Rembrant és kora
2015-02-05 -
Az Olajipari Műszaki Nyugdíjasok Egyesülete februári rendezvényén múzeum látogatáson vettünk részt. A Szépművészeti Múzeumban jártunk, ahol megtekintettük Rembrant és a holland arany évszázad festészete kiállítást, majd ezt követően a Sir Lancelot lovagi étteremben, középkori hangulatban egy lovagi lakomával fejeztük be a szép téli napot. Annyira nagy volt ismét az előzetes érdeklődés, egy busz kevésnek bizonyult, így két buszt kellett rendelnünk, hogy a közel 100 fő érdeklődő mind el tudjon jönni.
Soha még ilyen átfogó, az 1600-as évek holland művészetét bemutató kiállítást nem láthatott a magyar közönség, így ez a tárlat mindenképpen hiánypótló a hazai kiállítások történetében, és egyben az utolsó nagyszabású kiállítása a 2015 tavaszán felújítási munkák előtt bezáró Szépművészeti Múzeumnak.
Először került a magyar közönség elé az 1600-as évek virágzó holland művészetét ennyire átfogóan bemutató kiállítás. Rembrant a festészet történetének egyik óriása volt. Nála teljesebben és egyszerűbb eszközökkel senki sem tudta megmutatni az emberi lélek mélységeit. Rembrandt alkotásai abban az időszakban születtek, amelyet a művészettörténészek a Holland aranykornak, illetve "arany évszázadnak", vagy egyszerűen Rembrandt korának neveznek. Ebben az időben volt csúcspontján a holland kultúra, tudomány, kereskedelem, katonai és politikai hatalom.
 
Az európai kultúra egyik virágkorát, a 17. századi holland művészet időszakát mutatta be a Szépművészeti Múzeum október 31-től látogatható Rembrandt és a holland arany évszázad festészete című nagyszabású kiállítása. A tárlat a kor legnagyobb mestere, Rembrandt köré épült, akitől 20 remekművet láthatott a közönség. A csaknem 100 festő több mint 170 alkotását felvonultató kiállításon a Szépművészetei Múzeum gazdag holland gyűjteményének 40 alkotása mellé több mint 130 festmény érkezett magán- és közgyűjteményekből. A legjelentősebb kölcsönző intézmények többek között az amszterdami Rijksmuseum, a stockholmi Nemzeti Múzeum, a párizsi Louvre, a londoni National Gallery, a Los Angeles-i Getty Museum, a New York-i Metropolitan, a firenzei Uffizi és a madridi Prado. A kiállítás további szenzációja, hogy a jelentős számú Rembrandt mű - köztük a legkorábbinak ismert festménye és az utolsó önarcképe - mellett három Vermeer alkotást is láthattunk a tárlaton.
 
A tárlat képei hét szekcióba rendezve kerültek bemutatásra. Elsőként a Történelmi háttér került bemutatásra, ahol a tengeri csatákat, a jelentős történelmi helyeket és eseményeket ábrázoló képekkel találkozhattunk.
 
A második rész az Arcok az aranykorból a portréfestészetet mutatta be, ahol gazdag polgárok képmásolatai, egyesületi elöljárók csoportképei, családok meghitt portréi voltak láthatók, az öntudatos, gazdag polgárok képmásait, különböző egyesületek elöljáróinak csoportarcképét, házaspárok és családok reprezentatív, vagy intim hangulatú portréit sorakoztatva fel.
 
A harmadik szekció a Gazdagság és mértékletesség, a bőség, az élvezetek változatos képeit foglalta magába, ahol pompás csendéletek, lakomázó és zenélő társaságok, a parasztok vidám napjait megörökítő életképek gyönyörködtették a szemet. Dús pompa-csendéletek szemléltették a felhalmozott javakat, melyeken a drága edények, gyümölcsök, virágok festői megjelenítése megkapóan gyönyörű volt. A gazdagon berendezett házakban, elegáns teraszokon lakomázó és zenélő társaságok, az ivó, pipára gyújtó fiatalok, mind az élet élvezetét sugározták, nem különben a parasztok vidám napjait megörökítő életképek.
 
A negyedik szekció A protestantizmus hatása a vallással foglalkozott. A protestáns egyház templomaiból kitiltotta a "faragott képeket", és a Szentírás közvetlen tanulmányozására szólította híveit. Az Ó és Új Testamentum történeteinek ábrázolása az otthonok falán kapott helyet. Minthogy a katolikusok is gyakorolhatták vallásukat, készültek oltárképek is, melyek formailag megőrizték a monumentális léptéket és az ünnepélyes stílust, ami hatott a házi ájtatosságra szánt művekre is. A bibliai témák humanizálódása Rembrandt műveiben valósult meg, és széles körben meghatározóvá vált. A vallási témák emberközeli ábrázolási módja Rembrant művészetének köszönhetően terjedt el.
 
Az ötödik szekció Rembrandt és "fényköre" Rembrandttal és a kortársakra gyakorolt hatásával foglakozott. Ebben a kiállításrészben kaptak helyet a holland festőóriás alkotásai is, köztük az elsőnek ismert festménye és az utolsó képe is. Legkorábbi képe, a Szemüvegárus szülővárosából, Leidenből, míg az utolsónak tartott, valószínűleg a halála évében készült Önarckép a firenzei Uffiziből érkeztek. E mellett a kiállítás bemutatta a Münchenből, Párizsból és Londonból érkezett Önarcképeket is. Egy New York-i magángyűjteményből pedig egy Minervát ábrázoló festményt láthattunk, aminek érdekessége, hogy egykor a híres magyar műgyűjtő, Nemes Marcell birtokában volt.
 
A következő, hatodik részben a Városok és polgárok szekcióban a holland művészek számára oly fontos témát, a városi életet jeleníti meg, ebben Vermeer három jelentős képével.
 
A kiállítás A holland táj ezer arca szekció tájképekkel zárult, itt csodálhattuk meg többek között a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből válogatott legjelentősebb tájképeket, melyek fontos és jelentős részei a Múzeum gyűjteményének.
 
A kiállítás után felkerestük főváros egyik híres lovagtermét, ahol igazi középkori hangulat fogadott és egy lovagi lakomával fejeztük be a napot. A nemes lovagok hőstetteit hirdető ódon falak között hamisítatlan középkori lakomát szolgáltak fel, amelyek elfogyasztása szigorúan kézzel történik.
 
Tartalmas szép nap volt ez a rendezvényünk is, köszönet érte a szervezőknek és támogatóknak.
Egyesületünk éves programja már korábban elkészült. Januári klubfoglalkozásunkon zsúfolásig megtelt hallgatóság előtt a Világjáró klub Nádasy István kanadai úti beszámolójának 2. részét és a Zsidákovits házaspár "Szent Jakab útján jártunk" előadását hallgattuk meg El Camino útjukról, ami egyben a Világörökség része is. Májusi prágai és a Nagy nyárvégi kirándulásunk a Viharsarokba erdélyi szomszédolással szervezés alatt. Hagyományos programjainkat idén is folytatjuk, kézműves foglalkozásaink a szalaghímzéssel ugyancsak elkezdődtek.
 
OMNYE