Pozitív pedagógia
2014-11-26 - Hat településről mintegy ötven óvodapedagógus vett részt a Szivárvány Óvoda tehetségnapján, november 21-én, Százhalombattán. A gyermekintézmény tavaly vált akkreditált kiváló tehetségponttá, vagyis az országos óvodai tehetségprogram kiemelt tanműhelyévé.
A százhalombattai óvodák mellett Budaörsről, Dunaújvárosból, Martonvásárról, Törökbálintról, Veszprémből és Vonyarcvashegyről érkeztek vendégek. Az önkormányzat nevében Sinka László alpolgármester köszöntötte őket, aki nemzetközi sportvezetőként maga is sokat tapasztalt a tehetséggondozás területén.
 
A helyi tehetségígéretek gondozásáról Kovács Lajosné óvodavezető beszélt. Kiemelte: a tehetséggondozás legalább annyira kötelessége a köznevelési intézményeknek, mint a lemaradók felzárkóztatása, vagy a hátránnyal élők integrálása. Beszámolt arról az útról is, amelyet a Szivárvány Óvoda az akkreditáció során bejárt. Mint mondta, több országos szakmai rendezvényen mutatták be saját tehetséggondozó modelljüket, és tehetségnapokon tartottak elméleti, valamint gyakorlati továbbképzéseket, júniusban pedig az Óvodapedagógusok Tehetségsegítő Tanácsa felkérésére megszervezik a 42. Óvodapedagógusok Nyári Egyetemét. Úgy fogalmazott: "nyitott kapukkal és tárt szívvel" várják az érdeklődő kollégákat, mert a gyakorlatból, a közvetlen tapasztalatcseréből lehet igazán tanulni.
 
A kora gyermekkori tehetséggondozás hazai tapasztalatairól Nagy Jenőné főiskolai adjunktus, az Óvodapedagógusok Tehetségsegítő Tanácsának elnöke tartott előadást. Kiemelte, hogy amíg a prevenció a hiányokra fókuszál a gyerekek nevelésében, addig a tehetséggondozás az adottságaikra figyel. A pozitív üzenet sokkal erősebben hat a személyiségre, a gyerekeknek szárnyakat ad, és a szülőket is könnyebben partnerré teszi.
 
A Nemzeti Tehetség Program hivatalosan egy 2008-as országgyűlési határozattal indult el. A százhalombattai Szivárvány Óvoda mellett összesen húsz intézmény kapott lehetőséget, hogy részt vegyen a kora gyermekkori tehetséggondozás kutatásában. A Dunántúlon a százhalombattaival együtt összesen három akkreditált kiváló tehetségpont működik. A Nemzeti Tehetség Program hatására a köznevelés minden szintjén megjelentek a pozitív pedagógiára épülő módszerek. Az óvodai tehetséggondozás célja, hogy felkeltse a gyerekek tanulás iránti érdeklődését és idejében megnyerje a szülőket a tehetség felkarolásának. Óvodás korban még nagyon könnyen kitapinthatók egy gyermek született adottságai, mivel nem vett részt szisztematikus fejlesztésben. Ha pedig szakmailag felkészült óvónők foglalkoznak vele, meghatványozódhat a fejlődése. Az elmúlt évek tapasztalata az, hogy amelyik óvodában megvannak a tehetséggondozás tudományosan megalapozott szakmai feltételei, a gyerekek sokkal nagyobb arányban válnak iskolaéretté.
 
A Szivárvány Óvodában zenei, népi játék, kézműves és drámajáték tehetségműhely működik. Minden nagycsoportosban azokat az adottságokat fejlesztik komplex módon, tehát a szociális és az önértékelő készségek tekintetében is, amelyek a legjobbak. A tehetségnap elméleti része után az óvónők a gyakorlatban ismerkedtek az egyes tehetségműhelyekben folyó neveléssel, fejlesztéssel.