Mikor hívjuk a 112-t és mikor ne?
2017-05-25 - A mentők segélyhívó száma 104, a rendőrségé 107, a tűzoltóké 105, az általános segélyhívószám pedig 112. Ennek a jogszerű használatáról adott ki lakossági tájékoztatót a rendőrség.
Mikor hívjuk? Minden olyan esetben, amikor emberi élet forog kockán, vagy esélyét érzékeljük annak, hogy baj lehet - balesetet látunk, tűzesetet észlelünk, vagy például betörést feltételezünk. Mindig fontoljuk meg, hogy indítjuk-e a hívást, ugyanakkor ne habozzunk, ha érezzük, hogy szükséges!

Mikor ne hívjuk a 112-t? Általános, tudakozó jellegű kérdésekkel semmiképpen! Ezt fontos megérteni ahhoz, hogy a rendszert ne terheljük túl irreleváns telefonhívásokkal. Mivel az indokolatlan hívások rontják a készenléti szintet, a 112 szándékoltan fals hívását a törvény bünteti, ahogy eljárás indul azok ellen is, akik szórakozásból hívják a mentőket, a tűzoltókat vagy a rendőrséget.

A 112-es segélyhívások fogadására kialakított hívásfogadó központok Miskolcon és Szombathelyen találhatóak, ahol szakképzett, több nyelven beszélő operátorok fogadják a hívásokat.

Az operátor bejelentkezése után ("Segélyhívó központ, jó napot kívánok! Miben segíthetek?") amennyire csak lehetséges röviden, világosan mondjuk el, mi történt, illetve, mire gyanakszunk! Például: "Lehet, hogy a táskában bomba van." vagy "Betörtek hozzám." Ez után hallgassuk meg, hogy az operátor mit kérdez, és próbáljunk meg világosan, egyszerűen válaszolni. Az operátornak a bejelentett eseményt be kell sorolnia, le kell írnia, a lehető legpontosabban meg kell határoznia a helyszínt, és – az esemény típusától függően – további információkat kell megtudnia azért, hogy kiderüljön, kiket, milyen felszereléssel, hova kell küldenie, és mire kell ott számítaniuk.  Tudni kell, hogy például rohammentőre vagy gyermekmentőre, veszélyes anyagmentesítésre vagy létrás tűzoltóautóra van szükség. A legfontosabb, hogy a segélyhívó mielőbb segítséget kapjon, ezért kell támogatnia az operátort.

Mivel az élet megmentése a legfontosabb, mihelyt kiderült, hogy kell-e rendőrt vagy tűzoltót küldeni, a segélyhívást a mentőszolgálathoz továbbítják, amely segít akár az elsősegélynyújtásban is. Az egyszer már elmondott információ minden érintett készenléti szerv számára látható. Néha azonban előfordulhat, hogy az átkapcsolás után a mentő, a rendőr vagy a tűzoltó olyanokat kérdez a segélyhívótól, amelyet egyszer már elmondott. Fontos, hogy türelemmel legyen, hiszen ez az ő érdeke is.

A helyszín meghatározásában a korszerű informatikai megoldások hathatós segítséget nyújtanak az egyébként helyismerettel nem rendelkező operátorok számára is. A fejlett térképészeti alkalmazás a beérkező hívás helyszínét automatikusan megjeleníti a térképen, és lehetőséget kínál GPS koordináták kezelésére is. Az operátor rögzíthet pontos címet vagy koordinátát, kijelölhet a térképen egy pontot, de különböző keresések is rendelkezésére állnak. A térképi adatbázisból kereshet például intézményeket, vendéglátó egységeket, ipari létesítményeket. A térképészeti adatbázisba fel lehet venni azokat a helyszíneket, amelyek addig nem voltak benne.

A készenléti szerveknél ugyanakkor már megyei szinten fogadják a hívásokat azok a szakemberek, akik évek óta ezzel foglalkoznak, és a kivonuló egységek is jelentős helyismerettel rendelkeznek, mivel a szolgálatvezénylésük továbbra is helyi szinten történik.

Az általános segélyhívó rendszer az egyes egységek pontos helyét is megjeleníti a térképen, ezért a megyei irányító akkor is egyszerűen tud bevetési egységet küldeni, ha az adott településen az összes helyi egység foglalt. A térképi megjelenítés segítségével az eseményhez legközelebb tartózkodó szabad egység küldhető.

A 112 kifejezetten rosszindulatú, szándékosan megtévesztő hívása szabálysértésnek minősül és pénzbírsággal jár. A jogosulatlan segélyhívás azt jelenti, hogy a hívó nincs életveszélyben, illetve sem az egészséget, sem a vagyont, sem az életkörnyezetet nem érte károsodás. Érdemes tudni, hogy a 112-es szám SIM-kártya nélküli mobiltelefonról is hívható.