A gyáriak így jellemezték az új modellt: „Több, mint egy megvalósult koncepcióautó: az RCZ új fejezetet nyit a PEUGEOT “életstílus-autóinak” történetében. Kifejező és újszerű formája, hatékony és környezetkímélő motorjai és az inspiráló vezetőhely olyan jövő képét vetíti előre a márkánál, amely minden eddiginél izgalmasabb.”
Azon ritka pillanatok egyikének lehetünk tanúi, mikor a tervezők által megálmodott különleges tanulmányautóra a vezetőség áment mondott, és gyártósorra engedik azt az emocionális bombát, amiről senki nem hitte volna, hogy valaha is szériában gyártott autó lehet.
Ez a kivételes „életstílus-jármű”, egy igazi szerelemgyerek, mely képes arra, hogy kivívja az autórajongók csodálatát, és büszkeséggel tölthesse el alkotóit.
2007 szeptemberében, a Frankfurti Autószalonon, a Peugeot bemutatott egy stílustanulmányt, amely senkit sem hagyott hidegen, és ez volt a 308 RCZ. Az autó kereskedelmi forgalomba hozásának gondolata gyorsan hódított a vállalat felső vezetőinek körében. A sorozatgyártmány készítése egy koncepcióból valódi elhatározottságot, vagányságot és újító szellemet kívánt… és bár éppen e tulajdonságokról híres az oroszlán-emblémás márka, keményen át kellett gondolni egy ilyen élménycsomag piaci fogadtatását, és az abból származó előnyöket, illetve a gyártásba invesztált kisebb vagyon megtérülésének lehetőségét. Mikor a lámpa zöldre váltott, művészek és konstruktőrök fogtak össze, hogy mindent megadjanak az új modellt választó embereknek, abból, amit a kiállítási darab ígért.
A fő cél persze az volt, hogy – a gyártással és az értékesítéssel kapcsolatos jelentős akadályokat legyőzve – megőrizzék a koncepció stilisztikai értékeit, de azért voltak további kihívások is. Becsvágyó célokat tűztek maguk elé a vezethetőség és a gyártási minőség terén, hogy erős és összetéveszthetetlen identitást adjanak az autónak. Ennél fogva úgy tervezték meg ezt a 2+2 üléses kupét, hogy exkluzív jármű legyen, amely olyan modern és különösen igényes embereknek való, akik értékelni tudják a remekbeszabott megoldásokat és egy ilyen autó vezetésének az élvezetét.
Neve, az RCZ, különleges és egyedi helyzetét jelképezi a PEUGEOT választékon belül, hiszen ez az első személyautója, amelynek típusjelzésében nem szerepel a középső „nulla” vagy „dupla nulla”. Az RCZ képes ötvözni mindazt, amit a PEUGEOT értékeinek nevezünk, és amelyek sohasem változnak, mégis mindig korszerűek, mert az idő múlásával örökösen megújulnak.
Az autóvezetés legtisztább élvezetére tervezett RCZ dinamikus, 200 lóerős, 1.6-os THP motorja erős, de környezetkímélő, és egyben a csúcsmotorja is ennek a sorozatnak. Ez az erőforrás, majd csak 2010 nyarán lép be, mint új fejlesztés. 80-ról 120-ra ötödikben 6.5 másodperc; 0-ról 100-ra 7.6 másodperc alatt gyorsítja az RCZ-t, miközben a kombinált ciklus szerinti fogyasztás nem lépi túl a 7.1 litert (165 g/km alatti CO2).
Abból a szempontból is nagy erőpróba volt a projekt, hogy nagyon rövid idő alatt kellett megvalósítani az új autót. Ezért az a döntés született, hogy az exkluzív járművek kis sorozatú gyártására szakosodott “Magna Steyr” üzemet bízzák meg, az ausztriai Grazban. Így sikerült elérni, hogy az alig két éve koncepcióautóként bemutatott RCZ, - az idei - 63. Frankfurti Autószalon végleges formájában jelenhet meg a közönség előtt.
A jelenlegi kedvezőtlen gazdasági környezet miatti aggályokat félretéve, a piacra lépéssel sem várnak ki sokáig, és 2010 tavaszán ez a nemes vad bevonulhat a szalonokba.
A szoborszerűen, elegáns és dinamikus RCZ újszerű harmóniája, impulzív megjelenése, különleges ötvözete egy kompakt és egy hagyományos lépcsőshátú kupé formavilágának. A tető és a hátsó szélvédő “dupla buborékja” nemcsak figyelemre méltó műszaki megoldás, hanem olyan formai jellemzője az autónak, amely a minőség és a kifejező erő lenyűgöző érzetét kelti. Oldalról e sajátos profil eredeti módon kapcsolja össze az autó elejének mokány alakját a hátsó rész kecsesen hajló vonalaival. A front „macskaszerű” látványa, amely a márka egyik jellegzetessége, a sárvédők lágy íve, a kerekek nagy átmérője a spoiler és a rubinszerűen csillogó fénydiódás hátsó lámpa nagyszerűen kombinálja az érzékiséget és az erőt, a technikát és a különlegességet.
