Két új Erasmus+ az Aranyban
2018-08-29 - A kulturális örökség európai évéhez kapcsolódva két új nemzetközi projektben is részt vehet a Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium, amelyekhez összesen 54 040 eurós Erasmus+ támogatást nyert.
Diákcsere projektjük (KA2) címe ’Cultural Heritage Awareness for Netizen Communication in Europe’ (CHANCE – esély, lehetőség), azaz ’Kulturális kommunikáció európai állampolgárok számára’. A projekt legfőbb célkitűzése, hogy fejlődjenek a résztvevők kulturális és szociális készségei különböző tantárgyközi tevékenységeken és egy innovatív vitaprogramon keresztül. E mellé társul a másik nyertes pályázat, amelynek célja olyan tantárgyközi tartalmak fejlesztése, amelyek élményszerű tanulási környezetet teremtenek a diákok számára a hagyományápolás és kultúraközvetítés segítségével. Ennek a projektnek a tanári kar (KA1) a célcsoportja. Az Aranyból kilenc pedagógus vesz részt nemzetközi továbbképzéseken és osztja meg a tanultakat a kollégákkal tankerületi szinten is. Ez a projekt a ’Kalandozások kultúrán innen és túl’ azaz ’Culture, Adventure, Lecture’ címet kapta. Mindkét projekt megvalósításának ideje a 2018-19-es és 2019—2020-as tanév lesz, de ha jól sikerülnek, sokkal hosszabb távon érvényesül pozitív hatásuk.

A diákcsereprogram hat európai országot fog össze. Görögország, Horvátország, Magyarország, Lengyelország, Olaszország és Spanyolország középiskolás diákjai és pedagógusai működnek együtt és valósítanak meg változatos tevékenységeket egyrészt internetes felületeken, másrészt a partnerországokban, személyesen. Mindeközben a két projektben résztvevő pedagógusok és csatlakozó kollégáik a továbbképzéseken tanultakat és az ott szerzett kapcsolatokat kamatoztatva az iskola minden diákjának a helyi tantervhez és éves munkatervhez kapcsolódva valósítanak meg tantárgyközi élményszerű tanulási alkalmakat, szintén bevonva a digitális eszközöket és iskolán kívüli egyéb tanulási formákat.

A projekttevékenységek lefedik a kulturális örökség megfogható (épületek, emlékművek, műalkotások, könyvek, történelmi városok, régészeti lelőhelyek) és nem megfogható (munkamódszerek, ábrázolásmódok, kifejezések, nyelvi és szóbeli hagyományok, művészi kifejezésmódok) javait, a különböző természeti jelenségeket (tájképek, flóra és fauna) és a digitális műveket (digitális műalkotások, képek, filmek, hangfelvételek) egyaránt.  Minden tevékenység hozzájárul a tantárgyközi oktatás megvalósulásához, mivel számos munkaközösség pedagógusa működik együtt, bevonva különböző helyi szervezeteket és külső partnereket is.

Szabóné Jassó Ágnes és Tokai Ildikó, projetkoordinátorok kiemelték: "Szeretnénk, hogy ez a projekt hozzájáruljon ahhoz, hogy diákjaink magas nyelvi és digitális készségekkel rendelkező toleráns, felelősségteljes és az Európai Kulturális Örökséggel tisztában lévő európai állampolgárokká váljanak, akik büszkék arra, amit a magyar kultúra adott hozzá a közösség kultúrájához. Emellett bízunk benne, hogy a projekten keresztül meg tudunk szólítani és be tudunk vonni olyan hátrányos helyzetű és alulteljesítő diákokat is, akik a tevékenységekben való részvétel által többlet lehetőségekre és motivációra tesznek szert, aminek következtében tanulmányi eredményeik javulnak, készségeik gyarapodnak, és növekedik az esélyük az európai munkaerőpiacra való belépésre."