Fenntarthatóság nem csak a környezetünkben, de kapcsolatainkban is
2024-03-07 - Az Arany János Gimnázium 16 diákja és 4 pedagógusa az Erasmus program keretében októberben a dél-olaszországi Pulsano városába látogatott. 
Két projekten dolgoztak együtt a I.P.S.S.E.O.A. Alberghiero Mediterraneo iskola diákjaival. Eljött a februári folytatás ideje immár nálunk, Százhalombattán. Programjainkat úgy állítottuk össze, hogy a projektek feldolgozását segítse, de emellett élmény legyen mind a fogadó, mind az érkező diákok számára. És természetesen városunk, és Budapest nevezetességeiből is kaptak egy kis ízelítőt.
 
Az első napon a közös köszöntések után iskolánkkal ismerkedtek, tanulóink körbe vezették a vendégeket, bejárták minden tagozatunk helyszínét, megtudhattak alapvető információkat iskolánk névadójáról, Arany Jánosról is. A két iskolában hasonlóság, hogy mindkét iskolában vannak fogyatékkal élő tanulók.
 
A bemutatkozó után közösen dolgoztak a diákok a fenntarthatósághoz kapcsolódó plakátokon, kisebb csapatokban készítettek PPT-ket a témához, majd ezeket bemutatták egymásnak. A második napon Budapestre a Várba mentek, ahol egy digitális városfelfedező játékkal tudtak meg sok mindent a helyszínről. A harmadik napon tanórákat látogattak majd délután a Matrica Múzeum kiállítását tekintették meg, angol nyelvű idegenvezetéssel, és egy kézműves foglalkozáson is részt vettek, ahol saját magunknak készíthettek gyűrűket, nyakláncokat.
 
Az itt eltöltött napok során igyekeztünk gasztronómiai élményt is adni nekik, megismerkedhettek az iskolai menzával. Nagyon mókás volt, ahogy a paradicsomlevest méregették, majd úgy ítélték meg, hogy az egy szósz és ráöntötték a tésztára. Ettünk együtt pizzát, ettünk kockás terítős étteremben és minden diák ízelítőt kapott a magyar házi kosztból. Egy délutánra minden olasz diákot "örökbe fogadott" egy magyar család (ez kint Olaszországban is így történt, közülünk is mindenkit vendégül láttak egy estére). A családok igyekeztek jellegzetes magyar ételeket kínálni, volt például pörkölt nokedlivel, rakott krumpli, palacsinta és más egyéb magyaros ételek.
 
A 4. napot a martonvásári Agroverzumban töltöttük. Lenyűgözte őket a csodálatos látvány miközben a parkon keresztül sétáltunk. Az ottani előadásunk a fenntarthatóságról, a globalizáció okozta káros hatásokról szólt. Maguk készítettek gofrit tücsöklisztből, smoothie-t almából és búzacsírából, és akinek volt kedve megkóstolhatta milyen is egy szendvics, amin szárított tücsök van a vaj tetején. Utolsó napon a Pénzmúzeum interaktív bemutatóit, kiállításait nézték meg. Készíthettek papírpénzt saját maguk tervezte mintával, kipróbálhatták a tőzsdézés alapjait, megnézhették UV-fény alatt a 2 ország papírpénzeit. Rendkívül újszerű, látványos a Múzeum kívül és belül is, bemutatja a pénz fejlődését, számos numizmatikai gyűjteményt is tartogat a látogatók számára. Fáradtan, de élményekkel telve következett el a záróesemény ideje, az egész heti programot lezáró búcsúbuli, melyet iskolánkban rendeztünk meg.
 
Érdekes volt látni, ahogy a hét folyamán a diákok egyre nyitottabbá váltak, egyre bátrabban kommunikáltak akár a projekt nyelvén angolul, akár a 2. idegen nyelvként tanult olasz nyelven. A két csapat jól összekovácsolódott, szinte könnyes szemekkel búcsúztak el egymástól. Többszörösen hasznosnak tarjuk ezeket az Erasmus projekteket: lehetőség van a kiválasztott tematikában hosszabban, mélyebben elmerülni, más országok nevezetességeit, kultúráját személyesen megismerni, megtapasztalni és nem utolsó sorban a nyelvi előkészítős osztályaink diákjai számára rendkívül jó lehetőség a kommunikáció nyelvi környezetben való fejlesztésére.
 
Tima Emese, pedagógus
Arany János Általános Iskola és Gimnázium