Az Arany Napok idén az 1848-49-es forradalom és szabadságharc 165. évfordulója köré épült március 4. és 14. között a százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnáziumban. Megnyílt a Pilvax kávéház, a rajzpályázaton a reformkor nagy alakjai elevenedtek meg és összeállítottak egy korabeli újságot. 13-án a Diákönkormányzat vezetésével a tanulók átvették a hatalmat az iskolában.
Tavaly a Sajátos Nevelési Igényű tagozaton már foglalkoztak a ’48-as forradalom tárgyi és eszmei emlékeivel. Ezúttal az ötletet kiterjesztették az egész iskolára, mind a 31 osztályra, összesen közel 750 tanulóra és 80 pedagógusra, pincétől a padlásig. Mindenkinek akadt - korosztályának megfelelően különböző nehézségű - feladata a tematikus eseménysorban. A hagyományos tanulmányi- és sportversenyek mellett számtalan új és izgalmas kihívással találkozhattak a diákok és tanáraik. Vida Krisztina, szociálpedagógus, a program koordinátora segítségével végigszaladtunk a tíz "aranyos nap" legfontosabb momentumain.
A tanév elején már birtokba vehették a tanulók az iskola alagsorában felújított klubhelyiséget, ahol hétköznap délután összegyűlhetnek némi oldott csevejre, és itt fogják fogadni tavasszal a spanyol vendégdiákokat is. Az Arany Napok alatt Pilvax kávéházzá alakították, a gimnazisták süteményekkel, teával és a forradalmi kort felidéző előadásokkal várták a kisebbeket.
2013 a Játék Éve az Arany János iskolában. Az alsós és az SNI tagozatos gyerekek reformkori játékokon keresztül ismerkedtek a több mint másfél századdal ezelőtti élettel. A tanárok titkos feladatokat is előkészítettek, amik során a tanulóknak be kellett járniuk az egész épületet, hogy összegyűjtsék a szabadságharchoz és korszakához kapcsolódó részleteket, információkat.
Az osztályok sorsolással osztották fel egymás között egy leendő Forradalmi Pesti Hírlap rovatait. A gyerekek által különböző technikákkal összeállított oldalakból március 14-re készült el az impozáns újság, benne közéleti és színházi hírekkel, versekkel, divatoldalakkal, bűnügyi rovattal.
A kreatív feladatok segítenek megérteni, elmélyíteni a ’48-’49-es események körülményeit, okait. A közös élmények még inkább erősítik a gyerekek összetartását, az iskola iránti elköteleződésüket. Ez talán a hagyományos fordított napon csúcsosodik ki legjobban, amit évente az iskola diákönkormányzata szervez. Vezetésükkel március 13-án a tanulók átvették a hatalmat. Délelőtt a folyosókon pezsgett a bolhapiac, az osztálytermekben táblaversenyt rendeztek, egész nap szólt a sulirádió, ontotta a zenét és az információkat. A napot közös gangnam style tánccal zárták a diákok és tanáraik.
A 2013-as Arany Napok felemelő eseménye volt a március 15-i ünnepi műsor, amit a Barátság Kulturális Központ színpadán mutattak be. A kreatívan összeállított programban helyet kapott néptánc, vers és dalfeldolgozás, valamint egy hatvanfős gimnazista fiúkórus is.
Az Arany Napok programjaival, játékaival, feladataival és az ünnepséggel az iskola méltó emléket állított az idén 165 éves forradalomnak és szabadságharcnak. Hogy jövőre mi lesz a kerete az iskolai napoknak, egyelőre titok, de addig is akad épp elég tanulni- és tennivaló a diákoknak, a végzősöknek például az érettségi.
A nagy megmérettetés előtt azonban a szervezők kíváncsiak a tanárok és diákok visszajelzéseire az elmúlt napokkal kapcsolatban is, hogy jövőre még izgalmasabban, még gördülékenyebben teljesek az Arany Napok.