Kapunyitásának tizedik évfordulóját ünnepelte a százhalombattai Regionális Autista Központ, az Arany János Általános Iskola és Gimnázium tagintézménye október 27-én. Az eseményen megjelentek jelenlegi és volt diákok, nevelők, valamint a város több oktatási és nevelési intézményének képviselője.
Sárközi Márta, az Érdi Tankerület vezetője elmondta: a RAK az ott folyó komplex munkának, az iskola, a lelkes pedagógusok és az önkormányzat elköteleződésének köszönhetően országosan is egyedülálló. Dr. Horváthné dr. Hidegh Anikó igazgató elismerését fejezte ki kollégáinak, akik "szívvel, szakértelemmel, szeretettel, türelemmel" fordulnak a speciális nevelési igényű fiatalokhoz és folyamatos képzésekkel igyekeznek lépést tartani a változó elvárásokkal, valamint a legújabb kutatási eredményekkel. Az Arany a város legösszetettebb iskolája, ahol sokféle módon működnek együtt a sérült és az ép gyerekek. Számos rendezvényen szerepelnek közösen, és az intézményben harmadik éve érzékenyítő programsorozat zajlik.
Az ünnepségen a RAK kisdiákjai nagy mosollyal, lelkesen mutatták be Vlagyimir Szutyejev A gomba alatt című meséjét Szokolainé Nagy Emese vezetésével. Ezután csatlakoztak hozzájuk a SNI tagozaton tanuló és az érzékenyítő programban résztvevő diákok is és közösen adták elő Rácz Gergő Csak állj mellém című dalát.
A Regionális Autista Központ vezetője, Megyesiné Takó Irén felidézte, hogyan alakult ki az Arany János iskolában az első autista tanulócsoport, amely számára kezdetben a pincében alakították ki külön helyet. Semmi sem emlékeztetett a hagyományos osztályteremre, a falakra tábla helyett napi- és hetirend került. A RAK önálló épülete a szülők és a gyógypedagógusok kezdeményezésére, az önkormányzat támogatásával nyílt meg 2006. október 6-án a Posta közben. Kezdetben hét diák oktatását tudta felvállalni az intézmény, mára tizenkettőét, de az igények egyre nőnek. Évente két-három jelentkezőt kell helyhiány miatt elutasítani. A RAK legnagyobb értéke, hogy az autista gyerekek kikerülhettek az intézetekből, és ép társaikhoz hasonlóan családban nevelkedhetnek. Az oktatás során nagy hangsúlyt helyeznek az önellátás kialakítására és a szociális integráció előmozdítására.
Szokolainé Nagy Emese oligofrén szakpedagógus "Morzsák az autizmusról" címmel tartott előadást. Mint mondta, végleges választ még mindig nem találtak a kutatók az okokra, de az bizton állítható, hogy nem a családi körülmények, még csak nem is a méhen belüli traumák, hanem több gén egyidejű sérülése és az ebből következő eltérő agyfejlődés okozza a sejtszinten is megjelenő és az egész személyiséget átható másságot. "A fejlesztés alapja mindig az érzelmi biztonság" – jegyezte meg az előadó. Bár Magyarországon a törvényi feltételek jók, és az eszközök is elérhetők, ha van rájuk elegendő pénz, de a fejlesztés gyakorlati megvalósítása nagymértékben elmarad az amerikai megközelítéstől. Ott ugyanis a szükségletekre, míg Magyarországon a meglévő képességekre épül a fejlesztés. A százhalombattai intézmény élen jár a változásban. Arra biztatta a szakembereket, képezzék magukat, kövessék a legfrissebb kutatásokat.
A rendezvényen szót kapott Bagi Barnabás is, aki annak idején szülőként tevékenyen részt vett az intézmény tíz évvel ezelőtti megvalósításában. Lírai formába öntött, őszinte sorai mélyen megérintették a közönséget.
Az Arany János iskola kiemelkedően jó minőségű projektjei és mobilitási tevékenységei elismeréseként 2006-ban elnyerte a Tempus Közalapítvány E-Quality-Európai Minőségi Díját, 2015-ben pedig "Autizmusbarát iskola" címet kapott az Autisták Országos Szövetségétől.





















