• A jövő generáció városi közlekedésének dinamikus koncepciómodellje
• A SEAT design-stílusának látványos fejlődése
• Kompakt sportkupé kiemelkedő mindennapos használhatósággal
• 75 kilowattos (102 LE) elektromos hajtásrendszer nulla emisszióval
• IBE connect a személyre szabott infotainment szolgálatában
• Az elektromos mobilitás spanyolországi szakmai hátterének fejlesztése a SEAT vezetése alatt
A SEAT az elektromos mobilitás tekintetében is a jövő útjára lépett – a SEAT IBE tanulmánymodelljével a spanyol márka a 2010-es Párizsi Autószalonon már a közeljövő városi közlekedés kompakt sportkupé-koncepciójával jelenik meg. A SEAT IBE első változata már a Genfi Autószalonon bemutatkozott, s azóta formavilágában, technikájában és belső kialakításában egyaránt jelentősen továbbfejlődött. Most elsősorban utastere kap nagyobb hangsúlyt, amely e járműkategóriában különösen tágasnak és sokoldalúnak bizonyul, a személyre szabott connectivity és infotainment innovatív koncepciójaként.
A SEAT IBE karakterének középpontjában a vezetés dinamikus élménye áll, ami a tanulmánymodell tűzpiros színét látva is azonnal egyértelmű. A kompakt sportkocsi lapos és széles, erőteljes arányok illetve pengeéles metszésű LED-technikájú fényszórói összpontosító "tekintete" mellett. Rövid, mindössze 3,83 méteres karosszériájával a fiatalok és a lélekben fiatalok ideális városi közlekedési eszköze. A SEAT IBE azonban sportos karakterét innovatív technikáival is tökéletesen kombinálja. Tisztán elektromos hajtásrendszere a helyi emisszió-mentes közlekedés élvezetes eszközévé avatja, miközben erőteljes 75 kW-os (102 LE) motorja és intelligens anyagkombinációkat felvonultató építési módja eredményezte csekély saját tömege komoly menetteljesítményekkel ruházza fel.
Műszaki koncepcióján túl a SEAT IBE formavilágában is izgalmas jövő felé mutat. Vonalvezetése, a semmi mással össze nem téveszthető, karakteres stíluselemek, immár a SEAT-design következő evolúciós szintjét képviselik
"A SEAT keményen dolgozik a jövő elektromos mobilitásán" – hangsúlyozta James Muir, a SEAT, S.A. elnöke. "Kiemelkedően gazdaságos ECOMOTIVE modelljeink nagy sikerének nyomdokain, már a hibrid és elektromos járművek jelentik a következő lépést egyértelműen stratégiánkban. Az IBE pedig semmi kétséget sem hagy afelől, hogy a SEAT a jövőben is minden szegmensben innovatív, stílusukban merész és fiatalos autókat kínál majd, mit sem áldozva fel eközben a gyakorlati használhatóság területén."
A koncepció
A SEAT IBE a dinamikus design és a kompakt sportautó karakterének egészen egyéni megközelítését kínálja, mégpedig meglepően magas fokú mindennapos használhatóság mellett. Elsősorban az európai nagyvárosok illetve vonzáskörzetük optimális közlekedési eszköze. A nagyvárosokban érvényesülhet igazán az IBE által kínált nulla emissziójú vezetési élmény, a kivételes fordulékonyság és a tekintélyes belső térkínálata.
"A városi nulla-emissziójú közlekedés jelentősége rohamosan növekszik" – véli Frank Bekemeier, a SEAT kutatás és fejlesztés területéért felelős ügyvezető alelnöke. "A SEAT pedig éppen ezen merőben újszerű kihívásokra fejleszt innovatív koncepciókat. Az IBE a kompakt méretek, a magas fokú mindennapos használhatóság és az egyéni stílus egészen különleges kombinációja, amely különösen egyedivé avatja."
