Vasútfelújítás - 2020 végétől lesz versenyképes a vonat
2019-04-15 - A tervek szerint 2020 végéig fejezi be a Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs közötti pályarekonstrukciós munkákat a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A fejlesztésnek köszönhetően 2020 végétől 120/160 km/óra sebességgel közlekedhetnek a vonatok, és európai szintűvé válik a forgalombiztonság. A vasútfejlesztés aktualitásairól a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság tájékoztatta lapunkat.
A vasúttársaság tájékoztatása arra a kérdésünkre érkezett, hogy látnak-e lehetőséget arra, hogy a felújítás után Százhalombattáról is zónázó vonatok közlekedjenek a fővárosba. Mint erről korábban hírt adtunk, egy városlakó, Hujber Beáta online petícióhoz gyűjt aláírásokat a cél érdekében.

"A vasúttársaság azon dolgozik, hogy a lehetőségekhez képest a legjobb menetrendet nyújtsa a pályafelújítás ideje alatt és azt követően" – olvasható az érkezett válaszban -, jelenleg azonban még tart a rekonstrukció, ezért korlátozottan használható a pályahálózat. A tervek szerint várhatóan már idén szeptembertől javulhatnak a közlekedési feltételek Budapest és Százhalombatta között, és erről időben tájékoztatást ígér a térségben élők számára a MÁV.

A Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs vonalon módosított menetrend szerint, de már az eredeti és a teljes útvonalukon közlekednek az elővárosi és a távolsági vonatok április 1-jétől. Az InterCity vonatokról a továbbiakban már nem kell pótlóbuszokra átszállni. A későbbi munkafázisokhoz igazodva azonban még lesznek változások a felújítás befejezéséig. Április elsejétől kezdve már nem fogadják el a vasúti bérleteket a BKK és a Volánbusz eddigi kijelölt járatain. A pót-és helyjegyköteles vonatokra a megfelelő feláras jegyet kell megváltani.

A Budapest–Pusztaszabolcs–Pécs vonalon a vonatok a teljes szakasz átépítési munkálatainak befejezéséig – várhatóan 2020 végéig – vágányzári menetrend szerint közlekednek. A folyamatban lévő pályafelújítás miatt jelenleg korlátozottak a pályakapacitások az elővárosi szakaszon, a vonatok csak egy vágányon közlekedhetnek. Jelenleg több elképzelés egyeztetése zajlik az utazóközönség jobb kiszolgálása érdekében a felújítás 2020 végi befejezéséig is. Új menetrendi struktúra bevezetését legkorábban a 2020/2021. menetrendi évtől tervezi a MÁV, amelynek egyeztetésére később kerül sor.  

A Kelenföld–Százhalombatta-Pusztaszabolcs vonalszakasz teljes felújítását követően stabilabb, kiszámíthatóbb lesz a menetrend, a nagyobb pályasebességnek köszönhetően 10-15 perccel csökken majd az elővárosi vonatok menetideje. Az átmeneti kényelmetlenségek után magasabb színvonalú szolgáltatást vehetnek igénybe az utasok és az áruszállító vasúti társaságok. Az elővárosi közlekedésben versenyképessé válik a vonat és a vasúti személyszállítás Százhalombatta, Dunaújváros, Ercsi, Iváncsa, Beloiannisz és Pusztaszabolcs térségében is. A vasút a felújítást követően az egyéni közlekedésnél is gyorsabb alternatívát fog biztosítani az erre közlekedőknek.

Az állomásokon és megállóhelyeken 55 centiméter magas peronok, peronaluljárók, rámpák, liftek, perontetők épülnek korszerű térvilágítás-rendszerrel. A teljes szakaszon korszerű, akadálymentesített infrastruktúra áll majd az utasok rendelkezésére. A fejlesztésnek köszönhetően a Budapest-Pécs, Budapest-Kaposvár és Budapest-Szekszárd vonalakon is kedvezőbb menetidővel számolhatnak az utasok.

A 40a vonal felújítása állomások átépítésével és egyvágányú vonali kizárásokkal folytatódik április 1-től. Érd felső megállóhely felújítása mellett zajlik Százhalombatta és Iváncsa állomás átépítése, Ercsi elágazás építése, továbbá elkezdődött Pusztaszabolcs állomás átépítése is. A tervek szerint július 19-én befejezik Érd felső megállóhely és a kapcsolódó vonalszakasz felújítását.

Pusztaszabolcs állomás átépítése a személyvonatok menetrendjét nem befolyásolja augusztus 5-ig, jelentősebb módosítások az ezt követő vágányzári ütemekben várhatóak. A jelenlegi, az állomás jobb oldalán található vonatfogadó vágányokat elbontják, a vonatforgalom négy új, az állomás bal oldalán épült vágányon, ideiglenes peronos megközelítéssel szervezhető majd. A különböző fázisokban két-három hetes időtartamokban Pusztaszabolcs vonattal nem lesz megközelíthető, ebben az időszakban pótlóbuszok fognak közlekedni, menetrendjük kidolgozás alatt van.