A Nissan február 10-én Párizsban mutatta be vadonatúj kis crossover-modelljét, a Juke-ot. Ahogy a Nissan marketing szakemberei fogalmaztak, a Juke, életet lehel a kisautók piacába ....
A Juke-ot úgy tervezték meg, hogy üdítő alternatívát jelentsen mindazon vevőknek, akik a kisautó-piacon keresnek maguknak autót, de a hagyományos kínálat nem hozza lázba őket. A Juke a SUV-ok keménységének és a sportos stílusnak a különleges keveréke. A gyáriak szerint ez a modell hivatott némi férfiasságot és dinamizmust behozni ebbe a szegmensbe.
Az elhatározás, hogy bevezessék ezt a kisméretű crossover-modellt, alátámasztja azon benyomásokat, hogy a Nissan-nál szeretik a kihívásokat, és időnként szembe mennek a berögzült hagyományokkal, hogy újítani tudjanak. Ez egyébként már párszor bejött nekik. “Az elmúlt 5 évben jelentős növekedést értünk el a túlzsúfolt európai piacon. Ez azért sikerülhetett, mert eltértünk a hagyományos mintáktól és elmozdultunk a C- és D-szegmens felől. Ehelyett úttörő szerepet játszottunk a crossover-modellek bevezetésében. A Murano-val kezdtünk, majd nagyobb darabszámban a Qashqai-jal folytattuk – ez az autó meghaladta minden várakozásunkat. Kevesebb, mint 3 év alatt az európai értékesítési darabszám meghaladta a félmilliót" – nyilatkozta Colin Dodge, a Nissan afrikai, közel-keleti és európai tevékenységéért, üzleti tervezéséért és ellenőrzéséért felelős alelnöke.
A Juke-ot Európában a Nissan angliai, sunderlandi gyárában, Japánban pedig az oppamai gyárban fogják gyártani. Az európai – a kompakt családi modell, a Note és a Qashqai crossover mellett – gyártás beindításához több mint 60 millió eurós beruházásra volt szükség, ami 1000 munkahely megőrzését teszi lehetővé a Nissannál, és további 2000-ét a beszállítói hálózatban.
A Juke értékesítése idén nyáron kezdődik meg Japánban, az európai és észak-amerikai piaci bevezetésre ősszel kerül sor.
Formai szempontból nézve, a Juke karosszériájának alsó része a nagy és széles kerekekkel és kerékjáratokkal, a nagy hasmagassággal és a robusztus kiállással tisztán SUV-megjelenésű. A felső rész viszont a magas öv-vonallal, a keskeny, bukósisak nyílására emlékeztető oldalablakkal, és a coupé-szerűen hátrafelé lejtő tetővel hamisítatlan sportautó. A coupé-hatást még jobban kihangsúlyozzák az ajtókeretbe rejtett kilincsű hátsó oldalajtók is.
Az autó belsejében a motorkerékpár-üzemanyagtartály formája által inspirált középkonzollal és a vezetőt, a központba helyező utastérrel folytatódik a sportos motívum. A magasfényű lakkal bevont ’motorkerékpár-tank’ különleges, vidám jelleget ad az autónak. A praktikus használhatóságot biztosítja az átalakítható csomagtér és a rejtett pakolóhelyek.
A bemutató alkalmával tartott tájékoztatója során Shiro Nakamura, a Nissan formatervezésért felelős alelnöke, vezető formatervezője a következőket mondta: "Az volt a célunk, hogy kihívást intézzünk a megszokásokkal szemben. Őszintén hiszem, hogy a Juke valami mást, újat nyújt a vásárlók számára – olyasvalamit, ami több érzelemmel telített, energikusabb, férfiasabb"
A Juke a Renault-Nissan Szövetség B padlólemezére épül, tengelytávja 2530 mm, teljes hossza 4135 mm, szélessége 1765 mm, magassága 1570 mm. Az elsőkerékhajtású változatoknál elöl független, MacPherson rendszerű felfüggesztés található, míg a hátsó kerékfelfüggesztést keresztirányú torziós rudas csatolt lengőkarok képezik, az összkerékhajtású változatokban pedig térbeli, többlengőkaros független felfüggesztést alkalmaztak, amely nagyjából megegyezik a Qashqai-ból ismert elrendezéssel.
Az ALL-MODE 4x4-i összkerékhajtási rendszer a Nissan elismert elektronikus rendszerének továbbfejlesztése, amely tartalmazza a nyomaték-átirányítási technológiát is, melynek bevetésével csökkent az alulkormányzottsági hajlam. Ez az új rendszer ugyanis képes megnövelni a kanyar külső széle felé néző kerekekre juttatott nyomatékot, és ezáltal csökkenti az alulkormányzottságot.
Ezzel, a motor által kifejtett nyomaték 50 %-a is átvihető valamelyik hátsó kerékre. Ezt az új műszaki megoldást elsőként alkalmazzák a kisautónál – eddig csak a prémium-kategóriás csúcsmodellekben volt megtalálható. Az eddigi első/hátsó tengely közötti nyomatékmegosztás mellett (amely legfeljebb 50:50 %-os lehet) most már lehetőség van a hátsó tengely kerekei közötti oldalirányú nyomatékmegosztásra is.
Az értékesítésnek az év második felére tervezett megkezdésekor az európai piacon háromféle motorral lesz elérhető a Juke, melyek mindegyike teljes mértékben megfelel az Euro-5 szintű környezetvédelmi követelményeknek. Egy dízel és két benzinüzemű erőforrás közül lehet majd választani. A kínálat legerősebb darabja a 190 lóerős, és 240Nm leadására képes új, közvetlen befecskendezéses turbófeltöltésű benzinmotor (MR16DDT).
A közvetlen benzinbefecskendezés és a turbófeltöltés kombinációja révén a motor teljesítménye és gázreakciója kb. olyan, mint amilyet egy 2.5 l-es motortól várnánk el, ugyanakkor üzemanyag-fogyasztása egy lényegesen kisebb motorénak felel meg. A fronthajtásos, turbófeltöltéses 1.6 literes benzines modell, hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltóval érkezik. A hatfokozatú, kézi kapcsolásmóddal kiegészített XTRONIC CVT váltó a modellkínálat csúcsát jelentő összkerékhajtású változatnál érhető el.
A másik benzinmotor a Nissan HR-motorcsaládjának új fejlesztésű változata. A HR16DE típusjelű könnyű, kis belső súrlódású 16 szelepes motort most egyedülálló kettős befecskendező rendszerrel szerelték fel, amely a tökéletes égés érdekében finomabban adagolja az üzemanyagot, és teljesítménye 86 kW (117 LE). A K9K jelű, 81 kW (110 LE) teljesítményű 1.5 l-es, közös nyomócsöves dCi dízelmotor, a 240 Nm-es nyomatéknak köszönhetően kiváló vezethetőséget biztosít a gazdaságos működés és a kis károsanyag-kibocsátás mellett.
A szívóüzemű 1.6 l-es benzinmotor 5 fokozatú kézi kapcsolású váltóval, vagy a korszerűsített XTRONIC CVT váltóval rendelhető, míg az 1.5 l-es dízelmotor, egy 6 sebességes manuális váltót kapott.
A Juke-ban megtalálható lesz a Nissan Dinamikai Irányító Rendszer, ami tulajdonképpen egy központi vezérlő és adatmegjelenítő modul, amely lehetővé teszi a vezető számára, hogy módosítsa a dinamikai beállításokat, valamint változtasson a sokkal nyilvánvalóbb funkciókon, mint pl. a klíma-beállításon. A kijelző emellett megjeleníti a motorra és a hajtásra vonatkozó műszer-kijelzéseket és információkat.
“A Nissannál nagyon komolyan dolgozunk azon, hogy a kiváló formaterv, a minőség és a vezetési élmény révén a márka értéke növekedjen. Számomra a Juke képviseli mindazt, amit ma a Nissan jelent, és egyben megerősíti a Nissan helyét a világ vezető design-újítói között, de ezzel együtt a crossoverek világméretű elterjesztésének úttörői között is." – mondta Shiro Nakamura.