A legfontosabb, amit a győzelemből megtanulhatunk, hogy képesek vagyunk rá, avagy egy vetélkedő margójára
2015-01-06 -
Tagadhatatlan a természettudományos ismeretek fontossága a mindennapi élet sok mozzanatának megértésében. Szinte nem telik el hét, hogy ne érkeznének olyan hírek, amelyek megértésének hátterét a kémiai ismeretek adják. Gondoljunk csak vissza az olajszőkítésre, a tiszai ciánszennyezésre, a globális környezeti problémákra, a tengerpartok olajszennyezésére, a bozóttüzekre, a metilalkohol-lopásokra és mérgezésekre, a házi akkumulátorbontás okozta mérgezésre vagy az alternatív energiaforrásokra. A megfelelően kiválasztott kémiai ismeretek fontosságához nem férhet kétség.
Ennek ellentmondani látszik, hogy a kémia, be kell, hogy valljuk, évek óta versenyfutásban van a legnépszerűtlenebb tantárgy címért...., csak nem itt Százhalombattán!
 
A "Ki tud többet a kőolaj-feldolgozásról?" című vetélkedőt a MOL Nyrt. hat évvel ezelőtt rendezte meg először. Színvonalas, különleges, profin megszervezett verseny a 7., 8. osztályos diákok számára. Célja, hogy a tanulók jobban megismerjék Százhalombatta meghatározó ipari üzemének a működését, felkeltse érdeklődésüket a természettudományok, elsősorban a kémia iránt, továbbtanulásuk során hasznosítsák azokat a kőolaj-iparra vonatkozó ismereteiket, melyet a vetélkedőre történő felkészülés során szereztek.
 
A verseny lehetőséget nyújt a természettudományok iránt érdeklődő tanulóknak az interdiszciplináris gondolkodásmód elsajátítására. A verseny nem csak szaktárgyi tudást igényel, hanem a természettudományos tantárgyak komplex szintézisének alkalmazását.
 
A verseny feladatok megoldásánál a kémiát közvetlenül megalapozó matematika, fizika és a kémiai ismereteket felhasználó földrajz, biológia, környezetvédelem, fizika tantárgyak alapjait, összefüggéseit kellett a diákoknak felismerniük, alkalmazniuk csapatként a döntés fontosságának megtapasztalásával.
A vetélkedő előadásai, terepgyakorlatai, feladatai felhívták a figyelmet a kőolaj- kitermelés és finomítás aktuális és múltbéli jelentőségére a kutatáson, a termelésen át a vásárlóig vezető úton, elősegítették a környezettudatos gondolkodásmód kialakítását.
 
A vetélkedő nemcsak verseny volt, hanem egy életre szóló tapasztalat. Diákjainknak talán soha nem lesz lehetősége ilyen közelről látni egy 20000 m3-es tartályt, szennyvíztisztítót, AV2 üzemet vagy tüzet oltani a FER Tűzoltóság segítségével illetve bepillantani egy "igazi" labor életébe.
 
Hacsak nem fognak majd a vállalatnál dolgozni-mondjuk az elmúlt három hónap élményeinek a hatására....
 
Az Arany János Általános Iskola és Gimnázium versenyzői mindent megtettek, hogy jól szerepeljenek. A nulladik forduló után a tizenöt továbbjutó csapatból öt a miénk volt. A döntőig három csapatunk jutott, akiknek alapos felkészültsége, példamutató szorgalma, kitartása meghozta a jutalmat: a dobogó mindhárom helyén "Aranyos" csapat állt.
 
Adorjánné Káldi Boglárka felkészítő tanár,
Arany János Általános Iskola és Gimnázium