Ünneplő ruhás gyerekek, meghatódott szülők, tanítványaikra büszke pedagógusok és segítő szándékú felnőttek gyűltek össze a százhalombattai Regionális Autista Központ udvarán szeptember utolsó napján. Az intézmény alapításának ötödik évfordulójáról emlékeztek meg.
A gyerekek verseket mondtak, furulyaszóval köszöntötték az egybegyűlteket. Olyan volt ez az esemény, mintha egy normál tanrend szerint haladó iskola közössége ünnepelne, mégis más. Más, mert az itt tanuló gyerekek is mások, autizmussal élők. Ezek a diákok más szükségletekkel élnek, más fejlesztési tevékenységeket igényelnek, mint társaik. Ezeket az igényeket ismerte fel Pest Megye Önkormányzata, a Százhalombatta vezetése és az Arany János Általános Iskola és Gimnázium Eltérő Tantervű Tagozatának kollektívája, amikor 2006-ban, közös erővel létrehozták az Autista Központot.
"Az egykori bölcsőde épületének átadása után még közel egy évnek kellett eltelnie addig, amíg a tantermek, közösségi helyiségek lakhatóvá, élhetővé váltak. A taneszközök döntő részét, amelyek az autista tanulók mindennapjaiban elengedhetetlenül szükségesek, a pedagógusok és pedagógiai asszisztensek kreativitásukat, ügyességüket, szakmai tapasztalataikat felhasználva teremtették elő" – mondta el köszöntőjében dr. Horváthné dr. Hidegh Anikó, az anyaiskola igazgatója.
"Az új iskolarész létrehozása siker – említette az ünnepélyen dr. Nagypatakiné Hajzer Anna, a RAK vezetője -, mert ez az intézmény és az itt dolgozó szakemberek megteremtik a lehetőséget ennek a kicsiny gyermekközösségnek, hogy egyenlő értékű tagjaivá váljanak a társadalomnak. Ebben az épületben biztosított az autista gyermekek mindennapos iskolába járása, speciális szükségleteik kielégítése, a szeretet, az oltalom és a feltétel nélküli elfogadás a nevelők és a szülők részéről egyaránt."
Az elmúlt öt évben a RAK országos és nemzetközi elismerést vívott ki példaértékű szakmai munkájával. Vendégként vagy együttműködő partnerként megfordultak az intézményben az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, az Autizmus Kutatócsoport és több mint tíz európai ország munkatársai is.
Az intézmény legnagyobb értéke azonban a tanulók fejlődésével mérhető. A következő évek feladatait a vezető így fogalmazta meg: "Biztosítanunk kell a beilleszkedés lehetőségét a mindenkor változó világba, képessé kell tenni az autizmussal élő gyerekeket arra, hogy méltó emberi életet éljenek."