Klasszikus sportautó-arányok
A SEAT IBE abszolút kompakt, 2+2-üléses sportkupé, amely mindössze 3,83 méteres hosszúságával a nagysikerű SEAT Ibizánál is mintegy 20 centiméterrel rövidebb. Mindemellett szokatlan, 1,77 méteres szélességével, s az ehhez párosuló csupán 123 centiméteres magasságával az IBE egyértelműen a sportautók klasszikus arányait képviseli. A karosszéria rövid első túlnyúlása és csaknem túlnyúlás nélkül megformált, izmos fara a 19-colos kerekekkel együtt szintén a jármű erőteljes és kompakt megjelenését hangsúlyozza. Az autó eleje erőteljes V-alakzatot formáz, amelyet azután a motorházfedél visz tovább. Különös hangsúlyt kapott a lökhárító alsó régiójának két légbeömlő nyílása, éles háromszög-motívumaik a LED-fényszórók alakjához igazodik, ami egyébként a külső tükrökön és a hátsó lámpatesteken is megjelenik. A SEAT-embléma trapézt formáló, önálló funkcióval is rendelkező felületen kapott helyet. Az alternatív hajtásrendszer rendkívüli szabadságot biztosított a formatervezők számára. Mivel a kisebb beépítési méretekkel rendelkező elektromos motor és szabályozóelektronikája a hagyományos szerkezeteknél lényegesen kevesebb helyet igényel, a V-alakú motorházfedél vonalát is jóval alacsonyabban húzhatták meg a tervezők, mint a belsőégésű motorok esetében.
Az IBE oldalnézetében szintén a tömör, de lendületes formát hangsúlyozza, s hosszan ívelő tetővonala a sötét panoráma-üvegtetővel együtt határozott kontrasztot alkot a karosszéria élénkpiros színével. Széles vállöve, karcsú üvegfelületei, erőteljes domborulatokkal kiformált sárvédői, valamint nagyméretű, aerodinamikailag továbbfejlesztett, kettősküllős keréktárcsái egyaránt e dinamikus megjelenést erősítik. Ugyanakkor a gumiabroncsok 175 milliméteres szélességükkel messze nem képviselnek extrém dimenziót, s különösen alacsony gördülési ellenállásukkal hatékonyan hozzájárulnak az elektromos tanulmánymodell magas fokú gazdaságosságához.
A hátsó kerékjáratok felett hátra érkező vállöv szintén a precíz formai kialakítást példázza. Szűk lekerekítési éleivel e vonal a szerszámkészítők számára is komoly kihívást jelentett, újabb bizonyítékul szolgálva a SEAT szakembereinek magas színvonalú mesterségbeli tudására. A karcsú ajtókilincsek egy ujjal is kezelhetők. Az elektromos töltés csatlakozója az autó jobb oldalán kapott helyet. A far tulajdonképpen az orr karakteres formáit ismétli, sajátos stílusban értelmezve át őket. A LED fényvezető csövek technikájával készült hátsó lámpatestek háromszög alakú kereteikben szintén a jellegzetes nyíl-motívumot mutatják.
A teljes jármű messzemenőkig mentes az öncélú díszítésektől – a jó design nem igényel további dekorációt. Minden egyes vonal pontos funkcióval bír az autó felületeinek és azok határolta térfogatainak pontos kialakításában, s az e formák eredményezte izmos külső szintén a kifejezetten sportos karaktert hangsúlyozza. A formák e sajátos redukálása, illetve azok tudatos és következetes alkalmazása, valamint a minden részletre kiterjedő precizitás a SEAT designfilozófiájának egyaránt alapvető eleme, amelyek a jövő modelljein még nyilvánvalóbb formában jelennek majd meg.
A SEAT IBE 2+2-üléses karosszériájával kifejezetten a fiatalos életstílusra hangolva készült, igazán bőséges térkínálattal egy pár számára, de hellyel akár négy személy kényelmes utazásához is. Csomagtere bőségesen elegendő a bevásárláshoz, míg lehajtható hátsó ülései révén a szabadidős és a sporteszközök, vagy egy hétvégi túra poggyásza számára is kellő helyet biztosít. A hátsó üléstámlák egyenként is lehajthatók és a csomagtér-padlózattal egy szintben sík rakfelületet képeznek. Az IBE így akár háromüléses autóként is használható, ez esetben még tágasabb csomagteret kínálva.
