• Új V6-os dízelmotoros versenyautó az FIA Cross-Country és Baja bajnokságokra
építve
• Alister és Jimmy McRae ötlete alapján fejlesztve és tesztelve
• Pirelli McRae Enduro Trofeo a 2008 versenyszezonra
A 2007 május 30.-án a Transiberico Rally rajtján Alister McRae hivatalosan is bemutatta a vadonatúj McRae Enduro Tereprali autót. Az izgalmasnak ígérkező 2008-as Pirelli McRae Enduro Trofeoról is közölt részleteket.
Barry Reynolds és Christopher Bibb vezetésével több hónapon keresztül fejlesztették az autót,
mely folyamatot Colin Pharaoh és Peter Bennett mérnök is felügyelt. A fejlesztési és a
tesztfázisból a Brit Rally Bajnok, az Rally Világbajnoki futamok megszokott résztvev_je, Alister
McRae is kivette a részét. Az autó kifejlesztésében és tesztelésében McRae apuka, az ötszörös
Brit Rally Bajnok, Jimmy McRae is segédkezett.
“A terep-ralizás a motorsportok közt a legextrémebb” mondta Alister McRae . “Nagy izgalommal várom a bemutatkozást. Teljes mellszélességgel állok a program mellett, és biztosak vagyunk abban, hogy ez a teljesen új autó versenyképes lesz a nemzetközi Tereprali porondon. Ami még ennél is fontosabb, ez kiváló lehetőséget fog biztosítani a sikeres versenyzéshez a kezdőknekés a tapasztalt versenyzőknek egyaránt.”
Christopher Bibb, Barry Reynolds, Alister és Jimmy McRae a nulláról fejlesztette ki a McRae
Enduro-t, amely teljesen megfelel az FIA T1-es szabályainak és alkalmas a Tereprali és a Baja
versenyekre éppúgy mint a Dakarra.
“Az volt a célunk, hogy amennyire csak lehet, széria alkatrészekből építkezve létrehozzunk egy
T1-es verseny autót”, mondta Barry Reynolds. “Egyrészt, a jelenlegi T1 autók irreálisan drágák,
ezért nagyon kevesen engedhetik meg maguknak, kivéve néhány gyártót,”, folytatta Christopher
Bibb. “Másrészt, a szériaközeli T2-es versenyautók nem annyira dinamikusak, mint azt a
versenyzők elvárnák. A mi megoldásunk ötvözi mindkét kategória előnyeit. A prototípust
céltudatosan a teljesítményre terveztük, miközben olyan alkatrészeket használtunk melyekkel
alacsonyan tudtuk tartani a költségeket. Lehet hogy nem ez az autó a győzelem első számú
esélyese, de az első 10-ben minden versenyen helye van. A McRae Enduro-t valahova a T1 és
T2-es kategória közé terveztük.”
A McRae Enduro az Essex-i MDV műhelyében készül, amit az utcai autókból” Land Rover,
Jaguar, Peugeot és Citroenből” is ismert 2.7 literes V6 turbó-diesel motor hajt. Az alap
erőforrást a Roush Technology fejlesztette tovább és az átprogramozott motorvezérlő_
elektronika segítségével 240 LE-s teljesítményt és 520Nm-es nyomatékot értek el. Fontos
megjegyezni azonban, hogy a motor belső alkatrészei változatlanok maradtak, a motor
kompressziója is megegyezik széria társaival. Ez a kulcsa a megbízhatóságnak és a hosszú
élettartamnak. A Roush Technology szakemberei szerint a motornak megbontás nélkül ki kell
bírnia egy teljes versenyszezont.
A teljesen egyedi tervezésű váz “25crmo4” ötvözetű acélcsövekből áll össze, míg a
hatsebességes kézi kapcsolású sebességváltót a ZF fejlesztette. A motorhoz hasonlóan az
autó hajtásláncának elemei is a szériaautókat idézik, beleértve a központi és a hátsó
differenciálművet is. Az autó további alkatrészei az Alcon, a Sparco, és a Speedline és további
neves beszállítóktól származnak, a fő hátteret pedig az olasz gumiabroncsgyártó, a Pirelli
biztosította.
Peter Bennett főmérnök különös figyelmet fordított a futómű tervezésére valamint felhasználta a
4Grip legfrissebb fejlesztésű dupla lengéscsillapítóit. A McRae Enduro egyedi futómű elemei is a költségcsökkentést és a súlytakarékosságot vetítik előre.
A tervezőcsapat is rendkívüli módon tartotta szem előtt a “legénység biztonságát és kényelmét
melyet a legújabb Hans rendszer is támogat. “Vigyázunk a versenyzőinkre.”, kommentálta Barry
Reynolds. “Jelentősen több helyet hagytunk a fontosabb terülteken. A bukósisak még a magas
versenyzők esetén is kellően messze van a bukócsőtől, a vezető ülése pedig a pedálok
vonalába van elhelyezve. Az ülések a kormányoszlop és a pedálok állíthatók, mindamellett a
légkondicionáló a legénység komfortját növeli.
A versenykész McRae Enduro nettó 150,000 € áron érhető el. A Pirelli McRae Enduro Trofeon
belüli, vonzónak ígérkező “érkezz meg és versenyezz” elképzelés kidolgozás alatt áll.
Valójában ez a lehetőség elsősorban az új belépőknek jelent könnyebbséget mind pénzügyi,
mind szervezési téren.
McRae Enduro Rally Autó – Műszaki jellemzők
Motor: 2.7 literes common-rail V6 turbó-dízel. (ezt használja a Jaguar, a Land Rover, a Citroen és a Peugeot)
Teljesítmény/Forgatónyomaték: 240LE / 520 Nm
Erőátvitel: ZF 6 sebességes H váltó, négykerékhajtás felezővel. Mechanikus zárású hátsó és központi differenciálmű.
Felfüggesztés: Elől-hátul teljesen állítható dupla lengőkar. 4Grip típusú dupla lengéscsillapító külső folyadéktartállyal. Dupla tekercsrugó, különböz_ csillapítással. 250mm rugóút.
Fékek: Alcon típusú 4 dugattyús off-road féknyergek. Elöl és hátul 315mm-es ventillációs hűtésű tárcsák. Tengelyek közt állítható fékerő.
Kormányzás: ZF rásegítéses fogasléces kormánymű.
Kerekek/Gumik: Speedline 7 x 16 colos alumínium keréktárcsák 235/80/16 Pirelli Scorpion Zero gumiabroncsokkal.
Alváz: Teljesen hegesztett 25como4 fém csőváz.
Karosszéria: Kompozit felépítés. Levehető sárvédők, lökhárítók és hátsó traktus.
Elektronika: Újraprogramozott versenyelektronika (ECU). Aktív futómű és hajtás nem engedélyezett.
Üzemanyagtartály: FIA FT3 típusú 200 literes (opcionálisan 300 literes változat is választható)
Méretek: Hosszúság: 4200mm
Szélesség: 1950mm
Magasság: 1850mm
Tengelytáv: 2775mm
Tömeg: 1700Kg (Minimum)
www.mcrae-enduro.hu