Az 1.36 m magas karosszéria különleges formája, a tető dupla buborékjával együtt szinte már állva is a mozgásba hozza az autót. Az aktív hátsó spoiler a menetsebességtől függően kétféle magasságba emelkedik ki, ezzel egyensúlyt teremtve a stabilitás és a fogyasztás között.
A RCZ utasterének kifinomultan elit környezete, az autósportból származó techno-s jegyeket hordozza magán. Az ergonómikus vezetőhely ideális az autó kiváló úttartásával járó extrém lehetőségek kiaknázására. Az integrált fejtámlás első kagylóülések úgy passzolnak, mint egy jó öltöny, és a kezelőszervek éppen kézre állnak.
A műszerfal folytonos, lendületes vonalai ugyanazt a stílust követik, amely annyi elismerést nyert a márka legutóbbi modelljein, és amely pompásan illik e kupé összetéveszthetetlen világához. A kiváló minőségű anyagok és az elegáns forma kifinomult összhatást adnak.
A vezető közvetlen látóterében, a műszerfal közepén elhelyezett óra fotómaratásos eljárással készült krómkerete, elegánsan veszi körül a hátulról megvilágított műszereket. Az egész műszerfalat újszerű, puha tapintású, nagyon egyedi, és elegáns anyag burkolja. Több különféle szín mellett teljes bőrborítást is rendelhet a vevő, finomtapintású, nappa bőrből, de az utastér eleganciájához hozzá tartozik a csúcstechnika is. Itt a szuper HiFi hangzástól, a kényelmi és biztonsági rendszerekig, mindent csúcsra járattak a tervezők.
Fontos volt a használati érték megőrzése is. Hétvégi programhoz jól jön például a padló alá rejtett rakodó rekeszekkel is kiegészített, 384 literes csomagtartó, aminek tovább növeli a térfogatát, a lehajtható hátsó üléstámla. Az autóban két alkalmi ülés jelenti a hátsó sort, melyek szépen kiformálva, „teljes mértékben használható méretekkel”, és a dupla tetőbuborék jóvoltából a második sorban is elfogadható fejtérrel ajándékozzák meg a háttérbe szorulókat.
2010-ben már háromféle motor kerülhet az RCZ nagy alumínium gépteteje alá, melyek megfelelnek az Euro 5 standardnak. A környezet védelme elsődleges fontosságú fejlesztési cél volt, a modern és felelősségteljes hozzáálláshoz illően.
Az autó kis súlyának, a gondosan áramvonalazott formának, és a modern motortechnikának köszönhetően a belépő modell CO2-emissziója csupán 139 g/km.
A motorpaletta további darabjai:
1.6 literes THP 156 lóerővel, közvetlen benzinbefecskendezéssel és turbóval…. na meg az új hatfokozatú robotváltóval.
163 lóerővel nyomul a 2.0 literes HDi – Ez az 1997 köbcentis motor, idén jelenik meg, tekintélyt parancsoló nyomatéka pedig 340 Nm, 2000 ford/perc-nél. Várható fogyasztása csak 5.4 liter százon, míg a CO2-emissziója 139 g/km.
Az RCZ alapvetően azokat a hatékony futóműveket használja fel, amelyeket az egyéb (kettes padlóvázú) modelljeihez fejlesztett ki a márka (MacPherson első-, és torziós hátsó híd). A szabad magasságot, illetve a súlypont magasságát 20, illetve 40 milliméterrel lejjebb vitték a lejtőshátú 308-hoz képest, ezenkívül az RCZ 30 milivel szélesebb, és nagyobb az első és a hátsó nyomtávja is (+ 54 és + 72 mm). A rugókat és a lengéscsillapítókat ennek megfelelően módosították, úgyhogy a szélesebb gumiknak köszönhetően (18’’ vagy 19’’), hihetetlen kanyarsebességeket produkál.
A DSC, az ASR és az EBA funkciók – azaz minden nyamvadt elektronika - egyidejűleg kikapcsolható (ESP off), tehát a tapasztalt és rátermett autós teljes mértékben kiaknázhatja az RCZ-ben rejlő lehetőségeket!!!
A kiváló primer biztonság mellett elsőrangú az optimális szerkezeti felépítésre és a hatásos visszatartó berendezésekre épülő szekunder biztonság is, de az aktív motorháztető is pirotechnikai töltet hatására ugrik fel gyalogos elütéses baleset esetén, ezáltal csökkentve a baleset áldozatának sérüléseit.
-bögi-