Citroën C-Zero: a 100%-ban elektromos megoldás

  • GURULDA
  • 2010-10-04
  • 676 megtekintés
  • img

• Zéró üzemanyag-fogyasztás, zéró CO2-kibocsátás, zéró zajszint

• Igazi városi-elővárosi autó 4 teljes értékű ülőhellyel és a szegmens elvárásainak megfelelő felszereltséggel

• Egy nagy múltú európai konstruktőr első új generációs elektromos modellje a vezetés újfajta élményének szolgálatában

• Állandó összeköttetésben a világgal a CITROËN eTouch szolgáltatásnak és a szériában kínált Bluetooth®-nak köszönhetően 


Zéró üzemanyag-fogyasztás, zéró károsanyag-kibocsátás, menet közben zéró CO2-kibocsátás, zéró zaj: a C-ZERO megalkotásával a CITROËN egy 100 százalékosan elektromos meghajtású modellel gazdagítja kisautó-kínálatát. A C-ZERO a "Créative Technologie" szellemében készült. Arra tervezték, hogy megkönnyítse a városi és elővárosi közlekedést. Jellemzői a kis méretek, a meglepő teljesítmény, és a mindennapi utak megtételéhez elegendő hatótávolság mellett olyan csendes működés jellemzi, amely a város minden zaját elfeledteti. A C-ZERO technológia újításaival és kreatív megoldásaival, válasz a jövő kihívásaira.


A CITROËN által kifejlesztett teljesen elektromos technológia az üzemanyag-fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás és az üvegházgázok kibocsátásának csökkentését célzó CITROËN-stratégia szerves részét képezi.

A legelső gépkocsik 2010 végén kerülnek forgalomba, majd 2011 első harmadában várhatóan jelentősen felgyorsul az értékesítés tempója. A Mitsubishi Motors Corporationnel (MMC) közösen kifejlesztett C-ZERO a Berlingo First Electrique mellett a CITROËN második elektromos meghajtású modellje.


A CITROËN C-ZERO az elektromos autók új generációjának legelső európai képviselője. Mivel a szerkezeti elemeit kezdettől fogva villanyhajtású autóhoz tervezték, a C ZERO a kategóriájában megszokott összes biztonsági és kényelmi felszereléssel rendelkezik, és helykínálat szempontjából is a legjobbak között van (ESP, 6 légzsák, légkondicionáló, 166 literes csomagtartó stb.).


A CITROËN C-ZERO rendkívül nyugodt vezetést garantál, és ezzel teljesen újfajta vezetési élményt ígér. Könnyen kezelhető és kormányozható, meglepően csendes, és külső méreteihez képest hihetetlenül tágas.


A CITROËN C-ZERO tökéletesen alkalmas bármilyen cég és intézmény – közintézmények, önkormányzatok, vállalati flottapartnerek stb. –, illetve a kifejezetten gazdaságos üzemű autót kereső magánszemélyek igényeinek kielégítésére.

A CITROËN több mint 5500 elektromos gépkocsi legyártásával mára hatalmas tapasztalatra tett szert. Ezt kamatoztatja a fejlett technológiát – többek között lítium-ion akkumulátort – alkalmazó CITROËN C ZERO is. A Berlingo First Electrique-kel együtt a CITROËN-nek minden esélye megvan arra, hogy meghatározó szereplője legyen egy olyan piaci szegmensnek, ahol az elkövetkező években jelentős növekedés várható.

A CITROËN C-ZERO szériafelszereltségében a többi szolgáltatással azonos színvonalú telekommunikációs berendezéseket találunk: a CITROËN eTouch számos egyéb szolgáltatás mellett sürgősségi és assistance segélyhívás kezdeményezését is lehetővé teszi. Az autóban gyárilag beépített Bluetooth® rendszer is van. 


A VÁROSON KÍVÜL IS ÜGYESEN MOZGÓ, SZÍNVONALAS SZOLGÁLTATÁSOKAT NYÚJTÓ IGAZI KISAUTÓ 


A CITROËN C-ZERO egyesíti magában mindazokat a tulajdonságokat, amelyek alapján igazi városi-elővárosi autónak nevezhetjük. Csendes működés, nem szennyezi a környezetét, és használata során nem bocsát ki CO2-t.

