A Shell szintetikus GTL üzemanyaga Davosban

  • img

Az Audi és a Shell közötti együttműködés keretében a 2008. január 23–27. között Davosban megrendezett Világgazdasági Fórumon a nemzetközi politikai, gazdasági és nonprofit szervezetek vezetőit olyan Audi TDI autókkal szállították, amelyek a Shell GTL üzemanyagát (Gas to Liquids – földgázból előállított folyékony üzemanyag) használták.

A szintetikus dízel típusú üzemanyag és a legújabb dízeltechnológia együttes alkalmazása jelentősen csökkentheti a kipufogógázok szennyezőanyag-tartalmát.
A Shell 100%-os GTL üzemanyaggal látta el a 81 szériagyártású Audi TDI személyautót.

A GTL egy földgázból előállított szintetikus üzemanyagtípus: színtelen, kéntől és aromás vegyületektől gyakorlatilag teljesen mentes, és jelentősen alacsonyabb az NOx- és részecske-kibocsátása, és az egyéb helyi károsanyag-kibocsátása is.

A világ népességének több mint fele városokban él - egyértelmű, hogy a járművek kipufogógázai nagyban meghatározzák a levegő minőségét. A szintetikus üzemanyagok használatával - az eddigi tapasztalatok alapján - javul a nagyvárosok levegőjének minősége, amint ez például Sanghajban is bebizonyosodott.

A Shell több mint egy évtizedes tapasztalattal rendelkezik a GTL üzemanyag előállítása terén, amelyet jelenleg a malajziai Bintuluban lévő üzemében gyárt. A vállalat a Qatar Petroleum céggel közösen napi 140 ezer hordó kapacitású GTL-gyártó üzemet épít Katarban, amely a malajziai gyárnál mintegy tízszer nagyobb.

„Harminc éve foglalkozunk tisztább üzemanyagok fejlesztésével. Ez alatt az idő alatt hoztuk létre azt az új technológiát, amellyel a GTL üzemanyagot állítjuk elő. Ez az eljárás átvezet más, alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyag-technológiák alkalmazásához is, mint például folyékony üzemanyag előállítása biomasszából. A GTL olyan költséghatékony alternatív üzemanyag, amellyel az egyes kormányzatok és nagyvárosok diverzifikálhatják energiaforrásaikat, csökkenthetik a helyi emissziót és előmozdíthatják a fenntartható mobilitás gondolatát” –mondta Jeroen van der Veer, a Royal Dutch Shell plc vezérigazgatója, aki maga is előadója volt a davosi Világgazdasági Fórumnak.

Háttérinformáció:

A GTL technológia alkalmazásával a földgázból különböző, az eddigieknél tisztább, üzemanyagként (közúti, vízi és légiközlekedési), vegyipari alapanyagként és kenőanyag-alapolajokként hasznosítható termékek állíthatók elő. Ezek a GTL termékek tulajdonképpen kitűnő égési tulajdonságokkal rendelkező paraffinos szénhidrogének, amelyek tisztább, egyenletesebb és jobban kontroll alatt tartható lánggal égnek.
Különösen a közlekedéshez használt GTL üzemanyagra igaz, hogy átlátszó, tiszta, gyakorlatilag nem tartalmaz ként és aromás vegyületeket, valamint igen magas a cetánszáma. A cetánszám a gázolaj gyulladási minőségét határozza meg, hasonlóképpen, mint a benzin esetében az oktánszám. Így minél magasabb a cetánszám, annál tökéletesebb égésről beszélhetünk. A GTL üzemanyag cetánszáma 75-80 körül van, ami jóval magasabb, mint a finomítókban jellemzően előállított 48-56-os érték.
Ez a különleges, földgázból nyert közlekedési üzemanyag nagyfokú rugalmasságot biztosít. A termék tisztán vagy hagyományos gázolajjal keverve is felhasználható. Mivel földgázból állítják elő, bővíti a közlekedési üzemanyagok skáláját, és ezzel csökkenti a kőolajtermékektől való függőséget.

Károsanyag kibocsátás-csökkentés 100%-os GTL üzemanyaggal

Audi-modell Részecske-kibocsátás csökkenése százalékban NOx kibocsátás százalékos csökkenése Szénhidrogének és NOx csökkenés százaléka Szén-monoxid csökkenés százaléka
A2 TDI 60 4 40 91
A6 TDI 97 48 3 50
A8 TDI * 100 30 37 95

* Dízel-részecskeszűrővel (DPF)
Forrás: Audi AG, 2004

A GTL üzemanyag számos előnyt nyújt mind a jogszabályalkotók, mind a flottaüzemeltetők számára. Hagyományos dízelmotorokban is használható, ugyanakkor még az úgynevezett kénmentes gázolajhoz képest is jelentősen csökkenti a lokális szennyezőanyagok kibocsátását, úgy mint a részecske-kibocsátást, valamint a szén-monoxid, a szénhidrogének és a nitrogén-oxidok emisszióját. A százalékos adatok természeten a jármű típusától és a próba során fennálló feltételektől is függenek, például attól, hogy kisebb vagy nagyobb igénybevételnek van-e kitéve a motor, illetve, hogy az Euro-3 vagy az Euro-4 emissziós kategóriába van-e besorolva. A fenti áttekintés néhány 2004-es Audi-modell esetében illusztrálja a 100%-os GTL üzemanyag használatával járó előnyöket.

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák