Templomlátogatás egy szakköri órán
2017-04-03 -
Mit jelent az a szó, hogy vallás? Miért és hogyan alakultak ki a vallások? Milyen vallásokat ismersz? Miért járnak az emberek templomba, gyülekezeti helyekre? - Ilyen és hasonló kérdésekre kerestük a válaszokat iskolánk ötödik osztályában irodalomórákon, a Biblia témakörének bevezető óráján.

A gyermekek első (szinte ösztönösnek tűnő) visszautasító reakciója után kis idő elteltével nyitottá és érdeklődővé váltak a téma iránt. Tisztáztuk, hogy nem lesz szó az órákon hittérítésről, nem feltétele a Biblia megismerésének felekezethez tartozás, csak beszélgetünk kötetlenül, és a Bibliát, mint irodalmi művet tanulmányozzuk.

Kiderült, nagyon kíváncsiak rá, viszont roppant hiányosak az ismereteik mind a vallásokat, mind a Bibliát illetően, így a tanórákat kiegészítendő elterveztük, hogy egy délutáni szakköri foglalkozás keretében hétről hétre végiglátogatjuk a százhalombattai templomokat.

Az első reakció az ötlet felvetésekor újra az ellenállás volt, de miután megbeszéltük, hogy a templomokat úgy, mint egy múzeumot fogjuk megtekinteni, nem misén, nem istentiszteleten fogunk részt venni, és bárki jöhet felekezeti hovatartozásától függetlenül, kezdtek újra érdeklődni.

Végül a napokban egy felsőbb évfolyamosokkal kibővült húszfős társaság sétált el a református templomba, hogy ott Sárosi Mária lelkipásztor segítségével betekintést nyerhessen a református vallásúak életébe. Mária mesélt nekik a templom történetéről, a vallás eredetéről, a szertartásokról, majd körbevezette őket az épületben.

A gyerekek figyelmesen hallgatták előadását, majd érdeklődő kérdéseket tettek fel neki. Még azok számára is nyújtott új információt a látogatás, akik rendszeresen látogatják a református templomot az istentiszteleteken. Olyan ajtók tárultak föl előttük ugyanis, amelyek mögé eddig soha nem nézhettek be.

Az iskolába visszafelé vezető úton akadt gyermek, aki előadta, hogy eddig erkölcstan órákra járt, de annyira felkeltette az érdeklődését a hittan, hogy szeretne jövőre inkább hittanórákra járni.

Ha nem is dönt így minden gyermek, aki a templomlátogatáson részt vett, hisz nem is ez volt a cél, az ismeretei mindenkinek bővültek a témában, és a különböző felekezetek megismerésével talán még nyitottabbá, elfogadóbbá válhatnak a más vallásúakkal vagy egyáltalán a vallásos emberekkel szemben.

Kovács Anikó
magyar-francia szakos tanár