Székelyföldön a Bolyaiak útján
2017-05-15 -
Iskolánkkal pályázatot nyerünkaz Emberi Erőforrások Minisztériuma által meghirdetett HATÁRTALANUL! programon,így több mint másfél millió forint összegű támogatásban részesültünk. Májuselején lehetőségünk nyílt50 hetedik évfolyamos diákunkkal és 5 kísérőtanárral Erdélybe látogatni.A kirándulás során bejártuk a Bolyai család életéhez kapcsolódó legfontosabberdélyi településeket.

A kirándulás előkészítéseként áprilisban meglátogattuk a "Mi, magyarok" kiállítást Budapesten, majd a gyerekek interaktív bemutatók segítségével ismerkedtek meg Erdély történelmi múltjával, a Székelyföldi magyarság történetével, természeti kincseivel, a magyar tudósok életútjával és munkásságával.

Május 2-án hajnali 5 órakor indultunk a várva várt útra. Dél körül értünk Nagyváradra, ahol csatlakozott hozzánk az idegenvezetőnk, majd megtekintettük a Püspöki Székesegyházat, Szent László lovagkirály hermáját és számos egyháztörténeti ritkaságot.A belvárosban megkerestük az Ady Endre által alapított Holnap irodalmi társaság meghatározó alakjait ábrázoló szoborcsoportot, majd látogatás tettünk a Partiumi Keresztény Egyetemnél, ahol megkoszorúztuk Bolyai János emléktábláját.Innen a Királyhágón keresztülfolytattuk utunkat Kolozsvárra, Bolyai János szülővárosába, ahol felkerestük a Szent Mihály-templomot, megcsodáltuk Mátyás király szobrát és szülőházát is. Elsétáltunk a Bolyai Farkasról és Jánosról elnevezett Babes-Bolyai Tudományegyetem mellett, majdmeglátogattuk a Házsongárdi temetőt.Az első esténket egy kolozsvári diákotthonban töltöttük.

A második napon,Tordán megtekintettük az 1568-as országgyűlés helyszínét, a római katolikus templomot, ahol a világon először mondták ki a vallások egyenlőségét. Mivel ragyogó napsütéses időben volt részünk, ígya gyerekek nagy örömére délelőtt gyalogos túrát tettünk a Tordai-hasadékban, ahol felidéztük Szent László legendáját. Délután megtekintettük Marosvásárhelyen a Teleki Téka páratlan gyűjteményét, és a Bolyai Múzeumot.A két Bolyai szobrának megkoszorúzása után rövid városnézősétánk során felkerestük a várat, a csodálatos Rózsák terét és a Kultúrpalotát.Este Balavásáron szálltunk meg, ahol Maros-menti táncokat tanulhattunk helyi fiatalok segítségével.

Csütörtökön délelőtt meglátogattuk a marosvásárhelyi Művészeti Líceumot, ahol nagy örömmel fogadtak, és egy rövid ünnepség keretében közösen megemlékeztünk a Nemzeti Összetartozás Napjáról. Miután átadtuk az ajándékkönyveket, kedvesen megvendégeltek minket, majd megismerhettük az iskola működését, bepillantást nyerhettünk az ottani diákok életébe. A délután során látogatást tettünk a parajdi sóbányában, megcsodáltuk a korondi székely kerámiákat, majdrövid sétát tettünk Szovátán,a Medve-tó körül. Hazafelé megkoszorúztuk a domáldi kopjafánál Bolyai János édesanyjának sírját.

Az utolsó nap ismét kora reggel indultunk Bolyára, ahol megkoszorúztuk Bolyai Jánosszobrát. A hosszú hazafelé utat megszakítottuk Gyulafehérváron, ahol megtekintettük a román stílusban épült Római Katolikus Székesegyházat és a várkaput. Majd rövid megállót tettünk Aradon, aholmegemlékeztünk az Aradi vértanúkról. Fáradtan, de élményekkel telve érkeztünk Százhalombattára az esti órákban.

Június 2-án témanap keretében fogjuk bemutatni kirándulásunk állomásait iskolánk tanulóinak, ahol a gyerekek személyesen mesélhetik el élményeiket. Diákjaink megismerhetik a Bolyaiak életét, a kirándulásunk során meglátogatott nevezetességeket. Utána matematikai, irodalmi, történelmi témájú csapatvetélkedőt szervezünk. A személyes tapasztalatok, élmények továbbadásával iskolánk többi tanulója is betekintést nyerhet a külföldön élő magyar gyerekek sorsába, kedvet kaphatnak, hogy később családi kirándulások alkalmával is felkeressék ezeket a területeket.