A százhalombattai oktató-nevelő intézmények közül elsőként, minőségbiztosítási védjegyet szerzett az Eötvös Loránd Általános Iskola. Az erről szóló tanúsítványt a június 20-i tanévzárón adta át dr. Novák István, az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet igazgatója.
Az oktatási törvény minden intézményben előírja a minőségbiztosítási rendszer működtetését. Ha ez az évek során kellőképpen beérik, dönthet úgy a nevelőtestület, hogy megpályázza az erről szóló tanúsítványt, amely egyfajta garanciaként működik. A pályázat benyújtásához meg kell határozni az elérendő célokat, és azt is, hogy milyen módszerekkel és milyen időközönként mérik azok teljesülését. Mindezt nem egyedül valósítja meg az intézmény: a folyamatba valamennyi használónak – így a gyerekeknek, a szülőknek, a pedagógusoknak és a fenntartónak – aktívan be kell kapcsolódnia. A cél az, hogy az iskola működésének minden területe szabályozottá, átláthatóvá váljon, ehhez nem utolsó sorban megfelelő szervezeti kultúrát kell kialakítani. A minőségbiztosítási tanúsítvány megszerzése bonyolult és időigényes folyamat, csapatmunkát igényel. Az Eötvös iskolában az egész tanév során zajlott a felkészülés, ami a tantestület 90%-a részére jelentős többletfeladatokkal járt. Az eredmény egy vaskos dokumentum, amelyből egyebek mellett kiderül, miket tart az iskola a legfontosabb feladatainak. Első helyen a nyelvoktatás eredményeinek megőrzését, másodikon a tantárgyi mérési rendszer egységesítését és fejlesztését jelölték meg. De szerepel a sorban panaszkezelési eljárásrend kidolgozása is, hogy mindenki számára egyértelmű legyen, hova, kihez fordulhat, ha valamivel nincs megelégedve.
Nagy szerepet vállalt a szülői munkaközösség az iskolaudvar teljes felújításának megtervezésében. A gyerekekkel és a pedagógusokkal közösen döntötték el: milyen környezetet szeretnének maguknak, és elkészítették azt az ütemtervet is, amely alapján reálisan megvalósulhat az elképzelésük. Közösen egyeztek meg abban is, hogy mik azok a kulcsfontosságú mutatók, amik jelzik az iskola eredményességét. Ezek között a partneri elégedettség került az első, a jó vezetés a második helyre. Mindegyik mutató esetében meghatározták, hogyan fogják mérni, és mit tekintenek minimális, illetve optimális eredménynek. A kérdőíveken mért tanulói elégedettség minimális szintjét például 70 %-ban állapították meg. A minőségbiztosítási rendszerük egyebek mellett azt is garantálja, hogy megvalósuljanak a helyi tantervükben és pedagógiai programjukban lefektetett irányelvek. Így például valóban ne legyen írásbeli házi feladat a hétvégékre, a dolgozatok pedig valóban ki legyenek javítva két héten belül.
Az Eötvös a város egyik legnépszerűbb iskolája, évek óta nincsenek gondjai a felvételre jelentkezők számával. Ennek ellenére – vagy ezzel együtt – szeretnék hosszú távon megőrizni elismertségüket, és felkészülni az esetleges jövőbeni kihívásokra is. Az elvégzett munkának köszönhetően átláthatóbbá, ellenőrizhetőbbé és számon kérhetőbbé vált minden, ami az alma mater falai között zajlik. Nemcsak az iskolavezetés, hanem a szülők, a gyerekek és a fenntartó számára is. „Ha közösen határozzuk meg céljainkat, akkor azokkal az egész közösség azonosulni tud, ez pedig azt jelenteni, hogy hatékonyabbá válik a munkánk” – mondta az igazgató asszony.



