Bátorító nevelés és a határok kijelölése
2015-04-17 -
A "Család" munkaközösség szervezésében újabb előadás hangzott el intézményünkben az egészséges nevelésről márciusban. Meghívott előadónk Frankó András, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Családterapeuta munkatársa, téma az egészséges nevelés volt. Az interaktív, jó hangulatú, beszélgetős rendezvény során a résztvevők is aktívan belevonódtak a beszélgetésbe, amely a téma aktualitásának és a kiváló, karizmatikus előadónak köszönhető elsősorban és az igazán aktív résztvevőknek.
 
A gyerekneveléssel kapcsolatosan olyan témák kerültek elő, mint például a szeretet és az érzelmek kimutatása a gyermekek felé, a meghallgatás, a határok kijelölése, az együttesen eltöltött minőségi idő, a szenvedélyek kialakulásának potenciális veszélye, illetve ennek megelőzése, oka és a bátorító nevelés. Továbbá a gyerkőcök nevelésében előforduló tipikus helyzetekkel, sikertelen stratégiákkal is foglalkoztak a résztvevők és az előadó.
 
A jelenlevők között elsősorban szülők és óvodapedagógusok vettek részt, és a beszélgetés során számos saját élmény és életből hozott gyakorlati probléma is előkerült. Ezen helyzetekre nagyon hasznos tanácsokat is kaphattak a résztvevők. Az előadás így válhatott közös élménnyé, amiben mindkét fél megosztotta örömeit, sikereit és nehézségeit. Mindez kiegészült az előadó szakmai tapasztalataival, esetrészletekkel tarkított illusztrációival, illetve nagyon hasznos kiadványokkal, amelyeket kiosztott a résztvevőknek.
 
Álljon itt egy szülő beszámolója, személyes tapasztalata, amely visszaadja az előadás kellemes hangulatát is:
 
"Mivel már volt szerencsém több előadásán részt venni, előre örültem, amikor kiderült, hogy a családi munkaközösség következő meghívott előadója a Magyar Máltai Szeretetszolgálat családterapeuta munkatársa lesz. Frankó András rendkívül felkészült, naprakész pedagógus, mentálhigiénés szakember, családterapeuta és szupervízor szakképzettségekkel rendelkezik. Igyekezett interaktív közösségi teret teremteni a téma iránt érdeklődő kis csoportunk részére. Ez hamar sikerült is. Mindenki bátran tehetett fel kérdéseket, nem kellett szégyenkeznünk a nehézségeink miatt. Jó ötlet volt, hogy nagy körben ültünk, jól láttuk egymást és az előadót, ezáltal családias, barátságos légkör alakult ki.  Sokszor halljuk:  a család háttér. Együtt, de hogyan? Engem is régóta foglalkoztatott a mai téma: hogyan tudjuk gyermekünket egészségesen nevelni? A tanár úr rém egyszerűen megfogalmazta már a legelején: a szülők már csak a jelenlétükkel, viselkedésükkel, viszonyulásukkal, mintaadásukkal, passzívan is nevelik a gyermeket, aki lemásolja azt, amit előtte csinálunk, ami előtte történik. Megerősítést kaptam, hogy a szülők pozitív példamutatása, szükség eseten változása visszaállíthatja vagy megteremtheti a gyermekek számára nélkülözhetetlen egészséges családi modellt. A szakember buzdított: lássuk, halljuk meg a szépet! A zene, a tánc, a közösen eltöltött idő gazdagít, felszabadít, feszültséget old. A kreativitás felfedezése, fejlesztése, az alkotás szabadságának, örömének kibontakozása már kisgyermekkorban zajlik. Vegyünk ebben részt! Ne pótoljon, helyettesítsen vagy szorítson ki bennünket a tévé, sem az online játékok vagy bármilyen digitális/okos kütyü. Nagy hangsúlyt fektetett az egészséges családi kapcsolatok kialakítására (vigasztalás, dicséret, büntetés), a hibás kommunikációs megoldások korrekciójára, az érzelmek megnyilvánulásának védett lehetőséget biztosító családi légkör megteremtésére, amely gyakorlatilag ellenszere lehet az összes függőséget kiváltó oknak. Nagyon tanulságos előadás volt. Kár, hogy nem tudunk többen, többször, több időt eltölteni ezeknek a szerintem hiánypótló témáknak a feldolgozásával."
 
A téma gerince a bátorító nevelés. A bátorítás, dicséret, a saját magában, képességeiben, tudásában való hit megerősítése kiemelkedően fontos egy egészségesen fejlődő gyermeknél. Ezzel kapcsolatosan a szeretet kimutatása, a meghallgatás fontossága, határok kijelölése és az együtt töltött minőségi idő témája is előkerült.
 
Ezen tanévben még két alkalma lesz a "Család" munkaközösségnek. Áprilisban egy Asperger-szindrómával diagnosztizált fiú kisebb kerekasztal-beszélgetés formájában meséli el saját élményeit; majd májusban Kocsor Judit klinikai gyermekpszichológus fog előadást tartani az akaratos, a figyelemhiányos és hiperaktív gyerekek neveléséről.
 
Köszönetünket fejezzük ki az óvoda vezetőségének az anyagi források előteremtéséért, szervezésért.
A Szivárvány Óvoda nevelési programjának erős talpköve a családokkal való együttes gondolkodás és nevelés. Hisszük, hogy a munkaközösség elérte célját. Segíti a pedagógusok munkáját,a vezetést abban, hogy jó úton járjanak, a szülőket pedig megerősíti abban, hogy MINDEN SZÜLŐ JÓL AKARJA NEVELNI A GYERMEKÉT, de ebben a globalizálódott világban nagy szükségük van megerősítésre, segítségre, őszinte, támogató légkörre, amit ennek a munkaközösségnek a szerveződése is igazol.
Egyben előfutára is a júniusban Százhalombattán megrendezendő ÓVÓDAPEDAGÓGUSOK NYÁRI EGYETEMÉNEK, ahol a társadalom széles rétegéből igen rangos előadók fognak beszélni a család, a tehetséggondozás és a gyermeknevelés jelentőségéről. 
 
Kovács Lajosné, Szádvári Anna és Bogdán Bence
a Szivárvány Óvoda nevelőtestülete és a szülők nevében