A turisztikai együttműködés térségi lehetőségeiről tartottak konferenciát Százhalombattán február 27-én. A találkozót a programszervezéssel foglalkozó helyi intézményeket tömörítő Kulturális Konzorcium kezdeményezte.
A meghívott előadók a Turisztikai Desztinációs Management Szervezet (TDMSZ) alapításáról, működéséről, előnyeiről és hátrányairól tájékoztattak. A helyi és környékbeli vendéglátóhelyek, szolgáltatók képviselői mellett a programon részt vett Szabó Tamás, Ercsi polgármestere, Elszeszerné Sólyom Anna, az ercsi művelődési ház igazgatója, valamint Nagy Balázs százhalombattai képviselő.
Szigetvári József, a Barátság Kulturális Központ igazgatója elmondta, maguk a konzorciumi tagok is tanácstalanok a TDM létrehozását illetően, a felelősségteljes döntéshez meg kell ismernünk a már működő szervezetek tapasztalatait.
A TDM nem csodaszer, hanem lehetőség a turisztikai célú támogatási rendszerben – hangsúlyozta Bozai Andrásné, a Nemzetgazdasági Minisztérium vezető tanácsosa. A szaktárca nem felügyeleti szerepet lát el a TDM rendszerben, hanem konzultációs lehetőségekkel, partnerként kíván közreműködni a fejlesztésekben. Az érintett szolgáltatók összefogása mellett szükség van a helyi önkormányzat elköteleződésére, a résztvevők egymás iránti bizalmára, és hogy rendelkezzenek közös vízióval, turisztikai desztinációval, azaz céllal. Fel kell mérni, megvannak-e a műszaki, technikai és személyi feltételei egy nem nyereség, de bevétel érdekelt szervezet létrehozásának. Át kell gondolni, hogy vállalható-e a szövetség finanszírozása hosszútávon. Erre a szolgáltatóknak és az önkormányzatnak is kötelezettséget kell vállalnia. Utóbbi a beszedett idegenforgalmi adó 10 százalékával vesz részt a költségekben, miközben a döntések jelentős részét át kell engednie a szakmai partnereknek. Elvárás a TDM szervezetekkel szemben, hogy tagjaik közt vendéglátó- és szálláshelyek is képviseljék magukat, ugyanakkor nyitottak legyenek más, turisztikai területen tevékenykedő vállalkozások csatlakozása előtt. A tájékoztatás és marketingtevékenység mellett kötelező feladatuk a szemléletformálás. A hagyományos magyar vendégszeretetet napjaink igényeihez kell igazítaniuk, aminek legfőbb eszköze a fogyasztói elégedettség mérése. A legjobb marketing az elégedett vendég – hangsúlyozta az előadó.
Mártonné Máthé Kinga, a Magyar Turizmus Zrt. belföldi igazgatóságának vezetője kiemelte, a kedvezmények eléréséhez nem feltétel a csatlakozás, hiszen például az Utazás Kiállításon mindezek nélkül is évek óta szerepel Százhalombatta. Bemutatta az országban már működő 75 TDM szervezetet, amelyek részben helyiek vagy térségiek, egy pedig a Balatonnál regionálisan működik. Elmondta, általában ott jön létre TDMSZ, ahol eleve több a turista. Elengedhetetlen egy mindenki által elfogadott, hiteles kulcsfigura, aki a szövetség arca tud lenni, és képes éjjel-nappal dolgozni.
Papp Ildikó pályázati menedzser, a váci Tourinform és a 37 környező települést egyesítő TDM Nonprofit Kft. vezetője szerint Vác jó példa lehet a százhalombattaiak számára, mert ott is sokáig alapozták a működést az iparűzési adóra, ami az utóbbi években jelentősen csökkent. A tavaly regisztrált térségi szervezet az elkövetkező két évre több mint 48 millió forintos támogatásban részesült az Új Széchenyi Terv keretében. Folyamatosan bővül, és a csatlakozó szolgáltatók a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben is vállalják a tagdíjat.
Somossy Eszter, a Gárdony térségi TDMSZ vezetője szerint a TDM nem a marketingről szól, hanem az együttműködésről és a hosszú távú – többek között anyagi – elköteleződésről. Meg kell fontolni, hogy az alapítói kör és az önkormányzat tudja-e ezt vállalni. Tudni kell, hogy a résztvevők finanszírozási hányaduktól függetlenül is csak egy-egy szavazattal rendelkeznek, ezért mindenekfelett álló szempont a közös cél. Fontos, hogy a tagok ne a pályázatokra koncentráljanak, hanem az egész rendszerre. A gárdonyi térségben a 2009-es megalakuláskor az önkormányzat még komoly hányadot vállalt az önrészből, tavaly pedig már kivonulhatott a közel 90 tagot számláló szervezet finanszírozásából, miközben a működésben továbbra is óriási szerepe van. Tisztában kell lenni azzal is, hogy egy ekkora szervezet nem tud olyan rugalmas és gyors lenni, mint amit manapság elvár a piac.
Az előadásokat követő kötetlen beszélgetés során a résztvevők megvitatták, milyen formában, milyen irányba és milyen szakemberekkel lenne érdemes továbblépni a térség kulturális turizmusának fellendítése érdekében.































