Tényleg aggódnunk kellene az internetes adatgyűjtés miatt?
2022-08-23 - A mai túlzott információmegosztás vezérelte világban nem is gondolnánk, mennyi mindent tudnak rólunk a tech óriások.
Manapság a vállalatok adatvezérelt marketingstratégiával igyekeznek minél több potenciális ügyfelet elérni, ezért elengedhetetlenek számukra a pontos ügyféladatok. A piac e téren kettéoszlik: vannak kifejezetten adatgyűjtő- és szolgáltató oldalak, illetve az adatokat felhasználó, a marketingstratégiájukba beépítő vállalatok.

Ma már mindenki találkozott olyan hirdetéssel, amelyen a megnézett vagy netán kosárba rakott termék jött velünk szembe azt sugallva, hogy “vegyél meg!". Ilyen sok lenne a furcsa véletlen vagy valami technológiai trükk van a háttérben?

Lehet legálisan adatot gyűjteni?
A szigorú európai GDPR szabályozásnak köszönhetően egyre inkább beszélünk az adatok védelméről és az esetleges visszaélések lehetőségéről, ám az internetes adatgyűjtés nem feltétlenül egy negatív folyamat. Sőt, kifejezetten találkozhatunk legális módokkal. A lényeg a fogyasztók tudatosságában áll, vagyis hogy milyen adatot és hol osztanak meg magukról. Az adatvezérelt marketing nem csak a cégek számára lehet előnyös, hanem vásárlói oldalról is. Például a vásárlók 73%-a a JabJab egy korábbi felmérése szerint szívesebben kap olyan ajánlatot, amely – felhasználva személyes adataikat – releváns a számukra.

Ezzel szemben napjainkban egyre több kétely övezi az online adatgyűjtést. Számos esetről hallottunk már, hogy a nagy tech cégek céltalanul, nem releváns információkat gyűjtve és nem megfelelően kezelve buknak el a piacon. Azonban, ha kicsit tudatosabbak vagyunk és figyelünk arra, hogy mikor és milyen személyes adatot osszunk meg magunkról, akkor semmilyen hátrányát nem érezhetjük a digitális adatgyűjtésnek.

Mindent tud rólunk a Google?
A válasz lényegében az, hogy igen. Az okostelefonok és laptopok mindennapi használatával elkerülhetetlen, hogy ne adjunk át személyes- vagy preferenciaadatokat a keresőmotor óriásnak, sőt, használatakor elfogadjuk a felhasználási feltételeket is. Bármikor meglátogatunk egy weboldalt, rákeresünk valamire a Google keresőjében, elolvasunk egy cikket vagy keresünk valamit a térképen, azt a Google rögzíti. A megszámlálhatatlan mennyiségű adatból aztán egy felhasználói profilt alkot rólunk a keresőmotor, hogy minél célzottabb hirdetéseket kapjunk a Google Display hálózat által.

Mi a legfontosabb adat a cégek számára?
Meglepő, hiszen azt gondolnánk, ez az adat nem sokat árul el rólunk, pedig épp az ellenkezője. A lokációs adataink elemzésével a vállalatok az eddiginél sokkal pontosabb helyzetképet kapnak felhasználóikról. Például a vállalatok számára így világossá válnak a munkahelyek, az érdeklődési körök, a preferenciák csupán abból, mikor és hol vagyunk – vagyis a telefonunk. Fény derül arra is, hogy hiába kapcsoljuk ki a telefon helyadat megosztását, a mobilhálózat vagy Wi-Fi segítségével kevésbé pontosan, de megszerezhetők, a mesterséges intelligencia pedig ebből is pontos képet alkot a különböző ügyfél preferenciákból.

Ma már kevésbé kell tartanunk egy-egy adatszivárgási botránytól, hála a szigorú uniós adatkezelési szabályzatnak, ám nem árt néhány mobilbeállítást ellenőrizni és átolvasni az alkalmazások adatkezelési szabályzatát, hogy valamennyire tisztában legyünk az adatkezelési alapelvekkel.
 
(Forrás: Rackhost.hu)