Bemutatkozik a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület

  • GURULDA
  • 2010-07-20
  • 467 megtekintés

A kezdet
 
Az "autóvadász" fantázianévre keresztelt, civil gépjármű felderítési tevékenység ötletét tíz évvel ezelőtt találta ki Sánta László. Célja a lopott gépjárművek civil személy által történő felderítése és a rendőrség munkájának a segítése volt. A kezdeti időkben Sánta László egyedül rótta speciálisan felszerelt gépjárművével a főváros útjait és pár hónap leforgása alatt közel száz gépjárművet talált meg egymaga. Munkájában nagy segítséget jelentett, hogy az akkor még létező BRFK Gepárd Csoport fantáziát látott az ötletében és támogatta az Autóvadászt. Sánta úr az ezredforduló első éveiben még manuális módszerrel kereste a lopott kocsikat, ugyanis akkor még rengeteg lopott autót pihentettek a bűnözők a lakótelepeken, melyeken gyakran a lopás tényét jelző sérülések voltak láthatóak. Később DOS alapon működő számítógép segítette a keresést, melynek a memóriájában szerepelt az összes lopott kocsi rendszáma. Az Autóvadász munkáját jelentősen megkönnyítette, mikor a Sigmoid kft. munkatársainak a segítségével kifejlesztettek egy speciális szoftvert. A szoftver egy kamera segítségével leolvassa a rendszámokat, majd az örömóda hangján jelez, ha lopott kocsi került az objektív látókörébe.
 
A fejlődés
 
Öt éve nyílt lehetőség arra, hogy az autóvadász szoftver on-line kapcsolatban legyen a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának a rendszerével. Az on-line kapcsolatnak és a szoftvert fejlesztő cég frissítéseinek köszönhetően, mára már nem csak a lopott kocsikat, hanem a forgalomból kivont de illegálisan közlekedő vagy más bűncselekmény elkövetése miatt körözött gépjárműveket is kiszűri a rendszer. Ráadásul a rendszám alapján a rendőrség által körözött gépjármű tulajdonosok nevét is jelzi a szoftver. Ha on-line üzemmódban olyan hivatalos személy kezeli a készüléket, akinek van engedélye arra, hogy betekintést kapjon a lekérdezett gépjárművek adataihoz, akkor a rendszer arra is képes, hogy a kezelő személyes kódjának a begépelése után a lejárt forgalmi engedéllyel közlekedő kocsik elhaladásakor is jelezzen a rendszer. Így a kezelő rögtön látja a műszaki vizsga lejáratának az időpontját. A dunaújvárosi, a szigetszentmiklósi, a büki és a váci rendőrség tagjai szolgálati járműveikben már használják a speciális szoftvert és a működéséhez szükséges technikai eszközöket. Ezen szoftverek és eszközök többsége az autóvadászok tulajdonát képezi.

A csapatok
 
Az évek során rendvédelmi szervek munkatársai, polgárőrök, közterület felügyelők, és civilek is csatlakoztak a nemes kezdeményezéshez. Több olyan rendőrkapitányság is van, ahol rendszeresen igénybe veszik az autóvadászok önkéntes munkáját. Önkéntes, hiszen Sánta Lászlót kivéve a munkájukért fizetést nem kapnak. Mind a benzint, mind a vadászatra felhasznált időt saját maguk gazdálkodják ki. Alkalmanként szponzorok segítik a vadászokat technikai eszközökkel, benzinkártyával és az autóvadász rendezvények lebonyolításának az anyagi támogatásával. A Rendőrség autóvadászattal is foglalkozó munkatársai gyakran szolgálaton kívül, társadalmi munkában végzik autóvadász tevékenységüket, parancsnoki engedéllyel. Mára több mint 25 autóvadász csapat található az ország minden területén. Az ezredforduló óta több mint 2500 lopott, 4000-nél is több bűncselekmény elkövetése miatt körözött és több ezer forgalomból kivont gépjármű akadt fenn az autóvadászok hálójában. Ezen kívül több száz körözött személyt és rendszámcserés, vagy lopott rendszámmal közlekedő kocsit is sikerült felderíteni. Az estek nagy százalékában a rendőrség, kis hányadában a  volt határőrség munkatársai intézkedtek a gépjárművek tulajdonosaival szemben.
 
A Guiness rekord
 
A Vadász 1-es kóddal ellátott Sánta László a mai napig 1081 lopott autót talált meg. Ez akár egy új Guiness rekord is lehetne. Ez a szám csak folyamatosan növekszik, így alaposan fel kell kötnie a nadrágszíjat annak, aki fel akarja venni a versenyt az örökifjú autóvadásszal, hiszen Sánta László ma is ugyanolyan vehemenciával és lelkesedéssel keresi a lopott kocsikat, mint tíz évvel ezelőtt.
 
