Közös tanévre hangolódás a Sziszkiben
2021-09-28 - "Vannak emberek, akikből valami erő, bizonyos hatalom sugárzik, amely vonz, lenyűgöz és imponál." (Széchenyi István) Ezzel az idézettel hangolódtunk rá a 2021-2022-es tanévre az alakuló értekezleten.
Egy ideje szakmai körökben egyre sűrűbben találkozunk a reziliencia fogalmával. A nyár lehetőséget adott arra, hogy igazgatói szemmel fókuszáljak az ezzel kapcsolatos szakirodalmakra. A Sziszki mindig is időben nézett szembe az új kihívásokkal, ezért lett a reziliencia a központi témája a tanév eleji közös ráhangolódásnak.
A száraz szakirodalmak lehangolóak, ijesztőek lehetnek egy élményteli nyár után, ezért játékos formában foglalkoztunk komoly szakmai tartalmakkal.
A pozitív pletyka módszerével feltérképeztük erősségeinket. Jó volt megtudni, hogy kollégáink mit mondanak rólunk a hátunk mögött. Így térképeztük fel erősségeinket.
Mint látható, a Széchenyi idézet rólunk szól. Tudunk erőt sugározni, amely vonzza, lenyűgözi tanítványainkat.
Szükség lesz erre a hatalomra, mert fura világban élünk. A reziliencia az a képesség, ami segít abban, hogy az ember gyorsan vissza tudja nyerni eredeti, jó állapotát testi-lelki szenvedés, illetve nehéz élethelyzetek átélése után.
Naponta rengeteg stresszhatás ér bennünket, rengeteg információt kell feldolgoznunk, folyton döntenünk, választanunk kell, elindulunk egy úton, és hirtelen újabb és újabb elágazások jönnek, melyekkel nem tudunk előre számolni, szabályozatlanok a mindennapok. Ráadásul a pedagógus maximalizmusa teljesítménykényszert okoz, sugározni, égni szeretnénk, de sokszor kiégünk. Az emberi fejlődés történetének egy új szakaszán megyünk keresztül. Az evolúció feltétele az intelligens, kreatív alkalmazkodás.
A reziliencia belső erő, vitalitás, rugalmasság, kitartás, motiváció, remény, minden helyzetben a lehetőség meglátása.  Egy adottság, ami minden emberben másképp jelentkezik, aktivizálható, erősíthető. Kiindulópontja a helyes önismeret: hol tartok ebben a tekintetben? A következő lépés az őszinte, bátor, felelősségteljes szembenézés: mit kell tennem, hogy előbbre jussak? Hiszen egészen új készségeket és kompetenciákat vár el tőlünk az élet.
Egy teszt kitöltésével megtudhattuk nevelőtestületi szinten összesítve, hogy mely területeken vagyunk nagyon jók, és mely területeken kell jobban odafigyelnünk.
Az alábbi területeket vizsgáltuk:
- megbékélés a múlttal és érzelmi stabilitás;
- realista optimizmus
- problémamegoldó képesség
- egyedi képességeink kamatoztatása
- önfegyelem és egészséges életmód
- tudatosság és szenvedély
- egészséges kapcsolatok.
Az egészséges kapcsolatok területe mindenkinek megfelelően működik, legtöbbünknek erőssége, a problémamegoldó képesség is kiemelkedően működik pedagógusainkban. A legtöbbet az egészséges életmódunkkal kell a jövőben törődnünk.
Műhelymunkák második részében John Hattie, – a világszerte ismert új-zélandi oktatáskutató – vizsgálódásával ismerkedtünk meg. Hattie mintegy 20 éve nekifogott, hogy összegezze az elmúlt 50 évben elvégzett, az oktatás hatékonyságával foglalkozó vizsgálatok eredményeit. Kíváncsi volt arra, hogy mely tényezők azok, amelyek ténylegesen befolyásolják a tanítás, tanulás minőségét és sikerességét, és melyek azok, amelyekről ugyan sokat beszélünk, de lényegesen nem változtatnak a dolgokon. Hattie Visible learning (2008) című könyvében 50 000 tanulmányt elemzett. Valós, iskolákban elvégzett kutatásokat használt, és közel 150 olyan tényezőt azonosított, amelyek számba vehetők e kérdés vizsgálatakor. A kutatás eredményei alapján átgondoltuk saját szaktanári munkánkat.
Végül az idei mottónk, a reziliencia és a Hattie kutatás alapján átgondoltuk és kiegészítettük jövőképünket. A munkaközösségek egy-egy montázst készítettek, melyet bemutattak a teljes nevelőtestület előtt.
Jó hangulatú mégis mély szakmai indítás volt ez. Bízunk benne, hogy megadja számunkra azt a lendületet, mellyel tovább tudjuk fejleszteni az iskolánkban folyó minőségi pedagógiai munkát.
Málnási-Szász Myrtill
igazgató