Érd, Diósd, Pusztazámor, Sóskút, Százhalombatta, Tárnok és Törökbálint köznevelési intézményeinek fenntartását, részben működtetését vette át az Érdi Tankerület január 1-jén. A tankerület igazgatója Sárközi Márta, aki több mint harmincöt éves pedagógusi, illetve közigazgatási tapasztalat birtokában látja el az egyszerűnek korántsem ígérkező munkát. Rendszeresen egyeztet a huszonhárom intézményvezetővel.
Harmincöt éve választotta a pedagógushivatást. Képesítés nélküli nevelőként kezdte, majd tanítói diplomát kapott Zsámbékon, magyar-nyelv irodalom szakos tanári diplomát szerzett az ELTE-n, közoktatás-vezetői szakvizsgát tett a Budapesti Műszaki Egyetemen, valamint pedagógia szakos bölcsész- és tanári diplomát kapott a Pécsi Tudományegyetemen. Húsz évig volt igazgatója a gyáli Kossuth Lajos Általános Iskolának. Később a kerepesi Polgármesteri Hivatal oktatási referense lett. 2010 januárjában megpályázta és elnyerte az érdi Humán Iroda vezetői állását. Az Érdi Tankerület irányításában újabb szakmai kihívást lát. Úgy véli, sokat segíthet igazgató és pedagógus kollégáinak az új közoktatási rendszerhez történő sikeres alkalmazkodásban.
Az Érdi Tankerülethez 23 intézmény tartozik, amelyek közül 12 esetében a működtetést is átadta az érdi és a tárnoki önkormányzat. Sárközi Márta hangsúlyozta: valamennyi önkormányzattól maximális támogatást kapott az átvétel előkészítéséhez és lebonyolításához. Úgy véli, a szoros kapcsolat, a pozitív hozzáállás a jövőben is kölcsönös marad, hiszen közös a cél: a minél színvonalasabb és hatékonyabb nevelés és oktatás.
A Hírtükör kérdésére elmondta, az eddig önkormányzati fenntartású köznevelési intézmények jogutódlással a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) tagintézményeivé váltak. A pedagógusoknak a KLIK elnöke, az igazgatóknak pedig az emberi erőforrások minisztere a munkáltatója. Az elnök az egyéb munkáltatói jogok gyakorlását az igazgatóknak biztosítja. A KLIK végzi a fenntartói és szakmai irányítást, egyes esetekben a működtetést is, az igazgató felel az intézmény jogszerű és szakszerű működtetéséért, a pedagógiai program megvalósításáért, a nevelő-oktató munka eredményességéért.
Ha lejár egy intézményvezető megbízatása, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ írja ki a pályázatot.
Január első hetében a pedagógusok minden tankerületben hiánytalanul megkapták a fizetésüket. Munkakörülményeikben nem történt változás, jogutódlással kerültek át a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz ugyanazzal a besorolással, ugyanazzal a munkabérrel, amivel eddig is alkalmazták őket.
Sárközi Márta szerint sehol sem okozott komoly fennakadást az intézmények működésében a fenntartóváltás, és a zavartalan működés érdekében napi kapcsolatot tart az igazgatókkal, valamint az önkormányzatok szakembereivel is.
A jövőben is rendszeres összejöveteleket tervez az intézményvezetők számára, méghozzá mindig más-más iskolában. Szeretné ugyanis, hogy minél jobban megismerjék egymást, megosszák szakmai tapasztalataikat, és a jó gyakorlatok közkinccsé váljanak. Fontos célként jelölte meg például, hogy minél több diák a tankerületben folytassa középiskolai tanulmányait, amihez szintén szükséges, hogy az egyes intézmények minél jobban megismerjék egymás tevékenységét.
Az Érdi Tankerület munkatársai jelenleg az érdi Polgármesteri Hivatal kistérségi irodájában dolgoznak. Az önkormányzat a Tompa utca 1. alatti ingatlant biztosította számukra, amelynek várhatóan februárra készül el a felújítása. A tervek szerint hét munkatárs látja majd el a feladatokat, akik közülük hárman már el is kezdték a munkát.
Sárközi Márta kérdésünkre elmondta, a tankerület csak a köznevelési intézmények szakmai irányításával, fenntartásával foglalkozik, nem ellenőriz, hanem irányít, szakmai segítséget nyújt.
Százhalombattán - az intézmény pedagógiai programja alapján - a jövőben is az Arany János iskola részeként működik a Regionális Autista Központ és az Eltérő Tantervű Tagozat. Az új köznevelési törvény szerint egyébként a pedagógiai programokat a nevelőtestület készíti, az igazgató fogadja el, a fenntartónak csak abban az esetben kell egyetértést nyilvánítani, ha a programban való változtatás többletkötelezettséggel jár.
Sárközi Márta hangsúlyozta, minél jobb minőségű, hatékony, gyermekközpontú oktatást szeretne megvalósítani illetve megtartani a tankerületben. Fontosnak tartja az értékes szabadidős tevékenységeket, hogy minden diák a képességeihez mérten fejlődhessen, valamint, hogy mindenkinek biztosítani lehessen a sikereket és eredményeket – gyerekeknek és pedagógusoknak egyaránt.



