"A MOL 2000 projekt volt a szívem csücske" - Cseh Béla előadása az OMNYE- ben
2015-02-24 -
Az Olajipari Műszaki Nyugdíjasok Egyesület februári klubnapján majdnem szűknek bizonyult az Óvárosi Közösségi Ház nagyterme. A nagy érdeklődés (családtagokkal együtt közel kilencven résztvevő) minden bizonnyal az éves programunkban meghirdetett két előadásnak szólt.
 
Elsőként Kovács Edina történész, a Városi Archívum vezetője mutatta be a Hamvas Béla Városi Könyvtár keretében működő intézményt. Elmondta, hogy folyamatosan gyűjtik a város és a térség múltjával és jelenével kapcsolatos dokumentumokat, a helyi szerzők műveit. Tárgyak csak kivételes esetben kerülnek be a gyűjteménybe, mivel ezek gyűjtése múzeumi feladat.
 
Kiemelten kezelik az állomány bővítését, a munkájuk népszerűsítését, ezért tartanak foglalkozásokat az iskolásoknak és működtetik az archívum baráti körét. Nagy érdeklődést váltottak ki a hallgatóságból a várossal és a finomítóval kapcsolatos régi fényképek. Láthattuk az első panelházak és a Művelődési Központ építését, gyermekeink óvodai csoportképét, a szocialista brigádok május elsejei felvonulását vagy a finomító üzemeinek szerelését. Érdekes feladatot jelentett egy-egy képen szereplő volt kollégáink felismerése, különös tekintettel a közben eltelt negyven esztendőre. Befejezésül az előadó arra kért mindenkit, hogy segítse a mára több mint ötezer fényképből és számtalan egyéb dokumentumból álló gyűjtemény bővítését.
 
Cseh Béla ezt követő előadása abba a sorozatba illeszkedett, amelyben volt MOL-os vezetők, egyesületi tagjaink ismertetik életútjukat, szakmai pályafutásukat. Béla ifjú gépészmérnökként 1972. szeptember elején lépett be a DKV-hoz. Három hónapra rá megnősült. A család költőpénze ekkor – a rezsi kifizetése után – fejenként napi huszonnyolc forint volt. Első battai lakásukba 1974-ben költözhettek be. Kezdetben a Műszaki Osztályon dolgozott, főleg karbantartást elősegítő berendezéseket tervezett. Ezt hat év "főművezetőség" követte a karbantartás frontvonalában, a készüléklakatos majd a hegesztő főműhely élén. Ma már humoros sztori (akkor nem volt az), hogy egy alkalommal a munkásőrgyakorlat ürügyén fusizó munkatársai megrendszabályozása kapcsán a pártbizottság elé citálták. Amikor 1981-ben kiszemelték a Katalitikus Krakk Üzem beruházási feladatainak irányítására, ódzkodott a váltástól. "A beruházás csak egy sóhivatal" vélekedett akkor a gyakorlati feladatokhoz szokott karbantartási vezető. Ehhez képest elég jól belejött az új munkakörébe, amit bizonyít, hogy tíz évet töltött el beruházóként. Ebből a legnagyobb, máig is legszebb feladataként tartja számon a Krakk üzem megépítését. Ez volt az első komplett "nyugati"technológia a finomító történetében. Új tervezési, beszerzési, szerelési és pénzügyi elszámolási módszerek, francia-angol-amerikai berendezések és partnerszakemberek érkeztek.
 
Nem kis kockázatot vállaltak az amerikai üzemindító és magyar üzemvezető kollégájával együtt, amikor 1984 májusában ki merték mondani, hogy az üzemmel biztonságosan el lehet indulni. Az eredmény, a gyors és zavartalan üzembe helyezés őket igazolta.
 
Cseh Béla számára egyértelmű szakmai sikert és erkölcsi elismerést (a Munka Érdemrend bronz fokozata kitüntetést) jelentett ez a beruházás, amely, mint mondta: "mindenkit összehozott egy közös célért".
 
Százhalombatta város is sokat profitált a DKV nagy beruházásából, mivel szálloda, kerékpárút és "szivattyúházi" létesítményként strand-uszoda épült meg ennek keretében.
 
A következő nagy váltás 1992 elején következett be előadónk életében. A nemrég megalakult MOL Rt. nyílt pályázatot hirdetett meg valamennyi fontosabb vezetői posztra. Bélát úgy kellett rábeszélni, hogy pályázzon a Feldolgozási Ágazat Marketing és Kereskedelem igazgatói beosztására. Február elejétől átvehette dr. Sokorai Istvántól, a jogelőd ÁFOR vállalat addigi vezetőjétől annak munkaterületét.
Bonyolult, az egész országra kiterjedően működő nagyvállalatot "örökölt" meg. Több száz töltőállomás, több mint negyven tároló-elosztó telep, terméktávvezeték-rendszer, tankautó-flotta, ezek mind az irányítása alá kerültek. Csakhogy minden többé-kevésbé elavult volt, nem csekély környezetszennyezéssel, miközben nyomult a konkurencia, a multik, mint a SHELL, a BP, az Agip vagy az Esso. Az új vezető irányítása alatt, a MOL Rt. igazgatóságának támogatásával néhány év alatt radikális változások történtek. Elindult a MOL 2000 projekt, amelyben 152 új és 137 felújított töltőállomás épült teljesen új arculattal és korszerű technológiával, alaposan feladva a leckét a konkurenseknek. Az elavult, kis kapacitású ÁFOR telepeket bezárták, a megmaradók korszerűsítését elkezdték. Modern tankautó-flottát hoztak létre. Erről mondta az előadó, hogy " minden megvalósult, amit a vezetői pályázatomban leírtam".
 
1996 elején a korábbi vezetők lemondása miatt Cseh Bélát nevezték ki a MOL Rt. Feldolgozási és Kereskedelmi Ágazata élére, vezérigazgató helyettesi rangban, aki ezzel szakmai pályafutása csúcsára jutott. Négy év alatt sikerült az Ágazat működését stabilizálni és közben olyan jelentős fejlesztést elindítani, mint a Maradékfeldolgozási Projekt. Ennek eredményeként megnőtt a Dunai Finomító fehéráru kihozatala és megszűnt a Dunamenti Erőműben a környezetet szennyező nehéz kénes fűtőolaj tüzelés.
 
Pályafutása utolsó tíz évében is sokrétű, érdekes feladatok vártak Cseh Bélára. A Vegyipari Divízió igazgatósága, ez alatt a TVK integrálása a MOL Csoport szervezetébe. Vezérigazgató-helyettesi beosztás, igazgatósági tagság a nemzetközivé fejlődő cégcsoportban a Slovnaft-nál, majd a horvát INÁ-nál. Ezek mellett új területként az Egészségvédelem, Biztonság és Környezetvédelem (EBK) vezetői feladatainak ellátása hat éven keresztül.
 
"Aki eléri a nyugdíjkorhatárt, az menjen nyugdíjba" meggyőződését követve 2009 év végével saját kérésére nyugdíjba vonult. Egy sikeres és változatos szakmai pályafutás ezzel véget ért.
 
Cseh Béla jelenleg az OMNYE aktív tagja, gazdag tapasztalatait még sokáig szeretnénk hasznosítani az egyesületünk javára.
 
Olajipari Műszaki Nyugdíjasok Egyesület