Kis külső méreteinek köszönhetően – 3,48 m hosszúság és 9 m-es fordulókör – a CITROËN C-ZERO rendkívül könnyen mozog a városi forgalomban. Teljesítményértékei (130 km/h végsebesség, gyorsulás álló helyzetből 100 km/h-ra kb. 15 másodperc alatt, 60–90 km/h-ra 6 másodperc alatt) és 150 km-es hatótávolsága alapján azonban a városból is nyugodtan kimerészkedhet. Európában a hétköznap megtett autóutak 70%-a ugyanis a napi 30 kilométert sem éri el, 95%-a pedig 85 km alatt marad.

A 2,55 m tengelytávnak köszönhetően 4 teljes értékű üléssel és 166 literes csomagtartóval rendelkező modell számtalan kényelmi és biztonsági berendezést kínál: szervokormány, ABS, ESP, AFU, elektromos ablakemelők, 6 légzsák és klímaberendezés... hogy csak a legfontosabbakat említsük a gyárilag beépített berendezések közül.


A CRÉATIVE TECHNOLOGIE ÉS AZ ELSŐ ÚJ GENERÁCIÓS ELEKTROMOS AUTÓ


A CITROËN C-ZERO használata rendkívül egyszerű: csak el kell fordítani a gyújtáskulcsot, míg egy sípoló hang és a műszerfali zöld visszajelző (READY) kigyulladása vissza nem igazolja az indítást. Ezt követően az automata váltókéval megegyező sebességváltó kart az egyedül lehetséges előremeneti helyzetbe kell állítani.


A CITROËN C-ZERO műszercsoportja a hagyományos vezetési információkon felül egy olyan jelzőműszert is magában foglal, mely a gyújtás ráadásától kezdve folyamatosan tájékoztatja a vezetőt az akkumulátor biztosította energia felhasználásáról:

• sötétkék tartomány: feltöltés,

• világoszöld tartomány: takarékos vezetés,

• fehér tartomány: a rendelkezésre álló energia nagyobb fogyasztását igénylő vezetés.


A hagyományos üzemanyagszint-mérőt ezen a modellen egy akkumulátortöltés-jelző helyettesíti. A minimális töltöttségi szinthez közeledve, a minél hosszabb hatótávolság biztosítása érdekében a rendszer egy figyelmeztetést követően korlátozza a tartozékok energiafelhasználását, majd a rendelkezésre álló teljesítményt.


Az emelkedőn végzett manőverek, ill. indítás megkönnyítésére a CITROËN C-ZERÓ-t az automatikus sebességváltók mintájára egy "hegymenetet" megkönnyítő rendszerrel szerelték fel.


A teljesen elektromos meghajtású C-ZERO állandó mágneses szinkronmotorral kerül forgalomba, amely 3500–8000 percenkénti fordulatszámon 47 kW (64 LE) teljesítményt ad le, és 0–2000 f/p fordulatszám-tartományban 180 Nm maximális nyomatékot szolgáltat.


Az azonnal maximális nyomatékot produkáló villanymotor tulajdonságaiból adódóan nincs szükség többfokozatú sebességváltóra. A villanymotor és a hátsó tengely közé így egy egyfokozatú fogaskerék áttételt és egy hagyományos differenciálművet iktattak be.


Az alkalmazott beállításoknak megfelelően a CITROËN C-ZERÓ-t két különböző módon lehet vezetni:

• a gázpedált nagyjából félig lenyomva a választott beállításoknak köszönhetően gazdaságos, azaz kevés áramfogyasztással járó vezetés mellett teljesen normális módon lehet közlekedni;

• a gázpedál erőteljesebb lenyomásának hatására viszont a dinamikusabb helyzetváltoztatásokhoz szükséges vagy pl. a biztonsági manőverek pillanatnyi szükségleteinek megfelelő tartalékteljesítmény és –nyomaték is a rendelkezésre áll. Ez már csak azért sem okoz nehézséget, mert a C-ZERO villanymotorjának elsődleges jellemzője, hogy a maximális nyomatékot már rögtön az indítás után eléri.


A kettős beállításnak köszönhetően nincs szükség több előremeneti fokozatra (pl. a normál üzemnek, a fokozott igénybevételnek vagy akár a motorféknek megfelelő pozícióra). Az egyszerű használat megkönnyíti a vezető dolgát, és az elektromos autó filozófiájával összhangban a nyugodt, kiegyensúlyozott vezetést támogatja.


