"Aranyos" diákok tudták a legtöbbet a kőolajfinomításról
2023-12-07 - A MOL-csoport Dunai Finomítója idén is meghirdette a "Ki tud többet a kőolajfeldolgozásról?" című, 2010 óta már hagyományos vetélkedőjét ..............évek óta, sokadjára és büszkén kezdem az összefoglalóimat a fenti címmel.
A nyolcadikosaink nagy előnnyel, magabiztosan megnyerték a MOL-os versenyt, a hetedikesek a negyedik helyet hozták el. A legmerészebb és legtudatosabb hetedikesek a vetélkedő történetében, ugyanis sajnos, csak heti egy órában tanulják a kémiát. Amíg a többiektől még csak a vegyjeleket kérdezem majd jövő héten, a három fiúval simán beszélgetek az atmoszférikus desztilláció, szennyvíztisztítás vagy a titrálás fogalmáról.
A legfontosabbnak tartom, hogy megfelelő alapokat tanítsunk ahhoz, hogy a diákok felismerjék a természettudományos összefüggések szerteágazó, sajátos, logikus világát a mindennapokban. Ehhez kitűnő "terep" a Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium, mert - pl. Akkreditált Kiváló Tehetségpontként, vagy a Pest Vármegyei Kémia Verseny, az Országos Környezetvédelmi Konferencia szervezőjeként - élen jár a természettudományos tantárgyakat szerető diákok tehetséggondozásában és a gyakorlatközeli oktatásban.
 
A logikus gondolkodás fejlesztésének az egyik meghatározó eszköze van a kezünkben ezeken a tantárgyakon keresztül. A rávezetéssel tanítás, a gyakorlati foglalkozásokkal, laborokkal, terepgyakorlatokkal való alátámasztás, a megtapasztalás - első helyen állnak nálunk.
 
Nemcsak versenyeztünk pénteken, hanem nosztalgiáztunk is azokkal, akik a kezdetektől jelen voltak valamilyen formában ebben a tulajdonképpen több szempontból is motiváló programban. Már sokszor említettem, kiemelt téma az oktatásban: új megoldásokat kell találnunk a kémia, fizika tantárgy népszerűsítésére. A vetélkedő alapkoncepciója az egyik legjobb példa rá. A helyi vagy a környéken élő versenyzők jobban megismerik, megértik a MOL-t. A szervezők pedig a működéshez köthető pályákra való orientálás mellett közvetítenek bizonyos tudományos szemléletmódot is.
 
A döntőkben résztvevő, a gépészetet, mérnöki pályákat választók száma az "Aranyos" diákok körében emelkedik. Tudom, soktényezős, de feltételezem, hogy hozzájárulhatott a vetélkedő, a felkészítő munkánk a pályaválasztásukhoz, és talán "olajozott" lesz az utánpótlás is.
 
Adorjánné Káldi Boglárka
Arany János Általános Iskola és Gimnázium igazgató-helyettes