló képre, ami azt mutatta, hogy az utastér padló és front része elfogadhatatlan mértékben deformálódott. Mint kiderült, a bajt tovább súlyosbítva, a légzsákokat működtető elektronika késve indította el a Navarra védelmi rendszerét, így az előre csapódó vezető fején illetve az utas nyakán életveszélyes sérüléseket regisztráltak a beépített érzékelők. Mindezek mellett, a vezető irányába elmozduló kormánykerék is kemény ütést mért a dummy melkasára. A több mint 20 centimétert benyomuló pedálsor, súlyos lábsérüléseket okozott, illetve a műszerfal hátrafelé történő elmozdulásának következtében további kézsérülések is hozzáadódtak a már addig begyűjtött sérülésekhez. A rendkívül rosszul záruló teszt végeredménye összesen 18 pont, amit a kiválóan teljesítő oldalirányú ütközésvédelem pontocskái hoztak fel a kettőről, azaz a semmiről.

oldalirányú ütközés:
A Navara ebből a szempontból kiválóan teljesített és elhozta a maximumot, bár sem az oldallégzsákok, sem pedig a fej védelmére beépített légzsákok nem széria tartozékai az autónak (és nem is voltak a tesztautóba beépítve), ezt azonban az EuroNCAP szakemberei jelen esetben nem is tartották meghatározó jelentőségűnek. Ezzel valamit sikerült javítani a presztízsgyilkos frontális ütközés végeredményén.

gyerekvédelem:
Ezen a téren is jól szerepelt, mivel a 3 éves korú gyermekek védelmét maximális pontszámmal teljesítette, bár itt a menetiránynak arccal előre ülő dummy lehetséges arcsérüléseire illetve a külső öv-rögzítés bizonytalan pozicionálására – mint lehetséges veszélyre – felhívták a gyár figyelmét.

gyalogosvédelem:
Ez egy nehéz fejezet, minden gyártó számára, és nyugodtan mondhatjuk, hogy jelenleg még senkinek sem sikerült csodát tenni. Ezen a téren ugyan tett bizonyos lépéseket a gyár, és a régi modellekhez képest javultak a gyalogosok esélyei, de változatlanul nem ajánljuk senkinek, hogy egy terepjárót próbáljon lefejelni.

néhány szó a végeredményről
A EuroNCAP szakemberei, a rossz elektronikában, a légzsák és a biztonsági öv vezérlő rendszerének elégtelen összehangolásában (illetve annak hiányában) látták a siralmas eredmény legfőbb okait. Ezt tetézték a karosszéria utasterének frontfelületén és padlólemezén mért nagymértékű deformáció, és annak kísérő következményei is. A Navara tulajdonképpen az említett okokra visszavezethető extrém magas kockázati tényező miatt vérzett el. Egyébként hasonlóan lehangoló végeredménnyel zárult az Isuzu D-MAX/Rodeo szereplése is, ami persze a Nissan vezetőit nem tudta feldobni….

u.i.: Cikkünkhöz kapcsolódóan, változtatás nélkül leközöljük a gyár reagálását tartalmazó levelet is.


A Nissan állásfoglalása a Navara EuroNCAP töréstesztjének eredményével kapcsolatban

A Nissan egyértelmű csalódottsággal értesült a 2008-as modellévű Nissan Navara legutóbbi EuroNCAP töréstesztjének eredményeiről, amikor is a pontszámot lerontotta a légzsákok késedelmes működésbelépése. A Nissan azt is csalódottsággal vette tudomásul, hogy az EuroNCAP nem tette közzé a módosított szoftverrel ellátott légzsák-vezérlő egységgel felszerelt Navara ismételt töréstesztjének eredményeit.

A Nissan hangsúlyozza, hogy a légzsák működésbelépésével kapcsolatos kifogások csak korlátozott darabszámú, 2007. májusa és decembere között gyártott, 2008-as modellévű Navarára érvényesek. A 2005-ös piacra kerüléstől a 2007. májusáig gyártott Navarák légzsák-vezérlő rendszerével kapcsolatban nem merült fel ez a jelenség.

