A gyermek képességeit figyelembe véve, körültekintően kell iskolát választani – egyebek mellett ez a tanács is elhangzott a november 7-i városi pályaválasztási fórumon, amelyet a hagyományok szellemében idén is megrendezett Százhalombatta önkormányzata. A rendezvényen hét középiskola – két százhalombattai, két érdi, egy halásztelki, egy budafoki és egy pusztaszabolcsi - képviseltette magát. Vezér Mihály polgármester nyitotta meg az összejövetelt. Hangsúlyozta, hogy a fórum célja segíteni a gyerekeknek és a szülőknek a legmegfelelőbb lehetőség megtalálásában, ugyanis a következő generáció minél kitűnőbb felkészítése óriási felelősség.
Az érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium képviseletében Szerényi Gábor ismertette az iskola által kínált lehetőségeket. Az általános tagozat mellett angol, német, matematika, biológia tagozatokat indítanak, és a 2007/2008-as tanévben ismét indul a régebben népszerű kémia tagozatos csoport. A diákok angol, német, francia, orosz, latin, illetve portugál nyelvet tanulhatnak. A jelentkezőknek magyarból és matematikából írásbeli felvételi vizsgát kell tenniük, a tagozatokat választóknak pedig szóbelizniük is kell. A felvételről a hozott és a szerzett pontszámok összesítése után hoznak döntést. Szeptembertől az érdi VMG az egyetlen magyarországi iskola, amely ECL vizsgaközpontként is működik.
Pergel Antal, a Kós Károly Szakközép- és Szakképző Iskola igazgatója elmondta, hogy a 2+2 éves szakképzést elsősorban azoknak ajánlják, akik nem vállalják még az érettségit, előbb szakmát szereznek, és utána döntenek a továbbiakról. Akadt olyan növendékük, aki először kőműves szakmát tanult, utána leérettségizett, jelenleg pedig már történelemtanári diplomával is rendelkezik. A tanulható szakmák elnevezése megváltozik, ugyanis most alakítják át az Országos Képzési Jegyzéket, és az eddigi nyolcszáz szakma helyett a továbbiakban 450 lesz. A szakközépiskolában 4+2 éves a képzés, négy év alatt érettségit szereznek a növendékek, az utána következő két évben pedig érettségihez kötött szakmát tanulhatnak. Választható idegen nyelv az angol és a német. Érettségi után dönthetnek a diákok arról, hogy az intézményben folytatják-e tanulmányaikat, vagy másik iskolát választanak, esetleg felsőoktatási intézménybe jelentkeznek.
A pusztaszabolcsi Szabolcs Vezér Gimnázium és Szakközépiskola egyik nagy előnye, hogy a környező településekről könnyebben elérhető, mint a fővárosi középiskolák – tudhattuk meg Csányi Kálmán igazgatótól. Két szakközépiskolai és egy gimnáziumi osztályt indítanak a következő tanévben. Angol, német és francia nyelvek közül választhatnak, a szakközépiskolában pedig az érettségi utáni két évben kereskedelmi marketing, illetve közgazdasági ismereteket tanulhatnak diákok.
A halásztelki Bocskay István Református Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium a következő tanévben nyelvi előkészítő osztályt is indít – tájékoztatott Szvitikné Nagy Magdolna tanár. A diákok heti 15 órában tanulják a nyelvet, hat órában informatikával foglalkoznak, a többi időt pedig az előkészítőben nem oktatott tantárgyak szinten tartására fordítják. A szakiskolában 2+2 éves rendszerben gépíró-szövegszerkesztő, illetve dísznövénykertész szakma elsajátítására van lehetőség. Az iskolába nemcsak reformátusok jelentkezhetnek, azt azonban minden növendéktől elvárják, hogy fogadja el a keresztény értékrendet. Az iskola kollégiummal is rendelkezik.
A budafoki Soós István Borászati Szakközépiskola és Szakiskola képviseletében Földesi Gyula igazgatóhelyettes vett részt a fórumon. A borászok iránt nagy a kereslet, ezért mind a szakközépiskolában, mind pedig a szakképzőben végzettek könnyen találnak munkát - hangsúlyozta. Két párhuzamos osztályt indítanak, német és angol nyelvet tanulhatnak a diákok. Az iskola saját tanműhellyel és saját tangazdasággal rendelkezik, emellett a budafoki pincerendszer is a rendelkezésükre áll, ami lehetővé teszi, hogy a szőlő ültetésétől a bor palackozásáig minden munkafolyamatot alaposan megismerjenek. Felvételi vizsga nincs, de minden jelentkezővel elbeszélgetnek.
Dr. Horváthné dr. Hidegh Anikó, a százhalombattai Arany János Általános Iskola és Nyolcosztályos Gimnázium igazgatója elmondta, hogy az iskola nem fogadja el a központi felvételit, a jelentkezőknek az intézmény által szervezett vizsgán kell részt venniük. 4,3-es átlag fölötti eredménnyel csak szóbeli vizsgát kell tenni, az ennél alacsonyabb átlaggal rendelkezőknek írásbelizniük is kell matematikából és magyarból. Akik az angol emelt szintű képzésre jelentkeznek, azoknak mind szóban, mind írásban számot kell adniuk nyelvtudásukról. A nyelvi emelt szintű képzés mellett természettudományi csoportot is indítanak, ahol a kötelező felett még két biológia és egy környezeti kémia óra lesz. A gyakorlati képzésre is nagy gondot fordítanak, ezért az idegen nyelvterületre nyári tábort szerveznek, a természettudományi csoportban tanulók pedig üzemlátogatásokon, terepgyakorlatokon vehetnek részt. A következő tanévben nyelvi előkészítő osztály is indul, heti 18-20 angol órájuk lesz, három tanár tanítja majd őket bontott csoportokban, hogy felkészüljenek az emelt szintű érettségire és a 10. osztálytól kezdődő a második idegen nyelv elsajátítására.
Dr. Horváth Béla, a Széchenyi István Szakközépiskola és gimnázium igazgatója elmondta: a SZISZKI tavalyi végzőseinek kétharmada felsőoktatási intézménybe nyert felvételt. Eddig egy gimnáziumi és két szakközépiskolai osztályt indítottak, 2007-ben két újabb osztály indul: egy nyelvi előkészítő, valamint még egy gépész osztály, ahonnan az érettségi után vegyi gépész képzésre nyílik lehetőségük a diákoknak. Elfogadják a központi felvételi vizsgát, szóbeli felvételit nem tartanak, kivéve a nyelvi előkészítő osztályt. Az iskola felvételmentességet biztosít azoknak a battai gyerekeknek, akiknek átlaga legalább 4,7. Ők bármelyik osztályt választhatják. A 4,5-ös átlag felettiek a szakközépiskolai osztályok bármelyikébe juthatnak be vizsga nélkül.
A rendezvényen nagyon sok szülő és diák hallgatta érdeklődéssel az információkat. Minden bizonnyal azt is megszívlelik, ami többször is elhangzott a fórumon: a választott iskola ne a szülőnek, hanem elsősorban a gyereknek feleljen meg, ha ugyanis olyan képzésbe kényszerítik, amely nincs szinkronban a képességeivel, súlyos kudarcok érhetik, amelyek kihathatnak további életére.









