A barátok mellett állást is keresünk a közösségi oldalakon
2015-07-16 - Egy reprezentatív felmérés szerint a világon leginkább a magyarok használják álláskeresésre a közösségi oldalakat. A kutatásból az is kiderült, hogy minden negyedik hazai munkavállaló váltott állást az elmúlt egy évben.
Magyarországon az álláskeresők 75 százaléka néz körül a közösségi oldalakon kifejezetten azért, hogy új munkát találjon, ami a Randstad Award globális kutatása alapján a legmagasabb arány a világon. A 23 országot és a világgazdaság háromnegyedét lefedő, reprezentatív felmérés szerint a globális átlagot nézve csak minden második álláskereső használja ezeket a portálokat munkaszerzésre. Japánban mindössze 26, az USA-ban pedig 34 százalék tesz így, de Németországban is csak az álláskeresők fele lép be a közösségi oldalakra új munka reményében.
 
Az álláskeresők közül a Facebookot választják a legtöbben globális szinten és Magyarországon egyaránt. "A LinkedInre hazánkban tízből csak egy álláskereső lép be, blogokat ugyanakkor minden ötödik ember olvas álláskereséskor" – ismertette az eredményeket Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezető igazgatója a Magyarországon több mint 7000 potenciális munkavállaló megkérdezésével zajló felmérés alapján.
 
Négyből egy ember munkahelyet váltott az elmúlt évben 
Ma már csak az alkalmazottak felére számíthatnak hosszú távon a cégek – a Randstad Awardhoz készült kutatás szerint ugyanis a munkavállalók 23 százaléka váltott munkahelyet az elmúlt egy évben, és 22 százalék tervezi, hogy másik állást keres a következő év során. A felmérés szerint a többség önként vagy közös megegyezéssel mondott fel. A váltás leggyakoribb oka az, hogy a munkavállaló túl alacsonynak tartja a fizetését, ezt a plusz juttatások elmaradása, illetve a karrierlehetőségek hiánya követi az elmúlt egy évben új állást keresők fontosabb indokai között.
 
A kutatás vizsgálta azt is, hogy miért ragaszkodunk az állásunkhoz – érdekes módon a versenyképes fizetés itt csak a negyedik helyen szerepel. Az alkalmazottak elégedettsége és lojalitása szempontjából a munka és a magánélet közötti egyensúly, valamint ezzel összhangban a rugalmas munkavégzés a legfontosabb. A harmadik helyen a közvetlen felettessel való kapcsolat áll.
 
Az autóiparban biztosabb, az SSC-ben jobban fizet a munka
A Randstad Award adatai szerint az elmúlt évben nagyot nőtt a szolgáltató vállalatok (SSC-k) vonzereje, a megkérdezett magyarok 49 százaléka dolgozna szívesen ilyen cégnek. "Az autóipar népszerűsége töretlen a hazai munkavállalók körében, többek között azért, mert a kutatásban részt vevők szerint hosszú távú munkalehetőséget kínál. Ugyanakkor a szolgáltató cégeket előbbre sorolták a fizetés, a karrierlehetőségek és a munkahelyi légkör tekintetében."
 
Míg a férfiak számára még mindig az autóipar a legvonzóbb, a nők toplistáján ez a szektor még a dobogóra sem került fel. A hölgyek az SSC-k mellett még az FMCG (fast-moving consumer goods − napi fogyasztási cikkek) vállalatoknál vagy a gyógyszeriparban dolgoznának szívesen – ez utóbbi szektorról gondolják a legtöbben, hogy támogatja a munka és magánélet egyensúlyának megteremtését, ami különösen fontos a nők számára.
 
A Randstad Award a világ legnagyobb független felmérése a munkáltatói márkákról, amelyben a világgazdaság 75 százalékát lefedő 23 ország munkaerőpiacát vizsgálják. A kutatás keretében a legnagyobb munkaadók és a különböző szektorok megítélése mellett a munkaerőpiac legfontosabb mozgatórugóit elemzik. Az adatok gyűjtését és feldolgozását egy független kutatóintézet, a belga ICMA csoport végzi, életkor, nem és régió szerint reprezentatív mintán, a 18-65 éves korosztályban. A kutatásban globális szinten több mint 225 000, Magyarországon több mint 7000 potenciális munkavállaló vett részt. Az adatfelvétel hazánkban 2014. szeptember 8. és december 23. között, online megkérdezéssel zajlott.