Aztán jön a jó hír
2018-11-30 - "Nem arrul kell annyira aggódnunk: mit tartanak felőlünk, mint inkább, mik vagyunk?" – emlékeztet a névadó a százhalombattai SZISZKI tavalyi tanévre választott jelmondatában. A "belbecs" az első, aminek jó esetben következménye a hírnév. A középiskola 9. helyezést ért el a szakgimnáziumok országos listáján. Az igazgató szerint minden azzal kezdődött, hogy felismerték belső értékeiket.
A HVG különszámában megjelentetett országos rangsort az érettségi átlagok és a kompetenciaeredmények alapján állították fel. A százhalombattai Széchenyi mindkét tekintetben 13. helyet szerzett, de mivel más középiskoláknál nagyon eltér a kétféle eredmény, összességében a 9. lett, amely az eddigi legnagyobb szakmai sikere.

Az elmúlt három év azonban szinte minden területen látványos előrelépést hozott. Két tizeddel nőt a szorgalomosztályzatok átlaga, 3,5-ről 0,5 százalékra csökkentek az igazolatlan hiányzások, több mint három tizeddel javult az érettségi tárgyak átlaga, felére csökkent a bukások száma, és megduplázódott a kitűnő bizonyítványoké. Négy százalékkal emelkedett az egyetemen továbbtanulók aránya, jelenleg a gimnazisták 80 százalékából válik egyetemi hallgató. A szakgimnazisták közül minden negyedik az intézmény saját OKJ-s képzését választja. A nyelvi előkészítős évfolyam tanulóinak 88 százaléka szerez egy, 54 százaléka pedig két nyelvvizsgát.

Az intézmény történetében először sikerült bekerülni a közé a 200 iskola közé, amelyek a legjobb eredményt produkálták a kompetenciamérésen. Ez különösen abban a tekintetben kiugró, hogy ebben az összevetésben a hazai közoktatás minden intézménye – tehát nemcsak a közép-, hanem az általános iskolák is – szerepelnek.

Málnási-Szász Myrtill igazgató szerint a sikerek titka a támogató környezet, amelyben mind a tanárok, mind a diákok jól érzik magukat, valamint az, hogy vezetőként igyekezett kívül és belül is tudatosítani az intézmény értékeit, elsősorban az ott dolgozó pedagógusok szakmai tudását, kreativitását és innovációs képességét. Ennek köszönhető, hogy egyre jobb képességű gyerekek jelentkeznek az iskolába, és az országos szaktanárhiány ellenére az oktatók között is válogatni lehet, mivel egymást hívják az intézménybe. A SZISZKI decemberi nyílt napjára olyan sokan akartak regisztrálni, hogy már reggel hatkor lefagyott a számítógépes rendszer.

"Mindig azt mondtam a kollégáimnak, hogy amíg mi nem hisszük el magunkról, hogy mennyire jók vagyunk, addig mások sem fogják" – emeli ki az igazgató, aki mostanra azt is elérte, hogy a nevelőtestület továbbképzési hajlandósága háromszorosára emelkedett, a hospitálások (óralátogatások) száma pedig átlagosan két óra lett. Elindítottak egy belső fejlesztési programot "Mesterek a SZISZKI-ért" címmel, aminek keretében tudatosan tervezik a pedagógusok minősülését, és arra törekednek, hogy idővel minden szakterületen mesterpedagógusok segítsék az intézmény fejlődését.

A szakmai minősülés nemcsak egy adminisztratív folyamat – emeli ki Málnási-Szász Myrtill. Közben ugyanis tudatosulnak azok a szakmai elvárások és törekvések – indikátorok -, amelyek minőségivé teszik az oktató-nevelő munkát. Az új Nemzeti Alaptanterv megírásában szakértőként közreműködő intézményvezető szerint azok sem csak jól csengő szavak, hogy csakis három partner – tanuló, szülő, pedagógus – szoros együttműködésével lehet sikeres egy iskola. A nyílt kommunikáció, hogy mindenki beleszólhat a közös ügyekbe, és minden észrevételnek, javaslatnak, kritikának hatása van, energia- és időigényes, de megvan az eredménye.

Fontos, hogy mindenki jól érezze magát, és ebben a tanuláson kívüli programoknak kulcsszerepük van. Az Erasmus+ pályázatok mellett fekete-erdei testvériskolát szerzett a SZISZKI, hogy több diák jusson ki külföldre, és az angol mellett a németet is gyakorolhassák. Kiemelt figyelem jut az úgynevezett atipikus gyerekekre, akik – pozitív vagy negatív irányban – eltérően viselkednek, produkálnak – akár magukhoz, akár társaikhoz képest. A tizenkétféle szakkör, illetve sportkör mellett külön szaktanárok koordinálják a támogatásukat, a Menta Klubban pedig az ott alvós bulitól a libegős kirándulásig minden a diákokról szól.

Az igazgató szerint nagyon fontos a személyre és teljesítményre szabott dicséret, de kollégái erőfeszítéseit az életpályamodellnek és a szakképzési központ minőségi támogatásának köszönhetően anyagilag is el lehet ismerni. Az idén minden eddiginél magasabb kafetériakeret teszi ezt lehetővé.

Az intézményben nemcsak megjött a továbbtanulási és minősülési kedv, hanem a tanárok egymással is megosztják a szakmai újdonságokat, bázisintézményként pedig más iskoláknak is átadják a jó gyakorlatokat. Az igazgatónő kiemeli: kutatások bizonyítják, hogy a tanuló szakmai közösségek a legsikeresebbek, és ez nemcsak az oktatási intézményekre igaz.   

Ami még bőven javulhatna a SZISZKI-ben, az az infrastruktúra. A folyamatos beázások elleni küzdelem jelenleg ott tart, hogy a tervek szerint jövő év elején elkezdődhet a tetőfelújítás.

Málnási-Száz Myrtill kiemelte: a SZISZKI sosem lesz olyan "versenyistálló", ahol "tölcsérrel töltik a gyerekek fejébe az ismereteket", és az elit egyetem az egyetlen cél. Fontosabbnak tartják, hogy a diákok olyan képességekre tegyenek szert, amelyekkel sikerrel megállják majd a helyüket a munkaerőpiacon és az életben, valamint, hogy megélhessék a kamaszkorukat, hiszen "csak egyszer tizenöt évesek".