Iskolára hangoló IV.
2015-04-17 - Sok szülő aggódik iskolakezdés előtt, hogy gyermekének figyelme nem elég kitartó, elkalandozik, vagy nem koncentrál egy-egy feladat elvégzésére. Elgondolkodnak a felnőttek, sikeresen veszi-e iskolássá váló csemetéjük az akadályokat, ha rövid ideig köthető le feladatokkal, hamar elfárad.
 
Az óvodás gyermek legkedveltebb tevékenysége a játék, és ez így van rendjén. Aztán egy szép napon, egy hirtelen váltással beül az iskolapadba, és figyelnie, koncentrálnia kell. Perceken, tanítási órákon át, hétfőtől péntekig. Természetesen a tanító nénik igyekeznek játékos feladatokkal, változatos tevékenységekkel érdekesebbé, kellemesebbé tenni az iskolában töltött időszakot, de a tananyagban való haladás elkerülhetetlen.
 
Az iskolakezdésig előttünk álló néhány hónapban lehetőségünk van arra, hogy fejlesszük gyermekünk figyelmét, koncentrációját, emlékezetét. Ez a tevékenység azonban ne feladatlapok kitöltetése legyen, hanem használjuk ki a gyermekek játék iránti érdeklődését. Az otthoni közös tevékenykedés arra is kiváló lehetőség, hogy elmélyítse a szülő-gyermek kapcsolatot, kielégítse a gyermeki kíváncsiságot, tapasztalatszerzéssel, mozgással, cselekedtetéssel történjen az ismeretek elsajátítása.
 
Az egyik leghasznosabb elfoglaltság lehet a meseolvasás, ami után rövid kérdéseket tehetünk fel az elhangzottakkal kapcsolatban. A memóriakártyák gyakori használata – amelyeket otthon, együtt is elkészíthetünk – egyaránt fejlesztik a figyelmet és az emlékezetet. Mókás elfoglaltság lehet a felhangzó különböző zajok (kanálcsörgés, vízcseppek hangja, könyvek lapozása) hallgatása bekötött szemmel, majd hangok megnevezése és sorrendjük meghatározása. Keressük együtt a látszólag hasonló képeken az apró különbségeket. Párosítsunk, csoportosítsunk különböző tárgyakat (zoknikat, evőeszközöket, csipeszeket) előre megbeszélt szempontok szerint.
 
Ha néhány hét után a gyermekek figyelme fejlődik, és család lelkesedése is tartósnak bizonyul, akkor nehezíthetjük a feladatokat. Az asztalra, homokozóba elhelyezett tárgyak mennyiségét, sorrendjét alakítsuk át, a kisgyermek pedig mondja meg, mi változott. Ismételjék a kicsik a szülők által felsorolt állat- vagy virágneveket, kedvenc mesehősök neveit. Utánozzanak mozdulatsorokat, építsék fel ők is a nagyobb testvérek által készített legóvárakat, fogpiszkálóból kirakott formákat. A napi "munka" során vegyük figyelembe az életkori sajátosságokat, törekedjünk a folyamatos motiválásra, sikerélmények megteremtésére. (Fotó: Nagy Ferenc)