Spontán dinamika, nulla emisszió
A SEAT IBE olyan tisztán elektromos hajtású autó, amely nulla károsanyag-kibocsátás mentén üzemel, s e korszerű technika szellemében kialakított, kompakt konstrukciót képvisel. Az elektromos motor a szabályozóelektronikával együtt az extrém laposan ívelő motorházfedél alatt, míg a lítiumion-akkumulátor az autó rövidre szabott hátuljában kapott helyet. A független hátsó felfüggesztés különösen helytakarékos konstrukciójának köszönhetően a tervezők az energiatároló egységet a csomagtér padlózata alatt helyezhették el. Az elektromos motor 75 kW (102 LE) teljesítményével, illetve 200 Nm maximális forgatónyomatékával az IBE külső megjelenése sugallta élményeknek pontosan megfelelő menetdinamikai képességekkel szolgál.
A városi forgalomra oly jellemző, 0 és 50 kilométer/óra közötti gyorsítás mindössze 3,6 másodpercig tart, míg az IBE 80-as tempóig 6,6, a 100 kilométer/órás sebességhez pedig összesen 9,7 másodpercet igényel. E meggyőző menetteljesítmények nem csupán az elektromos motor eleve kedvező teljesítmény- és forgatónyomatéki karakterisztikájának köszönhetők, hanem a SEAT IBE igen alacsony, mindössze 1.100 kilogrammos saját tömegének is. Ennek alapjául az intelligens könnyűszerkezetes építés, valamint az alumínium és az acél hatékony együttes alkalmazása szolgál.
A folyamatos teljesítmény-leadás 50 kilowattra (68 LE) korlátozott értéke, illetve a 160 kilométer/órára határolt végsebesség a városi autópályákon is több mint elegendő a dinamikus autózáshoz. Az akkumulátor kapacitása 18 kilowattóra, ami a nagyjából 130 kilométeres hatótávolsággal szintén bőségesen megfelelő a városi használat napi mobilitási igényeihez.
"Állandó kapcsolatban"
A SEAT briliáns logika szerint felépítve kínálja megoldásait korunk mobil nemzedékének a connectivity és infotainment területén egyre bővülő igényeire. Az alapot a tulajdonos saját okostelefonja, mondjuk egy iPhone jelenti. Napjainkra e korszerű eszközök már jóval többet kínálnak a telefonos és e-mail kommunikációs központ funkciójánál, gazdájuk kapcsolati információit és kedvenc zenéit is tárolják, navigációra is használhatók, de az internetről közlekedési híreket is letölthetnek, s még sokáig folytatódhatna a lista. A kínált funkciók sora napjainkra szinte már végtelen.
A SEAT IBE vezetője vezeték nélkül csatlakoztathatja smartphone készülékét az IBE rendszeréhez, s közvetlenül ellenőrizheti, illetve tekintheti át a jármű egyes rendszereit, köztük az akkumulátort és a fedélzeti számítógépet. A telefonról zeneszámok vagy akár teljes albumok választhatók ki, amelyek a "drag to car" opció választásával az autó hangrendszerén át szólaltathatók meg. A műszerfali képernyő és a kormánykerék kezelőelemei hatékonyan egyszerűsítik a kezelést és segítik az integrált infotainment-menü használatát.
Belső design
Tágas, igényes és magas minőség
Amikor kinyílnak az ajtók, azonnal szembetűnik a tágas beltér. A kompakt sportkocsi utasterét a tervezők nagy gonddal alakították ki. Az IBE ennek szellemében – nagy csomagteret kínáló két-vagy háromüléses, illetve még hátul is különösen tágas 2+2-üléses modellként – tökéletesen illeszkedik a dinamikus és nyitott életstílushoz. Elektromos mozgatású napfényteteje ugyancsak az utastér világos és levegős stílusát erősíti.
"Az IBE a SEAT számára az érzelmekben gazdag, ám egyben környezetvédelmi szempontból is felelős vásárlók széles köre számára elérhető autó jövőbeni vízióját testesíti meg" – fejtette ki Luc Donckerwolke, a SEAT vezető formatervezője. – "Az IBE designfilozófiánk koncentrált megfogalmazása. Mind külső mind pedig belső formavilágában e filozófia legfontosabb elemeire összpontosít, miközben letisztult és precíz architektúra, korszerű technika és éppoly minőségi, mint környezetbarát anyagválasztás jellemzi."
Az áttekinthető, alapvetően a vezetőre összpontosító kialakítás alapjául a magasra húzott műszerfal szolgál, amely már-már "lebegni" látszik. Alulról a különösen keskeny középkonzol támasztja, amely lágy ívvel olvad a középső alagút vonalába. Minden belső részletet alapjában a minimál-design határoz meg, ami a térkínálat és a saját tömeg tekintetében egyaránt érezteti előnyeit. Kiváló példa erre az ülések sportos, gondos kontúrok jellemezte kialakítása. Könnyű műanyag héjszerkezetük révén karcsú és helytakarékos konstrukciók, miközben high-tech habpárnázatuk optimális üléskényelemről gondoskodik. A kellemes és tágas belső atmoszférát a műszerfal és az ülés- illetve ajtókárpitok "Kerámia-fehér" és "Sötét szén" árnyalatok izgalmas kontrasztja alkotta különleges színkoncepciója is erősíti.
A nagyméretű információs képernyő a jármű számos fontos adatáról tájékoztatja a vezetőt, mint például a sebesség vagy az akkumulátor töltöttségi állapota. Emellett a felhasználó saját eszköze/okostelefonja felé is gyors elérési és kezelési lehetőséget kínál. A képernyő funkcióinak többsége a kormánykerék küllőin kialakított touchpad felületek segítségével is vezérelhető. A további kezelőelemeket szintén a lehető legminimálisabb szintre korlátozták a tervezők. A monitort a közvetett áramlást biztosító légbefúvó nyílások és a két kezelőpanel fogja közre. Utóbbiak a világítás és a légkondicionáló funkcióinak biztosítanak helyet, s éppoly minimál-design jellemzi őket, mint a középkonzol erőátvitel-szabályzó elemeit. Az elektromos hajtásrendszernek köszönhetően ez esetben a "P", "R", "N" és "D" gombok is bőven elegendőek. További három gomb biztosítja az elektromos rögzítőfék, az emelkedő-asszisztens (AutoHold) és a különösen gazdaságos "E" üzemmód aktiválását.
A következő lépcső: hibrid- és elektromos hajtások
A következő lépést a SEAT stratégiájában a Leon Twin Drive ECOMOTIVE képviseli, amelynek hajtásrendszerét a belsőégésű és az elektromos motor fejlett kombinációja adja. Mégis jóval több egy hagyományos hibridnél, ugyanis lítiumion-akkumulátora szabványos csatlakozóján keresztül a hálózatról is feltölthető ("plug-in"), s teljesen töltött állapotban 50 kilométer hatótávolságot biztosít. Nagyobb távolságokon autózva a belsőégésű motor is működésbe lép. A Leon Twin Drive ECOMOTIVE első sorozatgyártású változata a tervek szerint 2014-re jelenhet meg.
A SEAT Műszaki Központja fejlesztési projektjének alapvető célját a tisztán elektromos hajtású jármű jelenti, amelynek fejlett technikájából a SEAT IBE nyújt ízelítőt. Az IBE ezzel párhuzamosan azon nagyszabású projekt elindítását is jelzi, amely a spanyolországi elektromos mobilitás fejlesztését és népszerűsítését tűzte ki célul.
Vezető szerep az elektromos mobilitás területén
"E projekt műszaki fejlesztései, jövőbeni perspektívái és ipari háttere miatt egyaránt egész Spanyolország számára különösen fontos" – jelentette ki Frank Bekemeier, a SEAT kutatási és fejlesztési részlegének alelnöke. "A kezdeményezés sikere kétségkívül az ország legambiciózusabb kihívásai közé tartozik."