A jelen
 
Újabban a Vám- és Pénzügyőrség munkatársai is gyakran igénybe veszik az autóvadászok segítségét, ugyanis szakmai tapasztalatuknak köszönhetően egyre több olyan külföldi rendszámú közlekedő gépkocsit szűrnek ki az ellenőrzések során, mely rendszámok nem az adott kocsihoz tartoznak, fiktívek, vagy a kocsi külföldi irataival van a probléma. Sok az Európai Unión kívülről érkező autó is fent akad az ellenőrzési hálón, melynek tulajdonosai bejelentett magyar lakhellyel rendelkeznek. Az általuk vezetett gépjármű sok esetben nem felel meg az itthoni vám és közlekedésrendészeti jogszabályoknak. Ráadásul egyre több Magyarországról lopott gépjárművet találnak az autóvadászok külföldön, főként Szlovákiában és Romániában. A külföldi rendszámok és az ahhoz tartozó iratok és azonosító jelek ismerete azért is fontos az autóvadászok számára, mert a bűnözők is gyakran külföldi gépjárműnek álcázzák a frissen lopott kocsit, vagy hamis külföldi rendszámmal és papírokkal próbálják átverni a sebességmérő vagy az autópálya matrica ellenőrző kamerák által rögzített képeket. Gyakran a parkolási díjat is így próbálják meg megspórolni, de nem ritka eset az sem, hogy tankoláskor hamis rendszámot használnak, majd fizetés nélkül távoznak. Mindegyik esetre jellemző, hogy hamis esetleg lopott külföldi, vagy lopott magyar rendszámmal követik el őket.
 
Az ORFK "autóvadásza"
 
A Sánta László által indított kezdeményezés mára kinőtte magát, ráadásul a Sánta úr munkáját támogató és a neki fizetést adó, főként eredetiségvizsgálattal foglalkozó kft, az eredetiségvizsgálatban bekövetkezett jogszabályi változások miatt jelentős bevétel kiesést könyvelhetett el. Ezért ez év január elsejével a kft. felmondott Sánta Lászlónak és az autóvadász gyakorlatilag utcára került. Az ORFK mondhatni lecsapott a munkanélküli autóvadászra, aki áprilistól a rendőrség munkatársaként kamatoztatja tapasztalatát. Az eddigi eredmények tükrében úgy tűnik, mind az autóvadász, mind az ORFK számára ideális házasság volt ez, de hiányként merült fel az egy az autóvadász csapattagokat tömörítő egyesület létrehozása, mely koordinálja és ellenőrzi azok munkáját, ugyanakkor technikai eszközökkel, üzemanyag támogatással és oktatással elősegíti a hatékonyabb munkavégzést.
 
A NAKE létrehozása
 
A fent említett tényeknek köszönhetően jött létre a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület, melynek nemzetköziségét indokolja, hogy Magyarország Schengeni határnyitásának köszönhetően a gépjárműbűnözésben részt vevő személyeknek is jóval könnyebb dolguk lett, hiszen egy itthon ellopott kocsit, gyakorlatilag minden gond nélkül átvihetnek a nyitott határainkon úgy, hogy a tulaj még észre sem vette a járgány eltűnését. Ezért a NAKE céljai között nem csak az szerepel, hogy támogassa a hazai autóvadászokat, de az is, hogy hasonló Európai Uniós és azon kívüli szervezetekkel és ilyen területtel foglalkozó rendvédelmi szervek munkatársaival felvegye a kapcsolatot.
 
További célok a mára már közismert és a jogkövető állampolgárok szemében népszerű autóvadászatok megszervezése, lebonyolítása, azok anyagi hátterének a biztosítása, hiszen ilyenkor a kamerás rendszerek segítségével gyakorlatilag hermetikusan lehet lezárni egy adott körzetet és ott a problémás gépjárműveket kiszűrni a jogkövető állampolgárok felesleges feltartóztatása nélkül. Szintén fontos cél a lakosság tájékoztatása arról, miként előzhetőek meg a gépjárművekkel kapcsolatos bűncselekmények.
 
Tíz év, több milliárd haszon
 
Tíz év alatt több mint öt milliárd forint hasznot hozott a Magyar Államnak és annak polgárinak az autóvadászok lelkes munkája. Hiszen a megtalált lopott gépjárművek azon kívül, hogy visszakerültek a tulajdonosaikhoz, nem gazdagították egyetlen tolvaj és orrgazda költségvetését sem. Így a fekete gazdaságból is kiesett azon alkatrészek száma, melyeket a lopott kocsikból szedtek ki, majd szereltek be más autóba, természetesen számla és garancia nélkül. Az autóvadászoknak köszönhetően olyan kocsik tömkelege is ki lett szűrve a közlekedő gépjárművek közül, melyek állapotuknak köszönhetően életveszélyt jelentettek a többi közlekedő autós számára. Ráadásul sok olyan sofőr is a horgukra akadt, akik vagy ittasan, vagy jogosítvány nélkül vezettek, esetleg el is voltak tiltva a vezetéstől. Így az autóvadászok pozitív számlájára valószínűleg nem csak a megtalált lopott kocsik írhatóak, de jó néhány baleset megakadályozása és egy pár emberi élet megmentése is.

Hozzászólás

E-mail címe rejtve marad. A kötelező mezők *-al vannak jelölve.

Megszakítás

Legfrissebb cikkek

Képtárak

Kategóriák