Árvák a családban
2015-10-15 - Százhalombattai osztályok is jelentkeztek abba az interaktív művészeti iskolába, amelyet a Me-Se-Kő Központ és a Thália Színház szervez tinédzserek számára. Neves színészek szeretnének segíteni azoknak a fiataloknak, akik "magányosan, elárvultan" élnek a családjukban.
Azokról a fiatalokról van szó, akik diszfunkcionális vagy mozaik családban nevelkednek, ahol a szülők annyira el vannak foglalva saját problémáikkal, adott esetben új párkapcsolatukkal, hogy nem szentelnek elég figyelmet a kamasznak, akinek azonban erre óriási szüksége lenne. Még akkor is, ha látszólag kiszámíthatatlan, mikor csapja az orrunkra az ajtót, vagy mikor dől ki belőle minden egyszerre – mondta Pólus Enikő mentálhigiénés szakember, a Me-Se-Kő Mentálhigiénés Segítő Központ vezetője.
 
A központhoz tartozó segítő szakemberek beszélgetéseken alapuló felmérése szerint rengeteg serdülő éli meg a lelki izolációt, amely tíz-húsz év múlva jelentős társadalmi problémákhoz vezethet. Ezért döntöttek úgy, hogy országos program keretében igyekeznek felhívni a figyelmet a jelenségre és valamilyen megoldást is kínálni az érintettek számára.
 
Pólus Enikő maga is nevel egy olyan fiút, aki 11 éves korában elvesztette a szüleit. Mint mondja, sokat tanult tőle, és örökbefogadott gyereke másik tíz-tizenöt tinédzserrel az Elárvult fiatalokért elnevezésű programban is közreműködik.
 
Az országos önkéntes hálózattal működő Me-Se-Kő egyébként évente indít jótékonysági fejlesztő programot, felváltva a gyermek, a tinédzser, illetve a felnőtt korosztály számára. Mindig egy-egy aktuális téma köré szervezik az eseményeket.
 
Az Elárvult fiatalokért projektnek fontos része a művészet, amely kulcs az érzelmi intelligencia megnyitásához, az érzelmek átmozgatásához és a szemléletváltáshoz, amely a projekt egyik legfontosabb célkitűzése.
 
A Thália Színház vezetői és művészei Pólus Enikő felkérésére csatlakoztak a programhoz. Egyrészt azért, mert maguk is úgy gondolják, hogy az érintett korosztály támogatásra szorul, másrészt, mert fontosnak tartják, hogy fiatalokkal töltsék meg a nézőteret. Az interaktív művészeti iskolában mindenki ingyenesen "tanít." Olyan színészek lépnek fel, mint Schell Judit, Vida Péter vagy Pindroch Csaba, az "igazgatói" feladatokat pedig Csányi Sándor látja el.
 
Sokat elmond, hogy a Facebookon közzé tett felhívásra nagyjából hat óra alatt telt meg a Thália a jelentkezőkkel. Úgy tűnik, az osztályfőnököket is szíven találta a kezdeményezés. Egy előadásra nagyjából 23 tanulócsoport fér be, de a szervezők abban bíznak, hogy sikerül további támogatásokat szerezni a projekthez, és nem kell megállni a november 18-ra meghirdetett első előadásnál. Az "iskolaszínházban" olyan órákon vehetnek majd részt a diákok, amelyek segítenek a feloldódásban és megnyílásban, az egó csökkenésében, az empátia növelésében, a szolidaritás vállalásában. A rendhagyó osztályfőnöki, irodalom, humor-, tánc- és meglepetés órák után a pedagógusok sem mennek haza üres kézzel. Szakkönyvlistát és kidolgozott módszertant kapnak a színházban elkezdett munka folytatásához.
 
A Me-Se-Kő országos programja november végén Böjte Csaba elárvultságról szóló előadásával, januárban pedig kamaszmonológ-versennyel folytatódik a Thália Mikroszínpadán. A fővárosi eseményekkel párhuzamosan gyermekotthonokba is ellátogatnak a résztvevők, ahol ugyancsak a magány, az érzelmi, lelki elszigetelődés gubancait igyekeznek kioldani, vagy legalábbis kulcsot adni hozzá.
 
"Mindened megvan, miért nem boldogulsz?" – gyakran kérdezik a felnőttek a tiniktől, de a "minden" látszata mögött gyakran lényeges dolgok hiányoznak – mondja Pólus Enikő, aki huszonöt éve beszélget a korosztály tagjaival. Úgy véli, társadalmi felelősség, hogy ne elárvult gyerekekből legyenek a következő évtizedek felnőttjei, mert alapvetően meghatározza a jövőnk minőségét.           
 
Hozzátette, ha igény lesz rá, szívesen szerveznek interaktív művészeti iskolát helyben, akár Százhalombattán is. Erős szálakkal kötődik ugyanis városunkhoz, ahol többször járt előadóként a Szülők Fóruma Egyesület rendezvényein. A civil szervezet tevékenységét, törekvéseit sokra értékeli.