Tehetséggondozás: a másság védelme
2018-12-05 - Nemcsak az átlagosnál gyengébb, hanem a kiugróan jó képességű gyerekek is védelemre szorulnak. A jó gének mellett ugyanis a támogató környezetnek is meghatározó szerepe van abban, hogy egy-egy ígéretből kibontakozik-e a tehetség.
Hogyan lehet felismerni a "tehetségígéreteket" és mit lehet tenni azért, hogy kiteljesedhessenek? Erről tartott előadást a százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnáziumban dr. Duró Zsuzsa gyermekpszichológus, tehetségfejlesztési szakértő szülőknek és pedagógusoknak november 27-én.

Az előadásra a Magyar Vöröskereszt Pest Megyei Szervezetének PesTehetség projektje részeként került sor az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával. A május végéig tartó programsorozat célja a szemléletformálás, a megvalósítás egyik helyszíne a százhalombattai iskola.  A cél, hogy minél több családban, pedagógusban és diákban tudatosodjon: a tehetség olyan érték, amelyet védeni, elismerni és támogatni kell. Sok esetben ugyanis "másságként", devianciaként kezelik, hiszen "kilóg a sorból".

Ha a kamaszok világából indulunk ki, mindjárt megértjük, mitől kell megóvni egy tehetséges gyereket. A csoport elfogadása ugyanis ebben az életkorban minden áldozatot megér. Még azt is, hogy lemondjon a tudásvágyról, ha azzal lóg ki a sorból. A tehetség legalább annyi hátrányt okozhat, mint amennyi előnnyel és sikerélménnyel járhat.
A százhalombattai előadáson dr. Duró Zsuzsa hangsúlyozta: nem varázslatról van szó. A tehetségígéretek felismerésének elsődleges módszere a megfigyelés. Egy-egy óvodai, illetve tanulócsoportban átlagosan három-öt gyerekről beszélünk. Vannak, akik korán "kimutatják a foguk fehérét", mert türelmetlen, feltűnő viselkedéssel hívják fel magukra a figyelmet. A kiosztott feladattal hamar végeznek, unatkoznak, több törődést igényelnek. Fontos, hogy nem mennyiségileg, hanem minőségileg, tehát a többletfeladat önmagában nem lesz elég az érdeklődésük kielégítéséhez.

A valódi tehetségígéret maximum két-három területen rendelkezik átlag feletti készségekkel, és érdeklődése hosszú ideig fennmarad. Nemcsak a kiugróan magas intelligenciával rendelkező gyerek lehet tehetségígéret, mivel mozgásban, zenében, de akár szociális készségekben is megmutatkozhat a talentum. Aki tehetséges, azt általában kreativitás, jó humor és feladat iránti elkötelezettség, valamint maximalizmus jellemzi. Nem az ötösért tanul, sokszor nem az életkorának megfelelő kérdések izgatják, és mindig végig viszi az elképzeléseit. Motivációja fenntartásában azonban támogatni kell, például dicsérettel. A sikerhez vezető út ugyanis maga a siker.

Minél korábban ismernek fel egy tehetségígéretet, annál jobbak az esélyei. Az átlag feletti muzikalitás, nagymozgásos készségek igen korán megmutatkoznak, de árulkodó jel lehet a korai beszédfejlődés is.  

A pedagógusoknak a család és a kortársközösség tehetségekhez való viszonyának alakulásában is jelentős a szerepük. Ha az osztály megtapsolja a tehetséges gyereket, akkor az nemcsak számára óriási muníció, hiszen a közösségben sikerült megjeleníteni a teljesítmény tiszteletét, mint erkölcsi normát.

Ahogy az átlagos képességű gyerekek, a tehetségígéretek számára sem jó termőtalaj az autokrata, illetve a laissez faire (mindent megengedő) nevelés. Fontos a jó légkör, a tévedés lehetősége, de a biztonságot jelentő korlátozás is.

A PesTehetség program a tehetséges gyerekeket körülvevő környezet elfogadóbbá tételében akar segíteni. Megvalósítása során különféle szakemberek, tehetségpont-koordinátorok mutatják be, hogyan lehet a környezetet alkalmassá tenni a tehetség felismerésére, kezelésére és elfogadására, melyek a tehetségfejlesztés lehetőségei, módszerei. Az oktatók, nevelők élménypedagógiai eszközöket ismerhetnek meg a kiközösítés kiküszöbölése és az elfogadás megerősítése érdekében, a diákok pedig játékos érzékenyítő és személyiségfejlesztő foglalkozásokon kapnak támogatást önbizalmuk megerősítéséhez, önértékelésük, empátiájuk, toleranciájuk fejlesztéséhez - mind egyéni, mind közösségi szinten.