Sokan azzal szembesülnek, hogy senkit sem érdekel a helyzetük
2020-11-09 - Háromszor fél óra - nagyjából ennyi törődés jut sok súlyosan beteg, magára hagyatott idős embernek, akikre a járványhelyzet még elviselhetetlenebb terheket ró. Elsősorban őket támogatja a Délután Alapítvány ingyenesen hívható lelkisegélyszolgálata, amit több mint két évtizede működtet a civil szervezet. Milyen a pandémiával járó korlátozások lelki hozadéka? Erről is beszélgettünk Horgas Judit szerkesztővel, íróval, az alapítvány munkatársával. 
A járványhelyzet az egész társadalomra negatív hatással van, talán még sosem volt akkora szükség támaszadó beszélgetésekre, mint most. Ilyen segítséget kínál a Délután Alapítvány, amely több mint húsz éve jött létre elsősorban az idősek lelki támogatása érdekében. Egész Európában egyedülálló a szolgáltatása, csak Angliában működik hasonló segélyvonal, annak ellenére, hogy a kontinens korfája erősen eltolódik, egyre tovább élnek az emberek.

A Délután Alapítvány önkéntesei között sok a pszichológus, de sokféle más szakma is képviselteti magát. Ügyeletesei minden nap várják a hívásokat az általa üzemeltetett ingyenes telefonszámon. Az alapítvány minden munkatársa társadalmi munkában, díjazás nélkül látja el a feladatát.

Az önkénteseket gondosan válogatják, és fokozatosan készítik fel a nem könnyű szerepre, hiszen a szolgálat nehéz beszélgetésekkel és óriási felelősséggel is jár. Sokan telefonálnak krízishelyzetben, amikor nagyon nem mindegy, mi hangzik el a vonal másik oldalán.

A mintegy fél éves képzés során főként az idős korral járó egészségügyi és lelki problémákat ismerik meg az önkéntesek. Horgas Judit hangsúlyozta, folyamatosan várják az új jelentkezőket, mivel van lemorzsolódás, és egy-egy hónap szünet, feltöltődés is ajánlott a szolgálatban résztvevőknek, de nem mindenki alkalmas a feladatra. Fontos, hogy az alapítvány munkatársai nem "segítenek" és nem adnak tanácsot, hanem abban támogatják a hozzájuk fordulókat, hogy a saját megoldásaikat találják meg a gondjaikra. "A telefonálás anonim, de nem is lehet megismerni valakit egy tizenöt-húsz perces beszélgetés során." A támogató beszélgetések arra irányulnak, hogy sikerüljön felmérni a telefonáló helyzetét, lehetőségeit, anyagi, kapcsolati és egyéb erőforrásait.

A munkatársak tapasztalata alapján az idősek sokkal nehezebben élik meg a járvány jelenlegi, második hullámát, mivel tavasszal még egészen más volt a helyzetük. Akkor ugyanis a veszélyhelyzeti intézkedéseknek része volt, hogy az önkormányzatok kötelezően gondoskodjanak róluk, most azonban ez nem előírás, és nincs is ilyen gondoskodás. "Sokan azzal szembesülnek, hogy senkit sem érdekel a helyzetük. Legjobb esetben, az intézményes szociális gondoskodás keretében heti háromszor jön hozzájuk valaki, de harminc perc után csipog az órája, és tovább kell mennie, mivel másoknak is szükségük van rá. Sok súlyosan beteg, magára maradt, otthon ragadt ember ennyi támogatást kap a társadalomtól."

Az alapítvány a fiatalabb felnőtteknek is biztosít lelki támaszt, akiket szintén megviselnek a járványhelyzet következményei. Elvesztik a munkahelyüket, bizonytalanná válik a megélhetésük. Ez rakódik rá a  generációt alapvetően jellemző útkeresési problémákra.
Bár a Délután Alapítvány állami feladatot lát el, nagyon kevés állami támogatást kap, amelyet pályázatokkal egészít ki. Bevételei legnagyobb részét a telefonköltségekre fordítja.

A járványhelyzet miatt ezek most nőttek, az irodát azonban - ahol számítógép- és okostelefonkezelő tanfolyamokat is tartottak időseknek - átmenetileg bezárták.
(A Délután Alapítványt minden nap 18 és 21 óra között hívhatják a negyven éven felüliek a 06 80 200 866-os zöld számon. A 18 év felettiek chaten ezen a linken: https://delutan.hu/HIVO/index.php, e-mailben pedig ezen címen érhetik el a szervezet önkénteseit: delutan@delutan.hu.)