A CITROËN C-ZERO lassításkor, ill. fékezéskor keletkező energiát visszanyerő funkcióval rendelkezik, mely lehetővé teszi az akkumulátorok feltöltését. A visszanyert energia mennyisége többek között a haladási sebességtől és a fékpedál lenyomásának intenzitásától függ. De még ha nem is nyomja le a fékpedált, a gázpedál használatának mellőzésével már eleve töltődik az akkumulátor. Ennek több előnye is van: először is lehetővé teszi a motorfék használatát, mellyel az alkalmazás – vezető által érzékelhető – mértékének megfelelően kanyarokhoz vagy közlekedési lámpákhoz közeledve természetes módon lassíthat, másfelől a fékrendszer egyes elemeinek idő előtti kopását is megelőzi.


A motor áramellátását a jármű középső részén elhelyezett új generációs lítium-ion akkumulátor biztosítja. A 88 darab 50 Ah-s kapacitású cellából álló telep 330 V névleges feszültségen kb. 16 kWh elektromos energiát tárol.


A lítium-ion technológia előnyei: 

• a kedvezőbb súly/teljesítmény/kapacitás aránynak köszönhetően kisebb tömegű akkumulátorok alkalmazását teszi lehetővé, 

• a szolgáltatások korábbi szintjének megőrzése mellett a hagyományos technológiákkal készült akkumulátorokhoz képest minden egyes cellára nézve magasabb teljesítményt tud nyújtani, 

• az akkumulátorok részlegesen is feltölthetők, és ez nem csökkenti az élettartamukat.


A CITROËN C-ZERO akkumulátorait könnyű feltölteni. A feltöltés kétféle módon történhet: 

• hagyományos elektromos csatlakozón keresztül otthon, a közúti töltőállomásokon vagy a vállalatnál: csak csatlakoztatni kell a tápkábelt egy 220 V-os csatlakozóhoz. A teljes feltöltés 16 A áramerősség esetén (Franciaország) 6 órát, 13 A esetén (Egyesült Királyság) 7 órát, 10 A esetén (Svédország) 9 órát vesz igénybe;

• egy 125 amperes, 400 V-os (50 kW-os) egyfázisú csatlakozó (gyorstöltő) közbeiktatásával az akkumulátorok 80%-os feltöltése mindössze 30 perc alatt is elvégezhető.


Az akkumulátorokat 1500 alkalommal lehet feltölteni.


Ahogy az összes elektromos autó esetében, a "fogyasztásra" vonatkozó típusjóváhagyás a hagyományos üzemanyaggal működő gépjárművekével megegyező tesztciklus keretében történik (NDEC európai fogyasztásmérési tesztciklus), ahol a hatótávolságot is mérik. A CITROËN C-ZERO esetében a típus-jóváhagyási eljárás ez utóbbit 150 km-ben rögzíti. Akárcsak a hagyományos autóknál, több paraméter is befolyásolja kisebb-nagyobb mértékben a fogyasztást és ezáltal a hatótávolságot. Az elektromos autók esetében ezek közül a legfontosabbak az elektromosan működtetett fűtés és hűtés, valamint a vezetés, ami – hasonlóan a belső égésű motorok üzemanyag-fogyasztásához – jelentős különbségeket okozhat az áramfogyasztásban. 


ÁLLANDÓ ÖSSZEKÖTTETÉSBEN A VILÁGGAL: CITROËN eTouch SZOLGÁLTATÁS ÉS SZÉRIÁBAN KÍNÁLT BLUETOOTH®


A CITROËN C-ZERÓ-n egyes forgalmazó országokban kezdettől fogva szériában kínálják majd a CITROËN legújabb telekommunikációs szolgáltatását, a CITROËN eTouch-ot. A CITROËN eTouch több különböző szolgáltatást foglal magában, köztük a helyzetbeméréssel egybekötött vész- és műszaki segélyhívást, valamint a CITROËN weboldalán, a MyCITROËN pontból elérhető virtuális szervizfüzetet, ill. Eco Driving szolgáltatást. A segélyhívások esetében a CITROËN eTouch működése teljesen független. A GPS-modullal és SIM-kártyával felszerelt rendszer mindenfajta telefon-előfizetés nélkül időkorlátozás nélkül vehető igénybe. A gépjárműben két gomb áll rendelkezésre: egy "SOS" feliratú a sürgősségi mentőszolgálatok riasztására (a hívásindítás ütközés esetén automatikusan is bekövetkezhet), és egy CITROËN márkajellel ellátott a műszaki segélyhívások lebonyolítására. Mindkét szolgáltatás ingyenes, és a hét minden napján, a nap 24 órájában igénybe vehető.


A CITROËN eTouch-nak köszönhetően a C-ZERÓ-n számos CITROËN szolgáltatás egy kéznyújtással elérhető.

A CITROËN C-ZERÓ-ban ezen kívül gyárilag beépített Bluetooth® is található.

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák