Mit? Mikor? Hogyan?

  • img

A további kérdések száma határtalan. Különböző szituációkban, más és más témával kapcsolatban, legtöbbször kéretlenül, néha kicsit tolakodó módon hangzanak el. Hogyan fogadjuk ezek után a fontosabb, társadalmi kutatásokkal foglalkozó szervezetek munkatársait és az elemzések eredményeit? A Hírtükör is feltette kérdéseit, amelyekre Fábián Zoltán, városunkban élő szociológus válaszolt.

A technika oly sokat áldott – bár ebben az esetben inkább gyakran kritizált – vívmányai lehetővé teszik, hogy bármilyen szervezet (vállalkozás, üzletlánc, politikai párt) feltehesse kérdéseit fogyasztási szokásainkról, közéleti tevékenységünkről. A direkt marketingnek nevezett, termékértékesítést célzó megkeresések hátrányosan befolyásolják azokat a vizsgálatokat, amelyeket neves kutatási intézmények végeznek, általában hosszabb, személyes megkeresésen alapuló kérdőívek segítségével. "Információgyűjtésre, kutatásra szükségük van a döntéshozóknak. Az adatok feldolgozása után megalapozott következtetésekre lehet jutni fontos gazdasági és társadalmi folyamatokról, politikai attitűdökről egyaránt" – mondta Fábián Zoltán a Társadalomkutatási Intézet Zrt. (TÁRKI) vezető kutatója.


A százhalombattai szakember számtalan projektben vett részt koordinátorként vagy témavezetőként, és több publikációja olvasható szakmai folyóiratokban, kiadványokban. Kutatásai között szerepelt az infokommunikációs eszközök elterjedése, a pártok népszerűségének változását befolyásoló tényezők és a háztartások társadalmi rétegződése. Úgy véli, a független, társadalomkutatással foglalkozó intézmények kérdezőbiztosai felkészülten keresik meg kérdéseikkel a lakosságot. A véletlenszerűen kiválasztott megkérdezettek reprezentatív mintát szolgáltatnak az emberek véleményéről, szokásairól. Akik válaszaikkal segítik a kérdezőbiztosok munkáját, azok reális képet vázolhatnak például az egészségügy, a szociálpolitika, a munkaerőpiac jelenlegi helyzetéről, a jövedelmek megoszlásáról, az életstílus változó tendenciáiról. A legfrissebb eredmények a TÁRKI Társadalmi Riport 2014 című tanulmánykötetéből ismerhetők meg.


A szociológus szerint a magyar társadalomkutató intézetek törekszenek a szakmai hitelességre, igyekeznek minden körülmények között politikailag függetlenek maradni. Reméli, hogy a tényeken alapuló kutatási eredményeket és elemzéseket igyekeznek megismerni és figyelembe venni a szakpolitikai döntéshozók. Ezért azt ajánlja, hogy a válaszadással mindenki segítse a társadalomtudományi kutatásokat végző intézmények munkáját. 

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák