Nehéz betartani a szabályokat - Sokat segítene a betegeknek az email-elérhetőség
2020-08-24 - Hivatalosan továbbra is kizárólag telefonon előre egyeztetett időpontban lehet beteget fogadni a szakorvosi, háziorvosi, illetve házi gyermekorvosi ellátás keretében, a gyakorlatban azonban nehéz betartani ezeket a szabályokat. A betegek ugyanis arra panaszkodnak, hogy képtelenség telefonon elérni a háziorvosi rendeléseket.
Könnyű kiszámolni, hogy miért. Egy háziorvosnak átlagosan ezerötszáz betege van. Ha csak az öt százalékuk telefonálni szeretne a négy órás rendelési időben, akkor 3,2 percenként csörögne a telefon. Csakhogy a valóságban ennél jóval több ideig tart egy-egy orvos-betegbeszélgetés, miközben a rendelésen megjelent betegeket is el kellene látni. Megkerestük dr. Berzéki Ferencet, a Százhalom Egészségügyi Központ igazgatóját, aki elmondta, hogy saját maga is végighallgatott felvételről egy beszélgetést, amely során a telefonáló beteg 13 percen keresztül beszélt.

A legtöbb háziorvosi rendelőben nyilván folyamatosan csörög a telefon, és a betegek beszámolói szerint adott esetben 20-50 percet is türelmesen kell próbálkozni a hívással. Vannak azonban olyan körzetek, ahol ez is kevés.    

A gyermekorvosok email-elérhetőséggel oldották meg ezt a problémát, és a Facebook-oldalunkra érkezett bejegyzések alapján az ercsi, valamint érdi háziorvosok is így tettek. Ott állítólag működik ez a megoldás.

A battai háziorvosok is közzé tehetnének egy-egy email-címet például az egészségközpont honlapján, de ezt csak közvetlenül a betegeik kérhetik tőlük, mivel a szakrendelőtől független szolgáltatóként működnek – hangsúlyozta a SZEK vezetője.

Hozzátette, képtelenség megteremteni a műszaki hátterét annak, hogy mindenki telefonon érhesse el az orvosát. A szakrendelések esetében azonban jobban működik az előjegyzéses rendszer, mivel azokra a recepción is be lehet jelentkezni. Igaz, időpontokat sok esetben csak októberre-novemberre tudnak adni, bizonyos rendeléseken azonban nem tölti fel a teljes időt az előjegyzés, így anélkül is ellátják a betegeket a fennmaradó időben. Erről és a rendelési időkről a szakrendelo.battanet.hu oldalon, valamint a recepción érdemes tájékozódni.  

Fontos tudni, hogy a járványhelyzet miatti korlátozó előírások nem vonatkoznak a sürgősségi ellátásra, tehát akinek akut problémája van, az megjelenhet az orvosnál előjegyzés, illetve időpontfoglalás nélkül is. Természetesen ez nem ajánlott azoknak, akiknek felsőlégúti panaszuk, lázuk van, tehát fertőzőek lehetnek.

Az előjegyzés fő szabálya, hogy óránként maximum négy beteget lehet ellátni személyesen, és a várótermekben a betegek között legalább 1,5 méter távolságot kell biztosítani. Az egészségügyi ellátások között folyamatos fertőtlenítőszeres takarítást kell elvégezni.

Hivatalosan telefonon lehet intézni a keresőképtelen állományok igazolását és az egyéb igazolások kiadását is, és ezeket az adminisztratív feladatokat a kéréstől számított öt munkanapon belül teljesítenie kell a háziorvosi körzet dolgozóinak. Valójában azonban az a legnagyobb bizonytalanság, hogy mikor sikerül telefonon elérni őket. A szakorvosi javaslatok, közgyógyellátási igazolványok időtartamai a jelenlegi szabályozás szerint a veszélyhelyzet megszűnését követő 6-12 hónappal meghosszabbodnak. Elvileg a rendszeresen használt gyógyszerek felírásáért sem kell bemenni a rendelőbe, mert továbbra is felírhatók telefonos kérésre, e-recept formájában. A beteg TAJ-számának bemondásával és a személyazonosság igazolásával hozzátartozó is kiválthatja őket a patikában. A gyakorlatban azonban lásd, mint fent! Ha nem működik a telefon, akkor még mindig rendelkezésre állhatna az email.