Mielőtt belevágnánk az összefoglalóba, jöjjön az első napon érkezett hírekből egy csokorral.
A verseny többé-kevésbé remekül kezdődött a magyar csapatok számára.
A BOVI Motorsport "zászlóshajója", a Brokernet Silver Sting - Rácz Istvánnal a volánnál - a 17.starthelyről körről-körre javítva a verseny 2. órájában már a 6. helyre jött fel, nem kis fegyvertényt végrehajtva ezzel, hiszen a rajtrács első 10 helyét 500 lóerőnél is erősebb és újabb fejlesztésű motorral ellátott 997-es RSR Porschék foglalták el. A 8-szoros magyar bajnokot az olasz Marco Saviozzi váltotta a volánnál kicsit visszafogottabban - 215"-220" közötti köröket – autózva, de legalább sértetlenül hozta a Porschét a boxba. Sötétedés előtt Barta Attila vette át a volánt - pechére éppen lila zászlós (max.seb.:60km/óra) körök előtt. Tíz percet, majd félóra elteltével újabb 5 percet poroszkált így - baleset miatt - a mezőny. Ezek után Attila 213"-as - majdnem nappali - köröket ment, jelentősen javítva ezzel a csapat pozícióján, ekkor már az élen menőkkel azonos időket autózva a 13. helyen álltak.
Időközben váratlan erősítés érkezett a kissé foghíjas sárga Porschés egységhez, a kitűnő szlovák pilóta Konopka személyében, akinek néhány körrel korábban, csapattársa összetörte az autóját. Így Rátkai Ferenc és Fekete Krisztián mellett újabb teljes értékű versenyzővel erősödtek, és kevésbé szorultak rá a Brokernet Silver Stingben is vezető csapatfőnök, Bódis Kálmán segítségére.
5 versenyóra elteltével mindkét BOVI egység tartotta tervezett pozícióját, különösebb műszaki gondok nélkül haladva a cél felé.
A Zengő Motorsport szereplése valóságos hőskölteményként indult. Még a csütörtök esti szabadedzésen ripityára tört Seat Leont egész éjszakai megfeszített munkával sikerült rajtkész állapotba hozni.
A versenyben már a Procar Motorsport Seatjával együtt sértetlenek maradtak és a középmezőnyben autóztak
A verseny magyar szempontból legnagyobb és legkellemesebb meglepetése az Endurance Club Hungary Ford Fiestájának kiváló szereplése volt. A legkisebb A1 kategóriában induló szuperkönnyű 170 lóerős autó, nálánál jóval erősebb gépeket maga mögé utasítva a középmezőnyt erősítve, fölényesen vezette a kategóriáját.
…és most jöjjön az összefoglaló
Péntek délután helyi idő szerint 2 órakor ért célba ennek a rendkívül kemény 24 órás versenynek a mezőnye. Mint általában az ilyen típusú sportesemények, ez a "sivatagi show" is tartogatott meglepetéseket a résztvevők számára, arra azonban a legkevésbé sem számított senki, hogy egy olyan országban ahol jó, ha 4-5 esős nap jut egy évre, épp a verseny éjszakáján köszönt özönvízszerű felhőszakadás a mezőnyre. A csapatok jelentős része gondban is volt a gumiválasztással, ill. a megfelelő számú esőgumi biztosításával. A több száz lóerős autók küzdelme időnként már motorcsónak versenyre emlékeztető jelenetekkel gazdagodott, hiszen a versenyzők egymástól centiméterekre, sokszor csak csúszva, sodródva úszkáltak az útfelületet borító több centis vízen. Az alázúduló égi áldás mennyiségére utal, hogy sokan azért forogtak meg és repültek le a pályáról, mert az első spoilerük víz alá került, és a már amúgy is felúszott autót ez a nem várt támadás egyszerűen kitérítette eredeti irányából.
Szerencsére a magyar pilóták és autóik aránylag jól jöttek ki ezekből a kalandokból, kisebb karosszéria sérülésekkel megúszták azokat.
Nagyobb gondot jelentett az egyre kopó-fogyó alkatrészek miatti problémák megoldása. Ezek az idő múlásával egyre sűrűbbé váló – és be nem tervezett - box-látogatások a szervizcsapatokat és a versenyzőket is extrém kihívások elé állították.
A lelkes hazai csapat egyik szomorú pillanata volt, mikor a sokadik kiállást követően a BOVI Motorsport 20-as rajtszámú Porschejének vízpumpája végleg megadta magát, ezzel korai búcsúra kényszerítve a Rátkai-Fekete-Konopka hármast.
…ha már a BOVI csapatnál tartunk, érdemes megemlíteni, hogy a szépségdíjas Brokernet Silver Stinges autóval száguldó versenyzők nagyon közel álltak a tavalyi bravúr - a kategória 3. hely - megismétléséhez. Sokáig, az abszolút hatodik, és kategória 2. helyen autóztak. Mikor pályán voltak, Rácz Pisti és Barta Attila is az élmezőnnyel gyakorlatilag azonos időket autózott, ám a féltengely problémái miatt többször is hosszas box kiállásra kényszerülte. A több mint 3 órányi boxban töltött idő miatt szorultak végül a még mindig nagyon előkelő kategória 4. helyre. Szerelőcsapatuk heroikus munkája így is figyelemre méltó volt, és nem csekély nézősereg járt csodájára, mikor újra és újra életre keltették a már halottnak hitt gépet.
A Zengő Motorsport és a Procar Motorsport közös csapata – mint a bevezetőben is említettük - már a verseny előtti éjszaka hasonló csodát tett, mikor a rommá tört Seat Leonból versenyképes autót varázsoltak. Ilyen előzmények után a versennyel járó megpróbáltatásokat már szinte rutinfeladatként kezelték. Ötvenes rajtszámú autójuk egyre jobb időket futva lépett körről körre előrébb, míg végül az A5 kategória 9., és az abszolut 45. helyén kötöttek ki. Az 51-es rajtszámu Seatjuk már nem volt ennyire sikeres, mivel 205 kört teljesítve csak abszolút 72-nek értek célba , ami a kategória nem túl szerencsés 13. helyére volt elég.
A "kicsi a bors, de erős" mondást erősítő, és sokáig a kategória élén haladó Endurance Club Hungary Ford Fiestáját nem kevés kíváncsisággal figyelték a vetélytársak és a nézők. Később náluk is sokasodni kezdtek a műszaki problémák, és előbb a kuplung kezdett csúszni, majd a generátor adta fel. Az egyre sűrűsödő meghibásodásokkal küzdő csapat, nagy feltűnést keltve, kiváló versenyzéssel, a kategória 5. helyére verekedte be magát, amihez egy igen tiszteletreméltó abszolút 56. hely is tartozott! Mindezt úgy sikerült abszolválni, hogy végjátékként a váltó a 24. órában kilehelte a lelkét.
A rendkívüli helyzetekben és időjárási szélsőségekben sem szűkölködő versenyen öt autóval résztvevő magyar csapat, sikerekkel és tapasztalatokkal gazdagabban térhet haza.
A 24 órás széria versenysorozat Európában folytatódik. A Lausitzring és a Hungaroring is szerepelnek a tervezett helyszínek között, akinek tehát felkeltette érdeklődését eddigi beszámolók, nyáron személyes tapasztalatokat is szerezhet a 24 órás száguldás különleges élményeit illetően.
(A cikk Boncz Elek és Gajdos Tamás, szerkesztőségünkhöz eljutatott tudósításai alapján készült.
Köszönet érte!)
-bögi-