Sikeresen záruló közös projekt után újabb nemzetközi együttműködésben vesz részt az Érdi SZC Százhalombattai Széchenyi István Technikum és Gimnázium diák- és oktató közössége.
Rendkívüli projektnap az Erasmus+ FLAG keretében – 2025. május 22.
Iskolánk különleges eseménynek adott otthont májusban; egy projekttalálkozó keretében magyar diákok, oktatók, érdeklődők, valamint meghívott vendégek és szakemberek találkoztak, hogy közösen értékeljék és ismertessék a Foreign Language Learning (Gamification) – röviden FLAG – elnevezésű Erasmus+ program eredményeit+.
A FLAG projekt két évvel ezelőtt indult három magyarországi intézmény – az Érdi SZC Kossuth Zsuzsanna Szakképző Iskola és Kollégium (Dabas), a Ceglédi SZC Szterényi József Technikum és Szakképző Iskola (Monor), valamint az Érdi SZC Százhalombattai Széchenyi István Technikum és Gimnázium –, továbbá egy török technikum és a Kirikalle török egyetem informatika tanszéke, valamint két cég, a török Transtürk és a német Bupnet közreműködésével. A projekt első nemzetközi találkozójára Dabason került sor, ahol a résztvevők közösen meghatározták a projekt célkitűzéseit, feladatait és az együttműködés ütemezését.
A kezdeményezés célja egy olyan tanulást segítő digitális eszköz – konkrétan egy mobilalkalmazás – létrehozása volt, amely nem csupán az idegennyelv-tanulásban nyújt támogatást, hanem elősegíti a digitális kompetenciák fejlesztését, és hozzájárul a környezettudatos gondolkodás elmélyítéséhez is. A projekt során a magyar iskolák az angol nyelvű tananyag összeállítását végezték, míg a török partnerek a digitális fejlesztésért feleltek. Emellett szakmai műhelymunkák is zajlottak: Törökországban az ankarai Gazi Egyetem angol tanszéke adott otthont az egyik programnak, míg Magyarországon az Óbudai Egyetem szolgált a szakmai konzultációk helyszínéül.
A projekt második nemzetközi találkozóját Ankarában rendezték meg, ahol már bemutatásra került az applikáció első, úgynevezett alfa verziója. A fejlesztések eredményeként megszületett egy végleges digitális tartalom, amely tíz tematikus egységben összesen 58 játékot tartalmaz. A program hivatalos elfogadására 2025 januárjában került sor.
Ezt követően megkezdődött az alkalmazás tesztelése. Az első körben oktatók és szakértők próbálták ki az applikációt, majd a második szakaszban tanulók is bekapcsolódtak a kipróbálásba. A felhasználói visszajelzések kérdőívek formájában gyűltek össze, amelyek értékes iránymutatással szolgáltak a finomhangoláshoz. Több mint 550 letöltés és 400 kitöltött kérdőív tanúskodik arról, hogy a projekt valódi igényeket szólított meg és eredményes munkát hozott.
A mostani, disszeminációs esemény fő célja az applikáció bemutatása és értékelése volt. A találkozó első felszólalója Revák Bernadett, a dabasi iskola oktatója és a projekt koordinátora volt, aki részletesen ismertette a projekt céljait, menetét és a közös munka mérföldköveit. Ezt követően a monori iskola képviselője Gaálné Krokavecz Andrea, valamint intézményünkből Horváthné Paraszthy Szilvia ismertették az applikáció fejlesztésének folyamatát és főbb állomásait.
Az esemény külön színfoltját jelentették azon diákjaink megszólalásai, akik aktív szerepet vállaltak a tesztelésben. Visszajelzéseik szerint az alkalmazás kiemelkedően hatékonyan fejleszti a szövegértést és a nyelvhelyességet, emellett támogatja a társas helyzetekben való eligazodást, elősegíti a pénzügyi tudatosság fejlődését, valamint játékos módon ösztönöz a tanulásra, miközben könnyen kezelhető és élvezetes eszköz marad.
A projekt ugyan a lezárásához közeledik, azonban a résztvevőkre továbbra is jelentős feladatok várnak: a tudományos eredmények publikálása, a program szélesebb körű ismertetése konferenciákon, szakmai fórumokon és személyes találkozókon. Mindez kiemelt fontosságú az applikáció jövője szempontjából.
A záró konferencia augusztusban, a németországi Göttingenben lesz.
A találkozó rendkívül tartalmas és inspiráló volt, amelyet oldott hangulatú vendéglátás és barátságos beszélgetések zártak, tovább erősítve a projektben részt vevő intézmények közötti kapcsolatot és együttműködést.
Ígéretes folytatás – Fenntarthatóság és nemzetközi együttműködés a SZISZKI-ben – CONNECT projekt az Erasmus+ keretében
Iskolánk új, izgalmas nemzetközi kezdeményezésben vesz részt: a 2025. márciusában indult CONNECT projekt célja, hogy a természetalapú oktatás révén segítse a diákok kompetenciafejlődését és erősítse a környezeti tudatosságukat. A 2024-2-HU01-KA210-SCH-000265656 számú, kis léptékű partnerségi projekt az Erasmus+ program támogatásával valósul meg, magyar, litván, görög, valamint francia partnerek együttműködésével. A program lényege, hogy a diákok gyakorlati, szabadtéri tevékenységeken keresztül fejlesszék készségeiket, miközben közvetlen tapasztalatokat szereznek a fenntarthatóságról. A projekt három fő eleme: interaktív oktatási anyagok és óratervek kidolgozása 4 kézikönyv formájában, valamint egy tanári találkozó és három nemzetközi tanulói mobilitási program lebonyolítása.
Az együttműködés első személyes találkozójára május 12–14-e között került sor Párizsban. Ezen az eseményen Pozsgainé Dobák Anita és Szabó Lídia tanárnők képviselték iskolánkat. A szakmai eszmecsere során a résztvevő intézmények bemutatták saját programjaikat és tapasztalataikat a természetalapú oktatás terén. Különös hangsúlyt kapott az oktatók számára készülő kézikönyvsorozat megtervezése, amely a fenntarthatóságra épülő tanítási stratégiák kialakítását segíti. Emellett közösen tervezték meg a diákok jövőbeni mobilitási programjait.
A projekt következő állomása idén októberében Litvániában lesz, ahol már diákok is részt vesznek a nemzetközi találkozón, köztük négy magyar tanuló és két kísérő oktató. A program 2026 márciusában Százhalombattán folytatódik, ekkor mi látjuk vendégül a partnerországokból érkező diákokat, tanárokat, trénereket. Végül, a szintén diákmobilitási zárótalálkozóra kerül sor a görögországi Alexandroupolisban, jövő áprilisban.
A CONNECT projekt nem csupán új tanulási módszereket kínál, hanem egy közösséget is formál, amelynek tagjai együtt dolgoznak a fenntarthatóság előmozdításán. Büszkék vagyunk rá, hogy intézményünk a kezdeményezés koordinátoraként fontos szerepet vállal ebben a nemzetközi együttműködésben.
Breznay Gáborné és Szabó Lídia
pedagógusok