Mi kell egy finom olasz kávéhoz?
2019-03-25 -
Nagyon régi humán teória - mint a kotyogós kávéfőző -, hogy a tanulás folyamatos, a bölcsőtől a sírig tart. Azt gondolom, hogy hosszútávon a tudás alapú társadalom jutalmazza az emberi intelligenciát, alkalmazkodóképességet, rugalmasságot, kreativitást.

Ennek érdekében szükségünk van nyitottságra, tapasztalatszerzésre és új partnerségekre, mint amikor új ízt választunk a frissen pörkölt őrölt kávéfajták közül.
Szerintem "A tanári szerep fontossága soha nem volt olyan nyilvánvaló, mint manapság. A tanár a változás ügynöke, elősegíti a megértést és a toleranciát." (UNESCO 1996, 141–146.) elengedhetetlen, mint a tiszta víz.

A képzésen résztvevő európai országok képviselőitől tudom, hogy a legtöbb iskolarendszer alapvető tantervi, pedagógiai reformokba kezdett. Az iskolák a munkájukat a tanulók eltérő szellemi képességeit figyelembe véve tervezik, iskolán kívüli helyeken oktatnak és projektekben gondolkodnak. Nálunk ez már régóta, jól működő gyakorlat. A helyzetet, a hátrányos körzetekben, a betelepülő nemzetiségek közötti faji ellentétek is súlyosbítják, ezért a tanár szerepe egyre összetettebb.

Semmi kétség, hogy az IKT integrálása a tanárok és a tanulók tevékenységébe példa nélküli lehetőségeket teremt a tudáshoz való hozzáféréshez, így nem volt meglepő, hogy a tanfolyam végén e-bookot gyártottunk.

Ha szerencsések vagyunk, akkor különleges helyen, rendkívüli Erasmusos társaságban (olasz, francia, lengyel, román, spanyol) ihatjuk meg a kávénkat, egy lankás dombokkal, méltóságos ciprusokkal szegélyezett toszkán úton, Firenzében.

Még egy fontos tényezőről maga a természet gondoskodott: kellemes tavaszi melegben jártuk végig a tanulmányainkhoz kapcsolható látnivalókat, és élveztük a mediterrán éghajlat előnyeit, miközben egyfolytában a gyakorlati oktatással kapcsolatos feladatokat oldottunk meg és tanultunk egymástól.

A tizenkét résztvevő ugyanazt mondta: nagyszerű teljesítmények és lehetőségek korában élünk, ezek ugyanakkor jelentős problémákkal és kihívásokkal is szembesítenek minket.
Azt gondolom, a társadalom úgy tekint az oktatási rendszerre, mint a lehetőségek valóra válásának eszközére, a kihívásokkal pedig motiváltan meg kell birkóznunk.
Lehet néha úgy, ahogy én tettem: öt napra elmenni és körbenézni, hogy mások hogy csinálják, figyelni, tanulni, aztán megerősödve hazatérni az iskolánkba, mert nálunk a kimagasló szakmai munkánkkal, Európai szinten, minden rendben van.
 
Adorjánné Káldi Boglárka intézményvezető helyettes
Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium