Tájékoztató a Gesztenyés úti társasház-építéssel kapcsolatban
2019-06-18 - A Képviselő-testület kezdeményezésemre megtárgyalta az építkezéssel összefüggésben kialakult helyzetet.
Városunk összterületének 80%-a építhető be lakóházak céljából. Ezt a korlátot az ún. agglomerációs törvény írja elő. A beépítettségi arány maximumát mára majdhogynem elértük. Mi következik ebből? Az, hogy a jövőben döntően magasépítésű társasházak épülhetnek Százhalombattán. Jelenleg szinte nincs is új építésű, eladó lakáskínálat városukban. Miért kell ezen változtatni az Önkormányzatnak? Mert ellenkező esetben nem tudjuk itthon tartani a családalapító százhalombattai fiatalokat. Ők lakás hiányában kénytelenek elköltözni városunkból. Ha ez a folyamat kialakul, elöregszik városunk, drámaian növekszik az itt élő inaktív, nyugdíjasok aránya. Ezáltal drasztikusan csökken a helyi vásárlóerő, a kereskedelemben csökken a készletek forgási sebessége, csökken az árbevétel, vele együtt a vállalkozás nyeresége. Ugyanez az eredmény áll elő a szolgáltatási szektorban is. Mindezek következményeként elköltöznek a kereskedelmi, szolgáltatási szférában működő vállalkozások. A lakhatás hiánya miatt a fiatalok tömeges elköltözése városunk helyi munkaerő kínálatát is csökkenti, ami a működő vállalkozások iránti vonzóképességünket is negatívan befolyásolja.

Mind a fentiek hatására a lakosságszám csökken, városunk nem fejlődik, ellenkezőleg, leépül.

Ezért kell tehát új lakások építését szorgalmazni az Önkormányzatnak. Az sajnálatos tény, hogy a terjeszkedés iránya most már szinte csak felfelé lehet.

2017-ben kezdtük el a Helyi Építési Szabályzat (HÉSZ) módosítását, a teljes nyilvánosság bevonásával. Ez a módosítás tette lehetővé, hogy a jelenleginél magasabb épületeket is lehessen építeni a Gesztenyés út egyik oldalán.

Az építési szabályzat módosítása közel 2 éven át zajlott, minden fázisát közzétettük, honlapunkon is megjelentettük. Tettük ezt abból a célból, hogy ha valakinek az érdekét ez sérti, legyen ideje azt jeleznie felénk, még a jogerőre emelkedés előtt. Mondani sem kell, semmilyen lakossági észrevételt nem tett felénk senki.

Az Önkormányzat közel 2 éven át folyamatosan hirdette eladásra a volt TIGÁZ telket, mígnem az nem régen gazdára talált.

Mindezek után az önkormányzati választás kampányidőszakának legelején egyesek aláírásgyűjtésbe kezdtek az épület megépítése ellen.
 
Nézzük az akció részleteit, amely mindent elárul az abban résztvevők törekvéseiről:
1.    A polgármester, a neki címzett levelet jóval előbb volt kénytelen olvasni egy politikai tartalmú facebook oldalon, mint ahogy neki megküldték volna.
2.    Ha valakinek egy probléma megoldása a cél, az első lépésként megbeszélést kezdeményez direktben és nem nyilvános petíciót tesz közzé! Ez a módszer politikai hangulatkeltésre kiválóan alkalmas, megoldáskeresésre semmiképpen sem.
3.    Kifogásolják az új épülettel együtt járó zajhatást. A jelenlegi üres telken előtte évtizedekig egy kétemeletes TIGÁZ ügyfélfogadó irodaház állt. Ennek ellátási területe volt: Érd, Diósd, Tárnok, Sóskút, Pusztazámor és Százhalombatta.
Az ügyfélforgalmat mindenki elképzelheti. Az idő tájt valahogy senki nem panaszkodott a zajra.
4.    A szomszédos telkek intimitásvesztésére is panaszkodnak. A TIGÁZ kétemeletes irodaházából vajon nem láttak be a telkekre 20 éven át? Erre akkor nem panaszkodtak.
5.    Az ingatlanok forgalmi értékcsökkenését állítják. Ezzel szemben áll, hogy a HÉSZ az ő telkükre is lehetővé teszi a magasabb beépítést, ami egyértelműen értéknövelő tényező!
6.    A Gesztenyés úti fasor gyérítéséről vizionálnak annak ellenére, hogy a fákat semmilyen veszély nem fenyegeti. Ez egyszerűen rosszindulatú koholmány.
7.    Parkolási problémát emlegetnek, ezzel szemben áll az, hogy mind a 36 lakáshoz tartozik a telken belül egy gépkocsi-tároló és kb. 40 méter közelben pedig mintegy 50 beállásos parkoló található a volt élelmiszerbolt helyén, ami a kora esti órákban
kb. 20%-os kihasználtságú csak!
8.    Azt a hamis látszatot keltik az aláírásgyűjtők, hogy kellő számú aláírás esetén az Önkormányzat megtiltja az építkezést. Ezzel szemben áll az, hogy már 6. éve az építéshatósági jogkör elkerült egy törvény értelmében Százhalombattáról, és azt a Járási Építésügyi Hatóság adja ki, melyre nincs ráhatásunk. Adódik a kérdés, hogy ez esetben miért nem az Érdi Járási Építésügyi Hatóság ellen gyűjtenek aláírásokat? Talán azért, mert a Hatóság nem indul a százhalombattai önkormányzati választáson!
9.    A HÉSZ módosításáról szóló önkormányzati rendeletet minden képviselő megszavazta, egyhangú döntés volt. Ezáltal sikerült előállítani azt a figyelemre méltó tényt, hogy az a képviselő, aki a petíció aláírására agitál, az a saját maga ellen gyűjt aláírásokat!
 
Mégis, mire jó ez az akció, ha érdemi joghatás kiváltására semmiképpen se? Például: az önkormányzati választásokhoz mozgósításra, ajánlóívek gyűjtésére használható adatbázis kiépítésére! Politikai hangulatkeltésre a város fejlődése, a fiatalok megtartása ellen.
 
Százhalombatta, 2019. június 18.

Vezér Mihály polgármester