Ügyelet, étkeztetés, távoktatás - Csak a szülőkkel közösen lehet eredményes a tanítás
2020-03-17 - Minden iskolában elkezdődött a digitális oktatás szervezése hétfőn. Az igazgatók szerint felkészültek a pedagógusok, de a szülői támogatásra is nagy szükség van.
Bár az intézményi oktatás-nevelés szünetel, a gyerekek felügyeletére a százhalombattai óvodákban és iskolákban is lehetőség van. Ezzel azonban egyelőre csak néhány szülő élt. Fontos tudni, hogy a legnagyobb biztonságot az jelenti, ha a gyerekek otthon maradnak, és a család oldja meg a felügyeletüket.  

Akikre az ügyelet keretében vigyáznak, azok napi háromszori étkezést kapnak. Azok számára is biztosítja a város a napi egyszeri meleg ételt, akik erre a gyermekvédelmi törvény értelmében – önkormányzati határozat alapján – egész évben jogosultak, de ügyeletet nem kértek. Az érintett gyerekek vagy a felügyeletükről gondoskodó felnőttek saját ételhordóban vihetik el az ebédet az 1. Számú Általános Iskola konyhájáról március 17-től minden hétköznap 12 és 13 óra között.

Az óvodás és bölcsődés gyerekek étkezési igényét továbbra is az intézményükben, az iskolásokét pedig – az eddig szokásos módon – a GEI-ben lehet jelezni. Kérik, hogy akinek lehetősége van rá, két ételhordót vigyen a konyhára névvel ellátva, hogy a következő napi adagot a portán is át tudja venni.

Az ügyeletet a terv szerint minden intézmény külön-külön biztosítja, méghozzá úgy, hogy a gyerekek ne tartózkodjanak nagy számban együtt – mondta el Horváthné Hidegh Anikó, az Arany János Általános Iskola és Gimnázium igazgatója.

Az iskolák munkanapokon 7-től 16 óráig tartanak nyitva, délelőtt titkársági ügyeletet, délután telefonos ügyeletet tartanak. Vezetői ügyeletet 8-tól 16 óráig biztosítanak. Folyamatos a kapcsolattartásuk a nevelőtestületekkel, a szülőkkel és a gyerekkel.
A százhalombattai igazgatók arra kérik a szülőket, hogy csak a Kréta-rendszeren keresztül kapott üzeneteket és az intézmények honlapján közzétett információt tekintsék hivatalosnak.  

A járványveszély miatt kialakult feszült, bizonytalan helyzetben nagyon fontos a hiteles tájékoztatás. Nem helyettesítik ezt a különféle közösségi oldalakon, illetve Facebook-csoportokban megosztott tartalmak. Akad olyan iskola, ahol az igazgató kifejezetten arra kéri a pedagógusokat, hogy meg se nyissák ezeket, mivel ha úgy tűnik, hogy látták, azzal hallgatólagosan meg is erősítik az adott tartalmat.

Akinek nincs megfelelő eszköze a távtanuláshoz, azoknak tableteket, illetve laptopokat is kölcsönöznek az intézmények.  

A digitális oktatásnak számos lehetősége van az online feladatkijelöléstől az élő konferenciabeszélgetésig. Horváthné Hidegh Anikó kiemelte, hogy az Erasmus együttműködések során elsajátított kompetenciáknak nagyon nagy hasznát veszik a jelenlegi helyzetben. Maximálisan megbízik a kollégái felkészültségében, de felhívta a figyelmet az érettségi előtt álló diákok kiemelt támogatására.
Nehéz kérdés, hogy mi lesz azokkal a gyerekekkel, akiknek a szülei nem ellenőrzik, nem támogatják az otthoni tanulást.

Hegedüs Roland kiemelte: a jelenlegi helyzetben különösen igaz, hogy közös munka a gyerekek megfelelő felkészítése, vagyis a szülőnek még inkább partnerséget kell vállalnia ebben. Ők arra kérték a szülőket, hogy otthoni napi- és hetirendek kialakításával járuljanak hozzá a gyerekek rendszeres és eredményes tanulásához.

Az iskolában a Teams nevű csoportos szoftvert választották a diákok távoktatására, amely a számonkérést is lehetővé teszi. Egyelőre azonban az a cél, hogy a gyerekek hozzászokjanak a digitális tanuláshoz, és annak kialakuljanak a megfelelő keretei, gyakorlata.

Ha kell, személyesen fogják felkeresni azokat a családokat, amelyekben problémás a gyerekek távoktatása – vagy azért, mert a szülő nem partner ebben, vagy azért, mert a család szociális helyzete nem teszi lehetővé – mondta el Rigó Katalin, az Eötvös iskola vezetője. Hozzátette: lesz, aki foglalkozzon ezekkel a gyerekekkel.

Szabó Zoltán, a Kőrösi iskola vezetője elmondta, hogy ők a Google Classroom nevű internetes felületen kezdik meg a távoktatást. A gyerekek nagyon jól veszik az akadályokat, de ő is kiemelte, hogy sok múlik a szülőkön is. Az osztályfőnök náluk is felmérték, hogy kinek kell kölcsön eszköz, és az ingyenes internethozzáférés lehetőségeiről is tájékoztatják a szülőket.  Úgy véli, a jelenlegi nehéz helyzet pozitív hozadéka lehet, hogy megerősödnek a pedagógusok digitális kompetenciái.