Az első teszt eredményeinek ismeretében, az EuroNCAP-pel lefolytatott konzultációkat követően, a Nissan azonnal kifejlesztette, és 2007. decemberében már a gyártásban is alkalmazta azt a módosított szoftvert, amely biztosítja, hogy a légzsákok pontosan a tervezéskor meghatározott követelmények szerint lépjenek működésbe. Ezzel párhuzamosan, 2007. decemberében az összes, 2008-as modellévű Nissan Navarára kiterjedő szerviz-kampányt hirdetett meg, melynek keretében értesítik a 2008-as modellévű Navarák tulajdonosait, hogy keressék fel Nissan márkakereskedőjüket annak érdekében, hogy elvégeztethessék járművükön a légzsák-vezérlőegység szükséges módosítását.

Annak érdekében, hogy a szoftver-módosítás hatásosságáról az EuroNCAP által értékelt eredményhez juthasson, a Nissan e hó elején a törésteszt megismétlése céljából az EuroNCAP rendelkezésére bocsátott egy olyan Nissan Navarát, amelynek légzsák-vezérlő egysége már a módosított szoftverrel rendelkezik. A Nissan várakozása szerint ennek eredményeit a következő hetekben teszik közzé. A Nissan különös figyelemmel várja, hogy az EuroNCAP visszaigazolja: a módosítások teljes mértékben megoldást jelentettek a légzsák működésbelépésével kapcsolatos kifogásokra, és bízik abban, hogy versenyképes eredményt ért el.

Az EuroNCAP-pel történt konzultáció és a vele való teljes egyetértés eredményeként a Nissan ugyanakkor azt a megoldást választotta, hogy – a Navara-tulajdonosok maximális megnyugtatása érdekében – a szerviz-kampány hatályát kiterjeszti az összes, a 2005-ös piacra kerüléstől számítva legyártott Nissan Navara modellre. Ezért, az elmúlt héttel kezdődően értesíti a Navara-tulajdonosokat, hogy látogassanak el márkakereskedőjükhöz, és végeztessék el gépkocsijukon a szoftver szükséges módosítását.

Brian Carolin, a Nissan Europe értékesítésért és marketingért felelős vezető alelnöke a következőket fűzte hozzá: „A Nissannál rendkívül komolyan vesszük gépkocsijaink minőségét és hibamentes működését, ezért, amikor tudomásunkra jutott a 2008-as modellévű Navarák kis mértékben késedelmesen működésbelépő légzsákjaival kapcsolatos kifogás, azonnal kifejlesztettük az ezt orvosló megoldást. Ezzel együtt szerviz-kampányt indítottunk, melynek keretén belül felkérjük az összes ilyen gépkocsi tulajdonosát, hogy végeztessék el a légzsák-vezérlőegység szoftverének módosítását, így továbbra is teljes bizalommal használhatják és élvezhetik autójukat. Arra bíztatjuk az EuroNCAP-et, hogy amint rendelkezésükre áll a megismételt törésteszt eredménye, a lehető leghamarabb tegyék azt közzé.”

A Nissan továbbra is a lehető legnagyobb elkötelezettséggel viszonyul összes terméke esetében a járműbiztonsághoz, és kiemeli, hogy a Qashqai az EuroNCAP töréstesztjei alapján a felnőtt utasvédelem tekintetében ötcsillagos eredményt ért el, miközben az összes eddig vizsgált autó közül a legmagasabb pontszámot kapta. 36,83 pontot ért el a lehetséges 37-ből, így az EuroNCAP rendkívül szigorú frontális és oldalütközési tesztjében csaknem maximális, a biztonsági övek becsatolására figyelmeztető jelzésért maximális pontszámot kapott.

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák