A Hyundai Motor Company a Frankfurti Autószalonon mutatja be az i10 Electric, nulla károsanyag-kibocsájtású városi kisautóját, melynek 2010-ben kezdődik a limitált szériás sorozatgyártása. A modell a környezetbarát Blue Drive sorozat legújabb tagja, a program célja, hogy a Hyundai-t világelsővé emelje a tiszta üzemű autók kategóriájában.
Az i10 hatótávolsága egyetlen töltéssel 160 km. Az 1000 kg-os önsúly érdekében x-by-wire rendszerekkel váltották ki a hagyományos belsőégésű motorral hajtott autókban található méretes és nehéz hidraulikus megoldásokat. A kormányművet elektronikus rendszer irányítja, a fékerőt pedig elektromos vákumpumpa biztosítja. A motor és az akkumulátorok hűtéséről elektromos vízpumpa gondoskodik, és a légkondicionáló motorja is elektromos hajtású.
Az i10 hajtásláncának alapját a 49 kW-os elektromotor és az innovatív LiPoly (Lithium Ion Polimer) technológiával gyártott 16 kW-os akkumulátor adja, mely számtalan előnyt biztosít az ismert akkumulátorfajtákkal szemben.
A jármű töltőrendszere kétféleképpen is használható: a 220 voltos otthoni hálózattal lassabb, de a csúcsidőn kívüli időszakot kihasználva olcsóbb, míg 413 voltos ipari árammal gyorsabb a feltöltés. Gyors ciklusban az akkumulátor 15 perc alatt 85%-os töltöttségi szintig tölthető. Normál ciklusban, 220 volttal öt órát vesz igénybe az akkumulátor teljes feltöltése.
Az i10 Electric fejlett LiPoly akkumulátorai hosszabb élettartamúak és helytakarékosabbak, mint a hagyományos akkumulátorok. Egy azonos teljesítményű NiMH akkumulátorral összehasonlítva a LiPoly egység 30%-kal könnyebb, 40%-kal kisebb és 12%-kal hatékonyabb.
A LiPoly akkumulátorok több mint kétszer annyi energiát képesek tárolni, mint a NiMH akkumulátorok, térfogatukhoz viszonyított energiasűrűségük pedig 175%-kal nagyobb, ezért a Hyundai mérnökei kisebb helyre, kisebb súlytöbblettel helyezhették el azokat. A NiMH-hez képest a LiPoly akkumulátorok kevésbé érzékenyek a hőmérsékletváltozásra, ami javítja a feltöltési ciklusok hosszát, saját energiaveszteségük egyharmada a NiMH akkumulátorokénak, és 20-szor annyi ideig tartják töltésüket.
A LiPoly olyan szempontból is előnyösebb a Li-Ion technológiánál, hogy nagyobb az energiasűrűsége és olcsóbb a gyártása. A LiPoly ellenállóbb a fizikai behatásokkal szemben, és több töltési ciklust bír, mielőtt a tárkapacitása csökkenni kezdene. A LiPoly technológia termikus ellenállás és biztonság terén is többet nyújt a hagyományos Li-Ion akkumulátoroknál.
További jelentős különbség a hagyományos Li-Ion és a Hyundai LiPoly technológiája között, hogy utóbbit sokkal egyszerűbb elhelyezni a karosszérián belül. A LiPoly akku körülbelül 20%-kal kisebb a Li-Ion akkunál, így könnyebb olyan formára alakítani, hogy beférjen a karosszérián belül található apró zugokba is.
A Hyundai és akkumulátor-beszállítója, az LG Chem többszáz órát töltött a Hyundai Blue Drive Li-Poly akkurendszerének tesztelésével. A tesztek bebizonyították, hogy a Hyundai LiPoly technológia termikus és mechanikus szempontból is stabilabb, így biztonságosabb, mint a létező rendszerek. A hőkamerás felvételek megmutatták, hogy a LiPoly akkumulátorok hőleadása sokkal alacsonyabb, mint a hagyományos NiMH vagy Li-Ion akkumulátoroké.
Hyundai i10 Electric
Méretek HxMxSz 3,565 x 1,595 x 1,550
Tömeg 1,000 kg
Légellenállás 0.33 Cd
Hatótáv egy töltéssel 160 km
(0→100km/h) 15.0 sec
Végsebesség 130 km/h
Motor Típus Hatékony elektromotor
Rendszer feszültsége 360V
Max. teljesítmény 49kW /11 500 1/min
Max. nyomaték 210 Nm / 2670 1/min
Akkumulátor Típus LiPoly [16kWh]
Gyors ciklus 413V 15 perc [85%]
Normál ciklus 220V 5 óra [100%]