Egyre több az oktatási együttműködés az Európai Unióban. A Leonardo mobilitási program célja a szakképzés átjárhatóvá tétele. Ennek keretében jártak Százhalombattán azok a török oktatási szakemberek, akik a társországok képzési rendszereivel ismerkednek, különös tekintettel a felnőttoktatásra és az élethosszig tartó tanulásra.
Magyarországi látogatásuk koordinálását a Széchenyi István Szakközépiskola és Gimnázium igazgatója, dr. Horváth Béla vállalta.
Első nap a SZISZKI-ben folyó szak- és felnőttképzési rendszerrel ismerkedtek. Másnap ugyanezt a témát már országos viszonylatban járta körül a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézetben szervezett előadás. A harmadik napon a Térségi Integrált Szakképző Központ igazgatónője mutatta be a delegációnak a tizenhét intézményt és különböző szakmákat egyesítő szervezetet, aminek több Dél-Budai és Pest megyei intézmény mellett a SZISZKI is tagja. Talán a leggyakorlatiasabb tapasztalatokra a negyedik napon tettek szert, amikor az érdi Kós Károly Szakképző Iskolába és a Napra Forgó Egyesülethez látogattak el. Előbbiben a tanműhelybe, utóbbiban a megváltozott munkaképességűek átképzésébe, az élethosszig tartó tanulás gyakorlatába pillanthattak be.
A látogatás utolsó napján a delegáció visszatért Százhalombattára, a Régészeti Parkban találkoztunk és beszélgettünk velük.
Ahogy Magyarországon, náluk is egyre nagyobb gondot okoz, hogy a szakképzés nincs összhangban a piac igényeivel. Mint elhangzott, mindez összefügg azzal, ahogyan az egyes országok társadalma a hagyományos értelemben vett ipari kereteket kinőve átáll az informatika alapú szerkezetre.
A felnőttképzés Törökországban nem a központi iskolarendszer része, hanem regionális hatóságokhoz tartozik. Képzőközpontok működnek, amelyekben többféle kurzus és szakma közül lehet választani. Ez a forma sokkal közelebb áll a valós igényekhez, jobban alkalmazkodik az élet kihívásaihoz, mivel gyors és rugalmas. Annak megfelelően indítják a szakokat, amilyen igény jelentkezik a piac felől.
Nálunk ezt pótolják az oktatással, továbbképzéssel, felnőttképzéssel foglalkozó kisebb-nagyobb gazdasági társaságok – mondta el a SZISZKI igazgatója. A Térségi Integrált Szakképző Központ is ebbe az irányba mutat.
Törökországban nemrég dolgozták ki az élethosszig tartó tanulás egész országra vonatkozó tervét. Ahhoz, hogy ez bevezethető legyen, információkat gyűjtenek, emberekkel, intézményekkel, rendszerekkel ismerkednek. Ugyanakkor tanulmányozzák az EU egységes szakképzésre vonatkozó stratégiai tervét is, hiszen a végső cél az, hogy a szakképzés egységes nívón folyjon, és az unió polgárai bárhol munkát vállalhassanak.

