És ne felejtsük el, hogy mosolyogni kell!
2015-08-31 - Az a jó iskola, ahol jó gyereknek lenni – idézte az egykori tanítványt, Véghelyi Balázs költőt a Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium igazgatója, dr. Horváthné dr. Hidegh Anikó azon az ünnepélyes tanévnyitón, amelyet az intézmény fennállásának harmincadik évfordulója alkalmából rendeztek augusztus 31-én. Az Arany nagyon sok szempontból jó iskola: rendkívül népes, rendkívül sokszínű és rendkívül nyitott az újra.
A jubileumi rendezvényen az egykori és jelenlegi dolgozók, vezetők mellett megjelentek az önkormányzat és a partnerintézmények képviselői, a szülői munkaközösség, valamint a diákéletet támogató Aranykapu Alapítvány tisztségviselői is. Az ünneplőket a tankerület nevében Sárközi Márta igazgató, az önkormányzat nevében Sinka László alpolgármester köszöntötte. Előbbi Arany Jánosról, a tanítóról emlékezett meg, akinek lelkiismeretessége, alapossága, szeretetteljes odafordulása ma is követendő példa lehet. Utóbbi az Aranyban tanítók nyitottságát emelte ki, aminek köszönhetően mindig képes volt megújulni az iskola.
 
Dr. Horváthné dr. Hidegh Anikó sorra vette az intézmény elmúlt harminc évét jellemző nem kevés változást, amelyek minden esetben az előrelépést, a gyerekek, a szülők, a kor elvárásainak történő jobb megfelelést szolgálták. Az intézmény – akkor 3. Számú Általános Iskola – 1985-ben nyitotta meg kapuit. Az épület azonnal szűkösnek bizonyult az 1129 tanuló számára, ezért az ötödik-hatodikosok – akkoriban 5-6 osztály járt egy évfolyamba – a művelődési házban tanultak. Ezeken a gondokon aztán segített a 4. számú, ma Kőrösi iskola átadása, de csak átmenetileg.
 
Az Aranyban már induláskor felvállalták az enyhén értelmi fogyatékos gyerekek oktatását, majd a következő évben elindult az ének-zene tagozat. 1987-ben kezdődött a nyelvi-irodalmi- kommunikációs, közismertebb nevén Zsolnai-program bevezetése, amely szerint a mai napig tanulnak a diákok az általános iskolai tagozatokon, 1992-ben pedig az ország első gimnáziumi osztálya kezdte meg a tanévet az új iskolatípusban, a nyolcosztályos gimnáziumban. A városban elsőként indítottak emelt szintű nyelvi-irodalmi és természettudományos képzést. 2007-től nyelvi előkészítő, úgynevezett nulladik évfolyam indult, 2014-ben pedig matematika-informatika emelt szintű oktatás a középiskolában. Kiemelten foglalkoznak a humán, a drámapedagógiai, a képzőművészeti és a testnevelésoktatással.
 
Miután a középsúlyos értelmi fogyatékos diákok is az iskola gondozásába kerültek, 1996-ban megalakult az Eltérő Tantervű Tagozat, 2006-ban pedig megkezdte működését az Arany új intézményegysége, a Regionális Autista Központ, amelynek jelenleg tizenkét tanulója van.
 
Az évről évre kibontakozó képzési sokszínűség mellett az általános iskolai alsó és felső tagozat stabilan helyt állt a körzethatárokra, esélyegyenlőségre és integrációra vonatkozó, folyamatosan és nem minden esetben átgondoltan változó elvárásokkal szemben.
 
Sorra alakultak az iskolai ének- és zenekarok, országos nívódíjat nyert a Kökönye Népi Együttes, és országosan is egyedülálló az intézmény hatvanfős férfikara.
 
Jelenleg 844 diák jár az Aranyba, és a létszám újra túlcsordul az épület falain. Nagyon hiányzik egy nagyobb tornaterem, a testnevelés órák egy része az uszodában és a sportcsarnokban folyik, de más foglalkozások, rendezvények lebonyolításához is igénybe vesznek külső városi helyszíneket. Az igazgatónő szerint ennek haszna is van, hiszen a partnerintézmények belelátnak sokszínű és színvonalas tevékenységükbe. Talán ennek is köszönhető, hogy az idei október 23-i városi ünnepségen diákjaik adhatják a műsort.
 
Az Arany igazi nemzetközi iskola, amelynek pályázati projektjeit európai és magyarországi minőségi díjjal jutalmazták. Az Örökös öko-, madár- és múzeumbarát intézmény címet is elnyerték. A városban elsőként alkalmaztak idegen nyelvű tanárasszisztenst, fogadtak cserediákokat, biztattak pedagógusértékelésre, alakítottak ki képességfejlesztő tanulószobát és indítottak érzékenyítő programot. Legújabban kiemelt tehetséggondozó műhellyé nyilvánították az iskolát, augusztus első hetében pedig újabb pályázatot nyertek, amely öt újabb európai uniós partnert és 58 ezer euróval támogatott új fejlesztő projektet jelent.
Az igazgatónő szerint mindezt nem sikerült volna elérni a szívvel, szeretettel, odaadással dolgozó tantestület, a gondos fenntartó, a támogató szülők és civil szervezetek nélkül. Az egykori és jelenlegi kollégákat arra biztatta, sose felejtsenek el mosolyogni, mert ha egy kisgyerek visszamosolyog, mindjárt könnyebb lesz megoldani a nehézségeket.
 
A jubileumi tanévnyitóra százötven oldalas évkönyvet jelentettek meg számos fotóval, rajzzal, visszaemlékezéssel, diákversekkel, rajzokkal, alkotásokkal. A nem mindennapi kiadvány szerkesztőinek – Feketéné Takács Ritának, Minárovits Gábornénak, Trojkóné Horváth Ildikónak és Vida Krisztinának – külön is köszönetét fejezte ki az intézményvezető.
 
Az ünnepi percek után rövid szünet következett, majd kezdetét vette a 2015-16-os, harmincadik tanévet megnyitó rendes tantestületi értekezlet.