Parkolók és parkolás
2022-05-22 - Városunk még mindig hordoz magán néhány építészetileg és urbanisztikailag szocreál stílusjegyet. Ezt a vonást legjobban és a legészrevehetőbben a parkolással kapcsolatosan lehet megélni a mindennapokban. 
A ’70 és a’80 években nyilván való, hogy nem volt annyi gépjármű, mint amennyi most van. Az épületeket meg igen nehéz lenne arrébb tolni parkoló bővítés miatt. A vegyipari vállalat jelenléte pedig szükségessé tette a nagykiterjedésű parkok létrehozását, hiszen ezek képzik városunk testében a tüdőt, amire nagy szükség van.
Felmerül a kérdés, hogy miként lehetne megoldani a parkolással kapcsolatos kérdéseket és gondokat? Fő szempont, hogy nem szeretnénk, nem akarunk a "belvárosi" zöldfelület rovására parkolót építeni és bővíteni! A parkolás átkonvertálásával (belső átalakítás) és új parkolók kialakításával lehet a parkolási gondokat enyhíteni.
A belváros tekintetében néhány ember szemében biztos nem lesz népszerű a parkolási szokások átalakítása, de ha nem akarunk épületeket lebontani és fákat kivágni, akkor bizony ezt a döntés előbb vagy utóbb meg kell hozni.
Mit és hogyan lehetne átalakítani? Sok gondot okoz a személygépjármű tulajdonosainak a kisebb nagyobb, akár platós gépjárművek parkolása a belváros területén. A parkoló helyek nagyságát nem teherautókra méretezték. Jól tudja minden sofőr azt, hogy elég, ha egy gépjárművezető rosszul parkol, a mellette beparkolni kívánó kénytelen alkalmazkodni. Így dominó elv érvényesül, ami azt jelenti, hogy 3-4 parkoló hellyel kevesebb áll rendelkezésre, mint amire egyébként lehetőség nyílna. A nagyobb teherautók ki és beállása sem mindig eseménymentes. Az utóbbi időkben elszaporodtak azok a jellegzetes sérülések, amiket általában nagyobb autók okoznak a kisebbekben. Ezek a sérülések általában úgy 1 méter magasan vagy annak közelében keletkeznek a személyautókon. Szinte nincs olyan hét, hogy ne legyen ebből valakinek kellemetlensége. Persze ez nem feltétlen azt jelenti, hogy a teherautó sofőrök, szándékosan okozzák a sérüléséket. Olykor még észre sem veszik, hogy sérülést okoztak, hiszen a két gépjármű kategória között igen nagy a súlykülönbség.
Tekintetbe véve a felsorolt tényeket, csakis parkolási szokások átalakítása adhat megoldást erre a probléma. A tehergépjárműveket súlykorlátozással ki kell tessékelni a belvárosból az Erkel Ferenc körúti parkolókba, és az ott parkoló személygépjárműveknek így nagyobb parkolási lehetőségre nyílik lehetősége a belvárosi részben. Persze gondolni kell a teher, vagy haszongépjárművekre is. A volt lőtér területe ideális lenne egy teherparkoló kialakítására, közvilágítással és egy köztéri kamerával ellátva. Csapadékvíz elvezetéséről meg nem kell különösebben gondoskodni, hiszen a terület a kiserdő fele lejt, így az sem okozna gondot.
Ezzel a megoldással sok problémát tudnánk orvosolni. Legalább is egy időre. Megváltoztak a vásárlási szokások, könnyen elérhetővé váltak a gépjárművek és maga az élet is. Munkába járásunkhoz, a mozgékonyságunk megőrzésében kulcsszerepet töltenek be a gépjárművek. Már egyáltalán nem egyedi eset, ha egy családban 2-3 gépjármű van.
Sajnos vagy sem ilyenkor sok minden áldozatául eshet a "parkolószörnyeteg" éhségének. Mint 48 éve sporttal foglalkozó embernek rossz volt nézni, ahogyan a sportolásra alkalmas "dühöngők" sorra szűntek meg, átadva helyüket a gépjárművek részére. Sajnos az Erkel Ferenc körúti utolsó "dühöngő" is elveszett, mert már az előbb felsorolt urbanisztikai lehetőségek miatt nincs máshol hely parkolót fejleszteni.
Gyakran találkozom viszont olyan sofőrökkel, akik nem tudnak, vagy nem akarnak normálisan parkolni. Új, eddig meg nem szokott jelenség ütötte fel a fejét. Gyakran találkozom azzal az esettel, amikor a sofőr úgy gondolja, hogy beparkolhat a parkba vagy a játszótérre. Én azt hittem először rosszul látok, amikor a Kodály Zoltán sétány 10-12 mögött két személygépjármű is a homokozó egyik és másik felén parkolt le a közvetlen a hinta mellé. Sajnos ez már nem egyedi jelenség. Amikor kérdőre vonják a renitens sofőröket, a leggyakoribb válasz az, hogy a háza pont előtt nem volt parkolóhely.
Megmondom őszintén, hogy nekem sem esik jól olykor a "maratoni" 50-100 métert sétálni egy parkoló hely miatt, de azért nem fogok beállni a játszótérre, mert sétálnom kell egy kicsit. Tudomásul kell venni, hogy ezt a várost nem ekkora forgalomra és ennyi gépjárműre tervezték. Amikor az ember itt vesz lakást, ezt a tényt el kell fogadni! Persze ez nem azt jelenti, hogy nem keresünk megoldásokat.
Tehát leszögezhetjük, hogy az Erkel Ferenc körút által határolt területen több parkolót csak nagy nehézségek által lehetne létesíteni. A park és a játszótérpártiak kontra, parkoló pártiak csatájába meg nem szabad belemenni, mert annak nem sok értelme van.
Van még két neuralgikus közlekedési pontja városunkban, amit így vagy úgy, de meg kell oldanunk. Az egyszerűbb, azaz Erkel Ferenc körút ívében lévő úgynevezett MOL híd, ami időszakosan – főleg a reggeli rákban – ugyan, de okoz némi nehézséget. Ezt enyhítendő tettem javaslatot már többször is a kerékpárút fejlesztésére, hogy legalább a kerékpárosok forgalmával csökkentsük a reggeli és a délutáni tumultust. A másik, (az előzőnél jóval kellemetlenebb) ilyen neuralgikus pont, azaz I. Számú Általános Iskola, CBA, "Albán" Pékség "aranyháromszög". Ez főleg az iskolai napok reggeli óráira vonatkozik, amikor a CBA-ba tömeges érkezik az áru teherautókon, a pékségbe sokan mennek be reggeliért, továbbá sok iskolás gyermek és őket szállító szülők gépjárműveikkel vagy gyalog, akik a négy égtáj felöl érkeznek, a három általános iskolába. Itt szabályozni, ellenőrizni, talán büntetni kellene azokat, akik indokolatlanul akadályozzák a reggeli forgalmat. 
Természetesen akad még ezeken kívül is megoldandó közlekedési vagy parkolás probléma városunkban. Kis szervezéssel némelyiket meg lehetett oldani, némelyeket nem. Sikeresen került megoldásra a Szalai János Uszodában megrendezésre kerülő versenyekre, rendezvényekre érkezők közlekedését. Polgárőrség, ha időben kap értesítést egy-egy rendezvényről, úgy fel tud készülni a kiemelt közlekedési és parkolási helyzetre.
A legfontosabb tényezője ezeknek a problémáknak maga az ember. Néhányunknak meg kellene tanulni parkolni. Az sem ártana, ha embertársaink igényeit is néha figyelembe vennék. Nem lennénk restek 20-100 métert sétálni, vagy a renitensek ne parkolnának játszótereken, parkokban.
Összefoglalva sok összetevője van ezeknek a problémaköröknek. Valamelyiket meg lehet oldani, de valamennyi problémát csak is közösen, MINDENKI részvételével lehet megoldani.
 
Tisztelettel: Szalai Attila önkormányzati képviselő, Erkel Ferenc körút 33.