"Hogyan készül az instant lovag?"
2019-12-02 -
Sokat sejtető a cím. Talán egy mesebeli szereplőről lehet szó? Nem járunk messze a valóságtól.

A törökbálinti Munkácsy Mihály Művelődési Ház adott otthont 2019. november 5-én egy Mesezene konferenciának. A konferencia szervezői és egyben a Mesezene program kidolgozói Ványi Ágnes (logopédus, szakpedagógus, módszeralkotó) és Szűcs Antal Mór (a Mesezene Egyesület elnöke, logopédus, zeneterapeuta, módszeralkotó). A fent említett program 2008-ban indult el Magyarországon és 2012-ben csatlakozott a teamhez Sándor Krisztina (pszichopedagógus, fejlesztő pedagógus, módszeralkotó), az óvodai program megalkotásával.

A Mesezene program alapvetően egy olvasástanítási módszer, amely két pilléren alapszik. Az óvodai modul játékos foglalkozás keretében, észrevétlen módon fejleszti azokat a képességeket, amelyekre az elsős gyermek olvasástanulása majdan biztonsággal épülhet. Ebben a szakaszban a magánhangzók érzékenyítése történik, mely kifejezetten a nagycsoportos óvodások kognitív/emocionális/szociális jellemzőire és sajátosságaira  épít. Az iskolai modul erre ráépülve a hétköznapi életünkből ismerős állatok, tárgyak mesékben való megjelenítésével (hangok, zörejek alkalmazásával) segíti a gyermekek számára a mássalhangzók megismerését, az olvasástanulás első lépéseit.
Azok a gyermekek, akik a Mesezene módszerével készülnek elő az olvasás megtanulására, és abban a szerencsében van részük, hogy Mesezenét alkalmazó tanító osztályába kerülnek, az óvoda-iskola átmenet nehézségeiből lényegesen kevesebbet érzékelnek, mivel erős kötődés alakul ki a mesezenés szereplők és a gyerekek között.
A Százhalombattai Kőrösi Csoma Sándor Sportiskolai Általános Iskola első osztályai már évek óta ezzel a módszerrel tanulnak meg írni, olvasni. Tornai Boglárka, iskolánk fiatal pedagógusa, még főiskolai tanulmányai alatt ismerkedett meg ezzel a programmal. Továbbgondolva e rendkívül hasznos élménypedagógiai módszert, átdolgozta az elsős évfolyamos tanulók vizuális kultúra tantárgyának tanmenetét. Szakdolgozatát is hasonló témából írta meg 2017-ben. A Mesezene konferencia szervezői  - tudásmegosztási céllal – felkérték őt előadónak erre a napra, mutassa be programját, hogyan valósítja meg terveit, milyen gyermekmunkák születnek tanítványai keze által. Jómagam is elkísértem őt erre az eseményre, mint kolléga és munkaközösség-vezető.

Előadásában ötleteket hallhattunk arra nézve, hogyan kerülnek elő a magyar órán megismert meseszereplők, hangok, zörejek a különböző rajzolástechnikai eszközök alkalmazása során, hogyan kelnek életre a gyerekek fantáziájában létező tárgyak, élőlények. Illusztrációiban (gyermekmunkák fotói) példákat láthattunk a megvalósított technikákra. Így készülhetett el Kakas lovag hősi páncélja, Autóni különböző közlekedési eszköz barátai, Zokni Zoli unokatestvérei és még sokan mások. :)

Az előadás rávilágított arra, hogyan lehet a tanulók első tanulmányi évét még inkább a gyerekekre és az ő lelki világukra szabni, hogyan érdemes összekapcsolni a különböző tantárgyak ismeretanyagait a SzórakOktatás jegyében.

A konferencia keretében egyebek között hallhattunk a program pozitív szocioemocionális hatásairól, a fejlesztőpedagógiai célú lehetőségeiről, a matematika tantárgyra való adaptációjáról, a roma anyanyelvű gyermekek körében tervezett alkalmazásáról, valamint a nemzetközi porondon megjelenő távlati célokról.

Ifjú kolléganőnk előadása nagy tetszést aratott, a tapasztalt pedagógusok is érdeklődve fordultak és fordulnak ötletei, kezdeményezései felé. Egy következő, hasonló konferenciára is meghívást kapott, melynek büszkén tesz majd eleget. Kidolgozott anyagai 2020 márciusától olvashatóak a Mesezene program kidolgozói által összeállítandó tanulmánygyűjteményben.

További eredményes pedagógiai munkát kívánunk Boglárkának!
 
Tornainé Szegedi Erika
munkaközösség-vezető
Százhalombattai Kőrösi Csoma Sándor Sportiskolai Általános Iskola