Pedagógia határok nélkül
2015-11-27 -
Az Arany János Általános Iskola és Gimnázium jelenleg három Erasmus+ projekten dolgozik. Kettő ezek közül diákcserés, melyek lehetőséget biztosítanak összesen nyolc országba történő kiutazásra gimnazistáink és pedagógusaink részére. Ezen projektjeink egyikét szeptembertől indítottuk, s a nyitó és záró találkozójának iskolánk, városunk ad otthont november 30-tól. Öt országból érkeznek vendégek, akik a 3 éves feladatokat tervezik meg hónapokra lebontva.
 
Harmadik futó projektünk egy 2 évre szóló, tanártovábbképzést megcélzó program. Címe is elárulja a témáját: "Kitekintés – Másképp vagy csak máshol?" Ennek a projektnek a keretében 15 kiutazási lehetőséget nyert a tantestület 1-2 hetes európai pedagógus szakmai-módszertani továbbképzésekre. Kollégáimmal jártunk Írországban, Portugáliában, Máltán, Franciaországban, Görögországban, az Egyesült Királyságban, Olaszországban. Mindannyian pedagógiai módszereket ismertünk meg vagy ismételtünk újra. Ezek a továbbképzések a pedagógusok számára megújulást, motivációt jelentenek. Betekintést nyerhetnek egy másik ország oktatási módszerébe, valamint megismertetik európai kollégáikkal a magyar oktatási rendszert. Pedagógus társaimmal komoly szakmai képzést kaptunk, megújítottuk ismereteinket például információs és kommunikációs technológia (IKT), mozgásos motiváló módszerek, idegen nyelvi oktatási technikák, a két tannyelvű oktatáshoz fontos CLIL módszer, projektmódszer, kooperatív technikák terén.
Ezeket az elsajátított módszereket mutatták be kollégáim tantestületünk tagjainak és az érdi tankerület iskoláiból meghívott érdeklődő pedagógusoknak november 24-én egy módszertani délutánon. A tréning plenáris ülése a Tempus Közalapítványról, a pályázati lehetőségekről és a jelenleg futó pályázataink bemutatásáról szólt. Ezt követően módszertani börzét tartottunk a kollégáknak, azaz 12 tanteremben mutattuk be az európai továbbképzések során tanultak egy részét. A módszerek ismertetéséhez csatlakoztak más pályázati úton, de hasonló lehetőséget elnyert kollégáim is, így az ő gyakorlataikkal még színesebb lett ez a szakmai délután.
 
A "tetszési index" magas értéket mutatott a képzés végén, így valószínű, hogy a módszertani bemutatók folytatódnak majd kisebb csoportok számára. A KA-1 projekt azonban nem ér véget ezzel, hiszen a végső beszámoló megírására tavasszal kerül sor. A projekt címében feltett kérdésre is megkaptuk a választ: a pedagógiai módszereket nem választják le az országhatárok. Nagyon hasonló módszereket is felismertünk tanulmányaink során, de tanultunk sok újat is, melyeket igyekszünk kollégáinknak is átadni. Fő célunk az, hogy tanulóink képességeit a nekik legmegfelelőbb módszerek segítségével bontakoztassuk ki, fejlesszük, erősítsük.
 
dr. Horváthné dr. Hidegh Anikó